road trip oekraine

  • uszo

    Heren en dames,

    aanstaande zomer is het Ek en Nederland doet weer mee. Zoals iedereen wel heeft gelezen is er een groot tekort aan hotels kamers in de grote voetbal steden.

    Toch wil ik er heen, om een feestje te vieren op het plein in charkov. De oranje camping lijkt me eigenlijk ook wel leuk, dus zal ik daar een plekje reserveren.

    Nu komt het avontuur van erheen gaan, we hebben besloten om er een roadtrip van te maken. In een paar etappes van Nederland naar charkov.

    De 3 van de 4 voetbal steden liggen mooi aan dezelfde snelweg, echter hebben ze allemaal het probleem met hotel kamers en daardoor een stuk hogere prijzen.

    We hebben het idee om een andere route nemen dan L'viv —> Kiev—>charkov. We zaten te denken aan een zuidelijke aanpak. Zie hier de route

    De a b c en d punten zijn plekken waar ik online reeds een aantal hotels heb kunnen vinden, daarom zijn dit mijn waypoints geworden. De knik bij Ternopill kan eruit gehaald worden om daar een hotel te nemen.

    Zien jullie in deze route nog rare dingen, dingen die ik niet moet doen of juist wel . Of andere dingen waar ik, graag hoor ik het

  • Hans

    Je pakt de slechtste route wat betreft weg. Van Vinnitsa zou ik over Kiev naar Kharkov rijden.

  • Gymbo

    Leuke trip, Ik heb deze nog niet zolang geleden (november) gedaan daar mijn schoonmoeder niet ver van Kirovograd woont.

    Meestal rijd ik ineens door tot in Lviv en stop niet in Polen.

    Reden is de grensovergang. Hier heb je totaal geen controle over de tijd.Je kar er op 45 minuten door zijn maar ook 5u of nog veel langer staan aanschuiven. Naar Oekraine valt meestal nog mee. Oekraine verlaten is iets anders. Laatste keer heb ik 10 uur aan de grens Krakovets gestaan.

    De baan is heel slecht onderhouden en gaat over vele kleine wegen waar je niet altijd de trage vrachtwagens of tractors kan inhalen.

    In goede omstandigheden mag je rekenen dat je gans de dag zal rijden van Kamianets naar Kirovograd. Goede omstandigheden maar dan wel over een pokkeweg met enorm veel militia. Een Nederlandse wagen zullen ze graag zien komen want een buitenlander is voor hen kassa kassa. Verwacht je eraan dat je regelmatig zal mogen stoppen, controle papieren, elke fout zal je cash mogen betalen en liefst in euro. Max speed is meestal 50 km/h en je kan je er best aan houden tenzij je veel “protocol” wil betalen. Soms staan controles aangegeven met het woord “DAI”

    Ook veel doorlopende witte lijn (meestal bijna verdwenen) waar je dus niet over mag. Oekrainers vegen daar hun voeten aan en bollen er op los, soms met de nodige gevolgen dat je bijna crashed met een lichte vracht die veel te laat terug op zen vak is. Ga jij over die lijn en militia ziet het kost het je 750 Hryvna !

    Het stuk tussen Uman en Kirovograd waren ze laatst aan het werken, en ligt nu op een klein stukje nieuw asfalt.

    In Kirovograd heb je het Reikartz hotel. Best wel goeie verzorgde plek met lekker eten, maar waarom online reserveren? Veel te duur.

    Kan beter stoppen bij een lokaal motel (en die zijn er voldoende) en daar de nacht doorbrengen.

    Met het stuk Kirovograd -> Kharkiv heb ik geen ervaring maar vermoed dat dit niet veel beter is en je dus ook minstens gans de dag zal rijden. Als je routeplanner aangeeft 6 uur mag je rekenen op 9 a 10 uur bollen.

    Op Khmelnytsky - Kirovograd heb ik bijna 11 uur gereden.

  • uszo

    @hans

    dank voor je reactie, wat jij voorstelt is een trip van 700 km (9,50 uur)

    Tussen stops op die route gaat waarschijnlijk niet lukken, ivm hotels welke reeds al vol geboekt zijn,.

