visa voor Nederland

• kees

Mij werd verteld ,dat waneer mijn vriendin geen werk heeft in Oekraine, zij ook geen visa voor Nederland kan krijgen. Is dit juist ? Ik dacht altijd, als ik garant sta dat dit geen belemmering mag zijn. Heeft iemand hier ervaring mee ?

• Ron (www.ukraina.nl)

Hallo Kees,

Dit is flauwekul. Indien je vriendin in Ukraine geen werk heeft kan ze gewoon een visum voor naar Nederland krijgen , je staat dan gewoon garant voor haar.

Precies zoals mijn situatie ook was.

Is geen probleem, laat je niets wijs maken.

Groeten van Ron en Natasha

http://www.ukraina.nl kees schreef:

>

> Mij werd verteld ,dat waneer mijn vriendin geen werk heeft in

> Oekraine, zij ook geen visa voor Nederland kan krijgen. Is

> dit juist ? Ik dacht altijd, als ik garant sta dat dit geen

> belemmering mag zijn. Heeft iemand hier ervaring mee ?

• kees

Hallo Ron en Natasha,

Bedankt voor je reactie. Ik zelf dacht dit dus ook, maar ben toch gerust gesteld dat dit iemand met mij deeld.

Groeten, Kees

• slokie

Ben daar nog niet zo zeker van.De Belgische ambassade in Kiev vroeg een bewijs van haar werkgever ( in 2002). .Hoop natuurlijk dat de Nederlanse ambassade voor U minder streng is.Maar voor alle zekerheid : schrijft U eens per email naar Nederlandse ambassade in Kiev.

• kees

Als iemand werk heeft dan is er een verklaring van de werkgever nodig, dit is my een keer vertelt door de ambassade. Ze willen dan weten of er toestemming is en of de werknemer na terugkomst nog in dienst is. De achtergrond van dit is my niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ze bang zijn dat die persoon niet meer terugkomt. Ze willen weten of er nog een reden is dat die persoon nog terugkeert naar Oekraine. Zoals werk, kinderen enz.

• Patrick

Je hebt een invitatie formulier nodig, van de gemeente

de laatste 3 recente loonstroken

copy paspoort, van jezelf

werkgeversverklaring,

Je moet namelijk kunnen aantonen dat je haar hier kunt onderhouden.

Vast contract levert veel meer voordelen op.

Zij moet een internationaal paspoort hebben,

en een geldig retourticket.

Hier moet je naar de Nederlands ambassade gaan.

Vraag het ruim van te voren aan. Als jezelf meegaat naar de ambassade op Kontraktova Plocha in Kiev, heb je waarschijnlijk het geluk, dat je door het ministeri van buitenlandse zaken geen formulieren (een heel pakket), krijgt toegezonden om in te vullen.

Indien je dat niet doet, adviseer ik je de reis ruim van te voren te plannen.

Bij aankomst in nederland moet je haar aanmelden bij de plaatselijke politie en haar verzekeren tegen ziektkosten, dit is niet duur, en kun je bij de cz zo regelen.

• Gerben Erfmann

Klopt de visum aanvraag (korter dan 3 maanden) van mijn vriendin in de Oekraine is 3 weken geleden afgewezen om die reden. Ze had een visum gekregen toen ze nog werkte, had ze geen gebruik van kunnen maken om diverse redenen, werk, overlijden van haar vader en ze werd zelf ziek. Toen ging ze voor een nieuw visum, kreeg ze niet omdat het risico te groot was dat ze in Nederland zou blijven, omdat ze geen werk meer had in de Oekraine.kees schreef:

• kees

Ben je hiertegen in beroep gegaan ? Ik ben eigenlijk benieuwd of ze dit kunnen doen als je garant staat en je kan aantonen dat de relatie werkelijkheid is .

• Arnold

Het is en blijft altijd met alle winden meewaaien op de Nederlandse ambassade.

Het hebben van een baan wordt heeft voordelen op twee manieren: meer kans op terugkeer, extra ‘check’ mogelijkheid in de zin van waarheid spreken en wellicht meer brave burger. Eerlijk is het niet, simpel wel: des te meer je iemand kunt controleren, des te beter weet je wat voor vlees je in de kuip hebt.

Het motief wel of geen garantie op terugkeer wordt, denk ik niet alleen genomen op basis val de situatie in de oekraine. Ik denk dat het ook uitmaakt wie garant staat en dat daarbij wel degelijk gekeken wordt naar leeftijd, inkomen en maatschappelijke positie. Men zal dit echter nimmer zo toegeven.

• Gerben Erfmann

Ik heb de IND in Nederland gebeld met de vraag of het zin had om hier tegen in beroep te gaan, als de situatie met het hebben van werk niet gewijzigd was had het geen zin. Ze kijken toch weer of ze werk heeft of andere redenen om terug te keren naar de Oekraine. Je komt dan terecht in protest bij de IND dat kost ook weer tijd iets van 6 weken tot 3 maanden, ik kon dan beter voor de MVV visa gaan was het advies, als ik haar toch voor definitief naar Nederland wilde gaan halen in de toekomst. Ze heeft nu alleen niet de kans om te kijken met eigen ogen hoe het in Nederland is.

Ben dus nu de MVV procedure aan het onderzoeken en voor te bereiden.