road trip oekraine

• uszo

met een route op scherm erbij:

route

• Robert

Deze route is op zich wel te doen. Ik heb hem afgelopen jaar gereden tot Umman, dan naar Odessa. Maar echt opschieten doet het niet. Rivne - Kiev is een stuk sneller.

Hotels of motels is geen probleem: Ternopil ca. Eur. 15,- met twee personen, nieuw hotel. Rivne, een suite voor Eur. 22,- om zo een paar prijzen te noemen.

Benzine (Euro 95) rond Eur. 0,85 -0,90 per liter. Politie valt wel mee. Vooral geen Russisch praten, beleefd blijven en na Engels, Frans, Duits en NL te hebben geprobeerd laten ze je meestal wel gaan. Maar je moet natuurlijk geen rare fratsen uithalen op de weg. En 's-nachts rijden beter ook van niet, tenzij je de route kent (ivm. diepe gaten in de weg).

Veel plezier in de Oekraïne.

PS. Bijna alle verzekeringen hebben een normale dekking in Oekraïne.

• uszo

@robert,

dank voor de reactie.

Ik kan me voorstellen dat de snelweg route een stuk meer opschiet dat de route die ik heb bedacht (ik noem het de zuidelijke route)

Maar iets minder snel en meer zien van het land vind ik dan toch wel wat aantrekkelijker

Tevens is de zuidelijke route ver van de voetbal steden af, dus zullen de hotel prijzen niet zo erg veel gestegen zijn.

Daar in tegen in en om de voetbal steden zijn ze een beetje de weg aan kwijt raken, ik zag net nog een mooie prijsje in charkov voor een appartement: € 4420,00

beetje aan de prijs

Het niet praten tegen de politie in het russisch is geen probleem voor me hoor:S, en normaal rijden lijkt me meer dan normaal.

Morgen maar eens rond de tafel met mijn reisgenoot

• Robert

Bij deze route zul je waarschijnlijk niets merken van hogere hotel/motel prijzen. De knik bij Ternopil kun je eruit halen. Waarschijnlijk kost de zuidelijke route je een dag extra.

Wat belangrijker is een goede kaart met de GPS coördinaten. En een kompas aan boord. Tom Tom laat het afweten maar je kunt wel de GPS uitlezen. En als je helemaal geen Russisch kent zou ik maar vast oefenen met de namen van de steden. Het staat allemaal in cyrillisch schrift en heel af en toe in onze latijnse letters. Vlak voor een grote stad ga je er meestal met een binnenrondweg eromheen. Mis je de afslag en dit staat meestal maar één keer aangegeven dan kom je in het centrum uit en dan is het snel een probleem. Ik heb een groot gedeelte van je route (tot Uman, kruising autosnelkweg Kiev-Odessa) afgelopen zomer gereden met een Toyota Verso. Stop verder niet op afgelegen plekken en tank bij een station wat er goed en verzorgd uitziet met meestal al meerdere klanten. Tanken gaat bijna altijd goed op een credit card. Je moet vantevoren aangeven hoeveel liter (en dus Grivna) je afneemt want je moet eerst betalen en daarna tanken.

Over het landschap: Bij Liviv zit je nog in een bergachtig gebied, de uitlopers van de Karpaten. Het landschap gaat daarna over in een steppe gebied. Buig je meer af naar het zuiden, dan wordt het een subtropisch klimaat. Het bekendste is natuurlijk de Krim. De verschillen tussen de steden en het platte land zijn groot. Soms ga je 50-60 jaar terug in de tijd. De mensen zijn vriendelijk maar je gaat tegen een enorm taalprobleem oplopen. Liviv is overigens een erg nationalistisch gebied. Daar kun je bijvoorbeeld beter geen Russisch spreken.

De kans dat je je met Engels kan redden is in het algemeen niet erg groot.

Om even op je huur prijzen te reageren. In een middelgrote stad (In Oekraïne 500.000 inwoners) kost een 2 kamer appartement ongeveer $50,- per maand.

Let ook op hoe je met je geld omgaat. Vergeet niet dat een gemiddeld salaris plm. $200,- per maand is.