    Het is een vakantie, dus het idee is relaxt de route te rijden. Dat de weg niet super is maakt met niet heel erg uit, zo lang het niet off road is.

    Het vervoer middel is een citroen saxo, niet verlaagd geen spoilers oid. Deze auto ligt van nature al wat hoger op de pootjes.

  • uszo

    @ Gymbo

    dank voor reactie en meedenken.

    De reden dat ik stop in oost polen is ook door de verhalen welke ik heb gehoord over de grens problemen.

    Na 11 uren rijden een hotel in polen, eten en een paar biertjes. Dag erna optijd eruit en op naar de grens. Duurt het daar wat langer dan hebben we een buffer aan tijd, zijn we er door in een korte tijd kunnen verderop de dag de toerist uit hangen , goed lunchen, op tijd in checken in een hotel en proosten op iets of iemand. Het is immers vakantie

    De militia waar je over spreekt is de politie/locale veldwachter welke mij probeert leeg te kloppen?

    Wel leuk te lezen dat er voldoende motels zijn, de hotels die ik met google heb kunnen vallen betreft prijs ook wel mee hoor, heb geen gebruik gemaakt van expedia oid maar gekeken op de site van de hotels zelf.

    Het is dus te doen om deze route op de bonnefooi te doen zonder van te voren een hotel te regelen??

    Dat we de hele dag aan het rijden zijn is niet het grootste probleem hoor, het is immers een road trip

  • Gymbo

    Militia ofte locale politie is idd veelvuldig aanwezig. Met oude multanova's etc constateren ze je snelheid. Maar ook niet dragen gordel of jouw passagiers of andere pietluttigheden zijn goed om je een bon aan te smeren. Corruptie tiert welig.

    Hou er rekening mee dat de meeste europese verzekeringen een verzekering in Oekraine niet dekken !! Controleer dus alvast of je een groen verzekeringsformulier hebt dat geldig is binnen UA. Anders mag je de grens niet over en moet je lokaal nog een verzekering proberen te versieren. Of je geeft 20euro en dan kan je alsnog de grens over. Je rijdt dan wel onverzekerd rond.

    Het is best te doen om geen hotels te regelen maar te stoppen bij plaatselijke motels.

    Daar slaap je dan voor prijzen vanaf 100 Hryvna

    In Khmelnyetsky heb ik Grand hotel 180 Hryvna betaald.

    Maar vrijwel bij elke kruising van wegen heb je lokale motels en in elke stad is wel een slaapplek te versieren

  • kees

    Deze route is goed om te rijden, ik rij zelf vaak zo naar Vinnitsa, vaak alleen en dat is geen enkel probleem. groetjes kees.

  • uszo

    Kees,

    kijk dat zijn antwoorden die ik graag hoor(tu)

  • uszo

    Gymbo,

    goede idee om mijn verzekering hier over te bellen.

    Wel goed te lezen dat er zoveel motels er zijn, op google maps heb ik wel gezocht op hotel en dan goed inzoomen op de grote plaatsen.

    Dan kwamen er wel wat naar boven maar nooit meer dan 5 of 6.

    Bij de openings post van mij ga ik verder met een extra vraag. Als je me daar ook bij kan helpen

  • uszo

    zoals jullie kunnen lezen heb ik al reeds wat tips ontvangen, dank Hans, Gymbo en Kees.

    de route die ik heb opgegeven is natuurlijk niet helemaal vast het is een idee, ik heb hem hieronder uitgeschreven

    vertrekken op zaterdag en naar oost polen

    hotel in de buurt van Tarnow

    dag 2 van Tarnow naar Kamianets-Podilskyi

    dag 3 van Kamianets-Podilskyi naar Kirovohrad

    Die knik die in de route haal ik misschien eruit door Ternopill te gaan

    dag 4 van Kirovohrad naar Charkov

    terug is ongeveer dezelfde route

    hebben jullie nog aanbevelingen om heen/langs/ ver weg te blijven.