Advokaat in Kiev

  • Gymbo

    Tinus,

    Geloof me vrij. Enige motief is wraak.

    Zijn enig doel is zen ex vrouw raken waar het pijn doet, door ze te scheiden van haar zoon waar ze al 5 jaar voor zorgt.

    Hijzelf kijk er niet naar om, ziet zijn zoon 2 a 3 keer per jaar en dan moet mijn vrouw hem nog naar Kiev brengen. Niet naar hem maar naar zijn moeder die er dan 2 weken voor zorgt.

    Op een akkoordje gooien gaat enkel al er gepraat kan worden. hebben we enkele malen geprobeerd. We hadden een voorstel dat zijn zoon elke vakantie (4x per jaar dus) naar Oekraïne mocht komen. Onze advocaat heeft geprobeerd met hem te praten. Na 2 pogingen wist ze ons te melden dat er met hem niet mee te praten viel. Zowel in Kiev (Child Care) als Kirovograd hebben ze in de Commissia beslist dat haar zoon thuishoort bij de moeder, in gezin, dat de vader niet capabel is om een kind op te voeden. Wat de rechter beslist zal idd in het voordeel van het kind zijn. Deze uitspraak zal idd zijn dat de zoon het land mag verlaten en dus naar Belgie mag verhuizen. Haar ex zijn volgende stap om het proces te rekken is dus in beroep gaan tegen die beslissing. Dan ben je opnieuw 6 maanden verder. Opnieuw dat de zoon 6 maand in Oekraine is, gescheiden van zijn moeder. Zonder dat het zijn vader zal zien. Dus geloof me vrij het is enkel revenge omwille van een scheiiding.

    Intussen ben ik al stevig op de hoogte van het Oekrainse recht en hebben we andere mogelijkheden ontdekt. Mogelijkheden om de zoon nog voor het einde van het proces uit het land te krijgen, zonder toestemming van de vader. Het proces moeten we wel laten lopen, de uitspraak van de rechter moeten we wel krijgen, anders lopen we kans op vervolging wegens ontvoering van minderjarige.

    Vandaar dat ik Gerrit terug wou contacteren,ook hij heeft dezelfde problemen

    Oekrainse vrouw, met kind, vader die niet wil dat het kind het land verlaat.

    Denk dat er nog meer mensen in deze situatie zitten, meer dan je beseft.

    In elk geval als zijn zoon het land uit is heeft hij ook geen reden meer om in beroep te gaan natuurlijk :)

    Rudi

  • Tinus de la Meuse

    Een ouder, de vader zou sterker staan als hij affectie met het kind kan aantonen…

    Deze zin viel me in het bijzonder op de uitspraak van de rechter moeten we wel krijgen, anders lopen we kans op vervolging wegens ontvoering van minderjarige.

    Ik geloof niet dat ontvoering hier de juiste term is ? Het is immers haar kind waar ze voor zorgt, voor blijft zorgen. Ze heeft er weloverwogen voor gekozen om met jou duurzaam te gaan leven /samenwonen en blijft, zoals het geval reeds was, voor haar kind zorgen. Voor jou vormt het kind geen enkel bezwaar en geeft een meerwaarde aan julie samenzijn, jullie vormen, of, gaan dat zeker doen, met zijn drieën een gezin,toch ?….Ik denk dat je sterk staat door het gewoon te doen.

    Het zal idd vaak voorkomen. Mij zijn gevallen bekend van “Arabische” vaders die hun kind meenamen, doen ze gewoon…Het is niet echt te vergelijken maar toch. Je, of beter zij, pleegt geen strafbaar feit door in België of waar ook ter wereld voor haar kind te blijven zorgen,…integendeel lijkt mij.

    Kijk wel uit met advocaten,…door rechtszaken te traineren maken ze je arm…

  • Gymbo

    Klopt niet helemaal. Het is correct dat de vader nog steeds veel te beslissen heeft, oa ovver de verblijfplaats. Maar een rechter gaat tegenwoordig vooral uit in functie en belang van het kind, de opvang in een gezin.

    Dat we getrouwd zijn is een heel belangrijk feit voor de rechtbank, alsook dat de vader geen alimentatie betaalde sinds de scheiding. Hierdoor staan we relatief sterk.

    In het Oekrainse strafrecht is en belangrijke passage voorzien ivm child abduction, zijnde kinderontvoering. Een moeder mag haar eigen kind(eren) niet zonder toestemming van vader (of rechtbank) over de grens brengen, zelfs al gaat het om haar eigen kind. Een vrouw kan jaren in het buitenland wonen en lang knokken tegen het Oekrainse gerecht om haar eigen kind te mogen meenemen tenzij je de achterpoortjes kent (en die bestaan).

    En als je die niet kent kan je in stevige problemen komen.

    Het proces moet je in princiepe altijd door (hoewel ook hier een achterpoort is :) ) en winnen. Met het bewijs van de rechtbank, vertaald en met apostille is noodzakelijk omje kind te kunnen inschrijven in Belgie.

    Waar je wel gelijk in hebt zijn de advokaten. In eerste plaats zijn er al vele juristen die zich uitgeven voor advokaat. Ze werken veel goedkoper. Maar in dit geval ben je met een jurist geen stap verder. En idd advokaten hanteren 2 prijzen. Een lage (bijna gratis) voor Oekrainers en een superhoge voor Europese klanten. Hoewel duurder kan je toch best in zee gaan met een advokatenkantoor dat ook buitenlandse offices heeft anders wordt je gerold waar je bijstaat.

    Het is idd een dure zaak (en had te vermijden geweest met goeie duidelijke info)

  • Ruud

    Hallo,

    Ik ben erg benieuwd naar de stand van zaken.

    De advocaat die ik je had aangeraden is slecht bevallen?

    Groeten,

    Ruud

  • Gymbo

    Hoi Ruud,

    Anna Lelyuk doe haar werk traag maar goed.

    Sommige dingen kon zij ook niet voorzien.

    In begin had ik problemen met haar gebrek aan communicatie en is er een tijd geweest dat we aan haar twijfelden.

    Als je enkel rekeningen krijgt maar geen resultaten ziet was het even een moeilijk moment.

    Na een gesprek heeft ze zich er volledig achter de zaak gezet, kregen we vlotter informatie en meer inzage in waar ze mee bezig was.

    Verder heeft ze mee aan een oplossing gewerkt zodat we Daniel binnenkort kunnen ophalen in Oekraine en het proces een formaliteit zal worden.

    Het proces zal normaal gezien eindigen 31 mei tenzij de vader beroep aantekent.

    Maar dat verandert niets meer aan de zaak, tegen die dag is Daniel normaal gezien het land al uit.

  • Ruud

    Gelukkig dat alles uiteindelijk goed afloopt, na wat hobbels op de weg.

    Ik denk dat het typisch Oekrains is, de gebrekkige en te late info verstrekking.

  • Gymbo

    Hey Ruud,

    Alles goed afgelopen.

    Daniel is in Belgie.

    Zonder toestemming van de vader, zonder visum.

    Op 31 mei is de uitspraak van rechtbank in Kiev een formaliteit.

    Vader kan nog in beroep gaan maar dat haalt niets meer uit, kost hem enkel geld.

    Ms Lelyuk weet nu de te volgen weg om volgende mensen in dezelfde situatie te helpen :)

    Voor ons is het in elk geval case closed.

    We hebben gewonnen