Oekraïne, wat overigens grensland betekend, wordt op dit moment een beetje gemangeld tussen de Europesche Unie en de Russische federatie. De meningen over welke kant het heen moet gaan lopen nogal uiteen.

En jij rijdt straks met je mooie auto en EU sterretjes op je kenteken plaat rond. Niet zo heel raar dat je soms wordt aangehouden door een agent die met $180 per maand rond moet komen met een heel gezin en er op één of andere manier iets erbij moet zien te krijgen.

Tip: ipv. geld kun je beter een paar kleine pakjes koffie paraat hebben in geval van “problemen”.

• uszo

Kijk weer een bak aan informatie

Wat betreft de navigatie:

Op dealextreme.com koop ik een universeel navigatie apparaat. Hier moet je zelf dan de software op zetten. Heb via andere fora gehoord dat IGO de Oekraïne kaart heeft opgenomen en ook redelijk werkt. Tevens heb ik namen van Russische navigatie software (ook in Engelse taal ) welke daarop moeten draaien.

Als Back-up uiteraard een papieren kaart

ik heb erg goede ervaring met deze winkel : http://www.dewandelwinkel.nl/

Als zij niet aan de kaart kunnen komen dan bestaat er geen kaart van die omgeving.

Ja de taal gaat wel een “uitdaging” worden, maar met goede wil, handen en voeten taal ben ik altijd nog overal goed terecht gekomen.

Tevens koop ik dit er nog maar bij: http://www.stanley-livingstone.eu/oekraine-taalgids-phrasebook-ukraine-b-1862.html

google translate staat reeds op mijn telefoon, en ga ik me een beetje verdiepen in het cyrillisch schrift.

Betreft de luxe auto, het is een citroen saxo uit 1996, zo mooi is die niet meer.

Hoe zit dat met die koffie?? Is dat daar een “luxe”product??

• Gymbo

Alweer veel informatie en bijgeleerd. Ook voor mij hoor.

In Belgie ondersteunt vrijwel geen enkele verzekering een trip naar Oekraine.

Heel veel nuttige info van Robert

Ikzelf ben zonder al te veel problemen ter plaatse geraakt met men ouwe Garmin, een nüvi® 660.

Deze ondersteund niet alles maar wel de hoofdwegen en heel veel steden herkent hij ook maar zonder de straatnamen en dus raak je wel vlot ter plaatse.

Vooraf programmeer ik wel de POI in mijn bakje en rijd dus naar een coördinaat

Coördinaten kan je makkelijk terugvinden via Google maps in 3D view.

Klopt dat er ook downloadbare maps zijn. Dacht zelfs via google maps kan je plekken inladen op je GPS maar hier heb ik nog geen ervaring mee.

Dan het puntje taal

Ooit heb ik een artikeltje geschreven op Xead

Kan je alvast bekijken hoe het uit te spreken

• Gymbo

http://www.xead.nl/cyrillisch-alfabet

• Robert

Ja, een taalgidsje is altijd handig. En idd. er is wel software beschikbaar maar niet bij Tom Tom en een kaart van de Oekraïne, die haal je dus niet even op bij de ANWB.

Ik heb deze met succes gebruikt. De kaart is ook op wat beter papier/linnen gedrukt:

kaart Oekraïne

En deze bevat GPS coördinaten voor het geval dat je echt verkeerd rijdt.

Uiteraard moet op je groene kaart UA (Oekraïne) vermeld zijn en zonder kruisje. Bij (even Apeldoorn bellen) geen probleem.

Bij binnenkomst aan de grens kan je een volledige controle krijgen. Het is tenslotte een buitengrens met de EU. Je auto krijgt dan tevens een tijdelijke invoer. Chassisnr. wordt gecontroleerd (dus wel handig te weten waar deze staat ingeponst) en de km stand. Bij het verlaten ditto. Tevens moet je aantonen (autopapieren) dat je de eigenaar bent van de auto. Heb je een lease auto dan denk ik dat het verstandig is dat je een verklaring hebt van de werkgever.

