Banken in Kiev !

• marcus

Beste Kenners,

Ik hoorde van een vriend dat “BANKEN” het momenteel moeilijk hebben in Ukraine.

Blijkt dat mensen die hun geld op een Ukraiense bank hebben er niet aan kunnen.

Wel een ellende voor de locale bevolking als dit waar is, of klopt het verhaal niet ?

Hoe zit dit nu met pinnen in Kiev ? bij al die banken daar ?

Moet ik nu toch mijn euro's omwisselen daar tegen Hrievna?

Graag snel antwoord aangezien ik vrijdag a.s. al vertrek ;)

Marcus..

• Wilko

Niet alleen in Oekraine, maar overal hebben banken het momenteel moeilijk. Pinnen boven de 1000 grivnas wil wel eens een probleem zijn. Dus dan voor hogere bedragen meerdere malen pinnen.

Gr, Wilko

• Marcus

Ja, maar wij kunnen in Nederland nog wel ieder bedrag pinnen.

En ook grote bedragen kunnen contant opgehaald worden hier in NL.

Geloof dat dit alles in Ukraine niet meer gaat.

Marcus..

• Gilbert

Hoi Marcus,

De beste koers heb je nog altijd als je gaat pinnen. Vorige week kon ik bij één automaat maximum 1500 grivna pinnen maar wel 3 keer. Bij de andere automaat kreeg ik meteen 2000 grivna.

Ik denk dus dat zolang je gebruik maakt van een buitenlandse pas, er geen probleem is. Het kan zijn dat de bank de Oekraïnse passen heeft geblokkeerd op een maximum of zo.

• marcus

Bedankt Gilbert,

Mijn avontuur gaat vrijdag a.s. beginnen ;), kun je trouwens op “Borispol Airport” pinnen ?

Dus bij die automaat van 1500 Grivna heb jij 3 x 500 moeten pinnen ?

Marcus..

• erwins

Hoi Marcus,

Op Borispol kan je gewoon pinnen. Autmaten staan in de hal nadat je door de douane heen bent. Wel altijd gekkenhuis met mensen die worden opgehaald en taxichauffeurs die je een ritje willen aanbieden ;-) Zelf vind ik het altijd prettiger om op een rustiger plekje mijn geld te pinnen..

succes en veel plezier!

Erwin

• Ben

hoi Marcus,

Ik wist het al van mijn vriendin in Zaporizhya. en het verhaal klopt helemaal.

Voorlopig kunnen ze er tot september niet aan komen.

Maar dat geld niet voor buitenlanders.

En het is nog veel erger want ambtenaren krijgen zolang als het nodig

is nog maar de helft van hun salaris. En dat is al niet veel. Barre tijden daar.

Veel plezier in Kiev !

Ben

• Gilbert

In de hal kun je pinnen. Is inderdaad druk daar. Je kunt beter in Kiev zelf pinnen. In de aankomsthal heb je toch nog geen geld nodig. Per bank zal het maximum wat je kunt pinnen verschillend zijn. Echter als je saldo het toelaat kun je zo vaak pinnen als je wilt.

• marcus

Hoi Ben,

Ik vraag me af hoe mensen hun betalingsverkeer dan doen daar ?

Gaat dan weer alles in “loonzakjes” zoals dat bij ons in de jaren 60 was ;)

Moet er niet aan denken als ik niet aam mijn geld kan.

Wat een ellende, vraag me ook af hoe het met betalen van de huur, stroom, gas, etc…etc..gaat. Of wordt er gewoon niks betaald aan die bedrijven voorlopig ? (zeg maar de “ESSENT” va Ukraine ;)

Marcus…

• odie

er zijn er die al 3 maanden geen loon hebben gehad…

maar wel moeten betalen voor wonen.

ik had gewoon euroos mee en wisselde daar waar de hoogste koers was

in lvov. 11.50 voor een euro!