Informatie Zhulyany Airport

  • Marcel

    Bedankt voor je reactie Rudi.

    Helaas is het met Wizzair niet meer mogelijk om op Boryspol te vliegen.

    Ze vliegen vanaf 27 maart via Zhulyany.

    Ik ben al vaker in Oekraine geweest en ook met de trein naar het zuiden. Idd niet vervelend.

    Helaas kom ik nu vrij laat aan, en mis ik de trein van die avond. Met het vliegtuig voor hetzelfde geld de volgende dag naar Simferopol.

    Marcel

  • Gilbert

    Ik heb even voor je gekeken.

    Was voor mij ook al weer een tijdje geleden dat ik op Zhulyani ben geweest. Vliegveld is klein zoals ik in gedachten had. Maak van dat kwart van Maastricht maar de helft van Maastricht; nog steeds erg klein dus.

    Er is een duty-free “bar” waar je sigaretten, alcohol en een aantal parfums kunt kopen. Deze sluit om 23:00 uur. :) Er is een “Coffee-shop”; ook deze sluit om 23:00 uur. Verder is er niets. Ik kreeg de tip om naar het centrum te rijden –> die tip had ik je ook al gegeven.

    Ik weet niet hoe oud je bent, want je kunt er in de buurt wel op stap. Club Saxon en Club Bingo liggen best in de buurt. Dit zijn 2 discotheken die beide ook een restaurant hebben.

    Zelf zou ik gewoon naar het centrum rijden. Bijvorobeeld naar Corona club. Dit is een klein restaurantje in het centrum welke 24 uur open is. Er is Wifi en en achterdoor zijn van die lounge bankjes en rustige muziek. Neem er een hapje en een drankje en leg aan een van de kelners of de manager je situatie uit. Het is dan geen probleem dat je je rolluiken een paar uurtjes dichtgooid. In de ochtend laat je een fooitje achter en je kunt fris op pad.

    Succes.

  • Marcel

    Bedankt Gilbert.

    Woon je in Kiev, dat je dit allemaal weet en zo snel kon uitzoeken?

    Ik zal wel zien wat ik ga doen. Gaat om ongeveer 4 en half uur die ik moet doorkomen.

    Zal geen probleem zijn in Kiev.

    Marcel

  • Gilbert

    Ja, die kom je wel door in Kiev. Richting centrum is genoeg open.

    Nee, ik woon zelf niet in Kiev, althans niet vast. :) Ik ben er wel 2 soms 3x per maand. Mijn vrouw is Oekraïense, daarnaast investeer ik samen met wat vrienden, zo nu en dan, in Kiev en ben ik humanitair betrokken in Oekraïne.

    Morgenvroeg vlieg ik weer terug met Ukraine International en vrijdagochtend ga ik weer voor een lang weekend met Wizzair……..tussendoor even 3 dagen in Nederland werken.

  • Marcel

    Je bent er wel wat vaker dan ik. Dit wordt mijn 5de bezoek aan Oekraine.

    Lees net in de Kiyv Post, dat ze binnen 2 maanden proberen te starten, met de aanleg van een nieuwe weg naar het centrum.

    Ook willen ze snel beginnen met de bouw van de terminals, maar daar moet nog redelijk wat geld voor gevonden worden.

    Wat een paar voetbalwedstrijden al niet voor elkaar kunnen krijgen.

    Zhulyany heeft vorig jaar een verlies gedraaid van 12 Miljoen Grivna.

    Na de bouw van de nieuwe terminal moet het vliegveld 230 passagiers per uur kunnen verwerken.

    Dat is nog niet echt veel.

    Ik laat mij wederom verrassen wat ik tegen zal komen. Simferopol was ook niet het beste vliegveld om op aan te komen.

    Ben je ook in Kiev begin mei Gilbert?

    Marcel

  • torro9

    Sommige mensen hebben het goed voor elkaar……..

    Zo'n baan zoek ik ook nog! ;-)

  • Gilbert

    Ik werk gewoon full time in Nederland ! :-) … Mijn Humanitaire werkzaamheden zijn op vrijwillige basis. Het heeft wel als voordeel dat ik in de afgelopen jaren veel mensen, de taal en de cultuur heb leren kennen en dus goede contacten in Kiev en in een aantal andere plaatsen heb. Verder deel ik mijn tijd in Nederland goed in, maar heb ik ook een goede werkgever. :-)

    De investeringen zijn ooit begonnen met de aankoop van 1 appartement in Kiev. Dit was nog in de goede tijd 2002/2003.(eigenlijk was ik toen al te laat, echter voor die tijd kende ik het land nog niet) . De prijzen van onroerend goed zijn in sommige wijken daarna vertienvoudigd. Dat was toen mijn voordeel.

    Qua terminal is het vliegveld van Simferopol groter dan Zhulyani. :-) Het vliegveld zelf zal in Kiev groter zijn omdat er veel militair spul staat.

    De weg van Borispol tot aan Charkovsky-Region is al een jaar of 2 klaar. Vandaar tot aan het centrum wordt nog een hele klus. Met name de brug over de Dneper is maar 2 baans en een van de meest gebruikte wegen richting Kiev. Als die wordt afgesloten vanwege renovatie zal het verkeer over Brovary moeten rijden. Dat wordt één chaos tijdens de spits. Wel is de nieuwe brug vanuit Podol richting Obolon al een klein jaartje open. Maar vandaar uit naar Borispol kost je toch wel 50 minuten als je goed doorkomt.

    De optie om een aantal vliegtuigen nu in Zhulyani te laten landen vind ik wel een goed idee.