Tevens krijg je wat vragen wat je komt doen en waar je naar toe gaat. En de standaard vraag of je narcotica bij je hebt. Je partner krijgt dezelfde vragen en beide antwoorden zullen sluitend moeten zijn. Omdat het een buitengrens is met de EU kun je ook niet zomaar alles in en uitvoeren. Met name invoeren terug naar de EU. Vodka kost 0,50 Eurct per liter en een slof sigaretten Eurct 0,40 dus aan de Poolse kant wordt daar streng op gekeken.

Ik had ook nog een hond bij me. Zo'n leuke Dalmatier. Met een EU paspoort en de juiste inentingen ook geen enkel probleem. Sterker nog, meer interesse in de hond dan de auto met inhoud. Natuurlijk teveel koffie bij voor de familie (en goed waspoeder) wat zelfs bij invoer geen probleem is want als je familie hebt aldaar weet men wat je meeneemt.

Als het niet te druk is sta je binnen 45 minuten aan de andere kant. Maar het kan ook zijn dat je uren staat te wachten.

En als antwoord op je vraag: Ja, goede koffie is nog duurder dan bij ons en dat met 1/10 salaris. En de benzine is eigenlijk nog 5x te duur maar voor ons half geld.

Kwa infrastructuur: Slechte wegen, zelfs soms de hoofdweg. Maar er zijn ook stukken die prima zijn. Dus grote wielen en wat bodemvrijheid is verstandig. 's-nachts rijden had ik al afgeraden.

Je moet ook rekening houden met de diversiteit van auto's. Daar zit ook het gevaar. Een grote SUV drukt zich gewoon tussen jouw auto en een Lada(tje) in. Dus let m.n. op de snelheidsverschillen. Het zijn redelijke chauffeurs algemeen gesproken. In ieder geval beter dan dat ze gemiddeld in Polen rijden.

Als je je een beetje voorbereid op de genoemde zaken is het rijden in de Oekraïne geen enkel probleem. In cultuur, gebruiken en gewoonten helemaal europees. Je kunt er prima vakantie houden en zowel de Karpaten als de Zwarte Zee is een mooi gebied om te verkennen. Liviv, Kiev en Odessa: Prachtige cultuur steden. Het zat vroeger onder de Hongaars, Oostenrijkse dynastie. Ooit een operette bijgewoond in het operagebouw van Odessa. Echt geweldig mooi, als in het Kurhaus in Scheveningen maar dan voor Eur. 12,- voor 2 personen. En ik ga zelden naar dergelijke voorstellingen. Dus als je lokaal iemand hebt die bekend is waar je naar toe gaat, altijd een aanrader.

Operagebouw Odessa.

• uszo

Gents,

gisteravond in overleg geweest en we gaan ervoor.

De lijstjes zijn gemaakt, de reeds aanwezige onderdelen op het lijstje worden afgevinkt en de vrije dagen worden maandag aangevraagd.

Het idee is dat we in 4 dagen naar charkov rijden, daar 3 dagen de oranje fan uithangen en dan rustig aan weer terug , terug reis mag 7 dagen duren

Met de huidige planning komen wij op zondag de Oekraine binnen.

Ik weet zelf van Frankrijk dat ik toch wel een keer benauwde momentjes heb mee gemaakt, omdat de tank op mijn motor redelijk leeg was en in elk dorp alles dicht was omdat het zondag was?.

Hoe zit dat in de Oekraine??, ook ivm de grens overgang?

• Robert

Tanken kun je overal, meer dan genoeg maar het is natuurlijk nooit verstandig om op het laatste moment te tanken. Stel dat de credit card verbinding niet werkt dan moet je door naar de volgende. Nooit onverstandig een goede veilige 4-5ltr. tankje apart te hebben. Een goede reserveband, evt. wat olie en koelvloeistof.

Over de reguliere grensovergangen kan ik weinig vertellen. Een keer bij Uzgorod (Slowakije) en een keer voorbij Liviv (via Polen). Geen probleem gehad, maar als het druk wordt kan het uren duren. Houd ook rekening met de GMT+1 tijd die wij in Europa hebben en die bij de grens verandert. Als je heen gaat verlies je een uur en terug win je een uur.

Je hoopt het niet nodig te hebben maar telnrs. van ANWB alarmcentrale en de Nederlandse ambassade noteren.

Succes!

Groetjes,

Robert