    De terminals op Borispol zijn ver klaar. Volgens mij alleen nog die VIP terminal tussen B en F. De nieuwe weg vanaf de autosnelweg naar de terminals is ook ver klaar.

    Ik heb geen idee of men Zhulyani nog onder handen gaat nemen; ik kan mij voorstellen dat men de spelers daar laat landen en de supporters op Borispol. Geld voor de bouw is er zat. Het meeste wordt voorgefinancierd door Akhmetov; een biljonair die o.a. eigenaar is van Shakthar Donetsk en bijna alle nieuwbouw in Obolon.

    Op mijn planning staat nu nog komend weekend en dan het paasweekend. Daarnaast ben ik tussen Hemelvaart en Pinksteren voor een bruiloft in Feodosya (Crimea). Voor de maand Mei kan ik nu nog niets roepen, maar ik zal er ongetwijfeld zijn.

    Groeten

  • Marcel

    Gilbert,

    Mijn verhaal ging over Zhulyany. Misschien was ik daar niet helemaal duidelijk in.

    Las het in de Kiyv Post.

    Borispol is voor het grootste gedeelte idd wel gereed.

    Ook de nieuwe teminal op Simferopol is gereed.

    tzt zal ik jullie op de hoogte houden via twitter, LOL

    Marcel

  • michiel54

    Ben op 31/03/2011 geland in Zhulyany , na 30minuten aanschuiven aan paspoortcontrole en een lachwekkende bagage behandeling vertelde mijn Oekrainse vrouw dat er recht over de vlieghaven een hotel was (70 tot 100uah). De dame aan de bar wist er alles over . Wij hadden echter al een appartement gereserveerd aan het station te Kiev voor 35euro/nacht,busje naar centrum(station)= 2,5uah en 's nachts 5uah .(elke 15min).

    Bureau verhuur app. bushalte voor station , in station links de roltrap op naar 1ste verd en daar links naar een bureautje waar ze app.'n verhuren , misschien een tolk of een boekje ‘Russisch op reis’ zou wel handig zijn. Met wat geluk heb je een beetje luxe , ons is het al eens tegengevallen . Maar als je meer wil uitgeven zijn er nog mogelijkheden zat !! Maar ik denk als je vliegt met Wizzair , wil je ook goedkoop logeren , zoals ik . 1 probleem : als je 's nachts aankomt is de boel wel gesloten . Dus dat hotel in de buurt van de luchthaven is dan de beste optie , tenzij je een en ander op voorhand kan regelen , zoals mijn vrouwke gedaan heeft .

    Wil je Kiev bezoeken , neem dan eens de metro : om de twee minuten een trein voor 2uah en je bent razendsnel aan het andere eind van de stad .( lukt niet zonder gids of noties Russisch/Oekrains).

    Voor reizen naar andere streken is de trein het beste , wij nemen de nachttrein , dan kan je slapen in 4persoons coupes, matrassen en lakens aanwezig >liefst niet in de buurt van de wc en niet te ver van de restauratiewagon .Voor de rokers , tussen de wagons op de balkons wordt er stikkem “verboden” gerookt > iedere trein wordt begeleid door politie en de boetes zijn niet min !!En een trein ginder is als een trein hier uit 1950 , veel kabaal geschud en gedaver ! maar ze zijn wel verdomd stipt !!

  • Marcus

    Hallo allemaal…vrienden van de Marcus :)

    Ben net terug uit Kiev, heel leuk weekend gehad, alleen zijn de prijzen momenteel EXTREEM hoog !!

    Zhulyany Airport is…mmmmm…wat moet ik ervan zeggen, stelt weinig voor ;).

    Is een kleine luchthaven die uit 2 compartementen bestaat.

    Het eerste gedeelte waar je doorheen loopt is vrij nieuw, en doet aan als een sport(voetbal)kantine, veel groter is ook niet ;)

    Daarna moet je via een binnendeur buitenom naar de hoofdingang van de airport, is wel een beetje goedkoop allemaal, maar dit is nu ook weer Ukraiene, en begrijpelijk natuurlijk.

    Omdat wij pas tegen 24.00 uur aankwamen toch maar even wat geld gewisseld in het hokje links in de hoek.

    Pakte 250 Euro uit de knip, en zag dat de koers 11,35 was bij aankoop.

    Dus een snel rekensommetje leerde mij dat ik ruim 2800 Hrivna moest krijgen.

    Helaas…..ik dacht toen ik het geld ging tellen dat ze wel een erg hoge provisie hanteerden ;)

    Bleek ik maar iets van 2000 Hrivna te krijgen !!!

    Toen ik hem hiermee confronteerde bleek dat hij mijn Euro's had aangezien voor USA Dollars ;)

    Dus mensen opletten, en altijd je geld natellen !!!!!, blijkt dus wel weer.

    Voor de rest is er weinig te doen daar, en ik zou ook terug gaan naar Kiev om daar 5/6 uurtjes te wachten.

    Toch is de trip met de taxi vanaf Zhulyani toch minimaal 20 minuten.

    En regel van tevoren een Taxi, want eenmaal daar aangekomen spelen de taxichauffeurs allemaal met elkaar onder 1 hoedje. Ze beginnen gewoon met belachelijke prijzen, vragen gewoon 30 dollar….mmmmm….

    Na veel afdingen, en proberen weg te lopen, toch akkoord gegaan met 150 Hrivna, wat natuurlijk ook veel te duur is voor zo'n klein tripje. Maar het regende vrijdag pijpenstelen, waardoor we niet wilde lopen om een geel busje (machoetkra) te vinden, die je voor 'n paar cent brengt ;)

    Doe er jullie voordeel mee.

    Marcus.