lease-auto

  • Kees

    Deze zomer wil ik met de auto naar Kiev rijden en vandaar naar het zuiden. Odessa en de Krim.

    Ik ben in het bezit van een lease-auto. Ik heb een verklaring in 4 talen van de lease-maatschappij dat ik in hun auto mag rijden.

    Nu hoor ik verschillende verhalen over toegang to Ukraine met een lease-auto:

    De een zegt dat het geen probleem is, mits je maar zo'n verklaring hebt.

    De ander zegt dat een auto per se op je naam moet staan. Dus geen lease of huur. Dat je gewoon het land niet inkomt.

    Weten de prikkers hier de waarheid?

  • irina

    Ik zou eerste informeren of het van je leasemaatschapij wel toegestaan is met die auto naar Oekraine rijden.

    Ik heb ook een lease- auto, maar Rusland mocht ik niet in, omdat de verzekering niet in Rusland dekking heeft.

  • john

    hoi kees

    het heeft niets te maken met lease auto of eigen auto

    het is heel eenvoudig

    kijk op je groene kaart of het vakje UA open staat

    ( bij somige landen in of uit oost europa, staat het landenvakje doorkruist )

    als het open staat kan je er gewoon rijden en de grens over en terug

    e.e.a. heeft te maken met de verzekering die je hebt

    ik weet als men een groene kaart hebt bij de auto het afhangt wat voor verzekering je hebt, vaak is het zo als je een all risk verzekering hebt er een kruisje door ziet staan bij de UA

    als je een WA verzekering hebt is het vakle open !

    het heeft te maken dat je verzekeringsmaatschappij geen risico wil lijden als je auto wordt gestolen via een all risk verzekering

    dit geld dus ook voor rusland zoals irena schrijft !

    groetjes

    john

  • Hans

    Ik heb helemaal geen probleem gehad met de lease auto. Heb me dit zelfs niet eens afgevraagd. Had wel een verzekering voor de UA.

  • Kees

    Dat van die verzekering is me bekend. Op mijn groene kaart staat UA niet doorgekruist. Darnaast heb ik ook nog geinformeerd bij mijn lease-maatschappij.

    Voor hen is het geen enkel probleem.

    Dus dat is gecoverd.

    Maar op een ander forum beweerde iemand die in zelf in Kiev woont dat het echt uitgesloten is dat je de Oekraine in mag met een auto waarvan de eigendomspapieren niet op jouw naam staan.

    Maar als Hans het land is ingereden met een lease-auto zal het inderdaad wel geen probleem zijn.

  • lamberink

    er is inderdaad sprake dat problemen bij degrens kunt krijgen als de auto niet op je naam staat.

    het is inderdaadmogelijk om een verklaring in te vullen dat jij in die auto mag rijden, maar snappen ze dat bij de grens.

    wij hebben vorig jaaroktober bij de grens gestaan met een huur busje, nou breng ze dan maar een aan het verstand dat jij in die auto mag rijden. het licht ook heel veel aan de beambte die je treft denk ik hoor.

    het heeft ons al met al veel oponthoud opgeleverd. maar we hebben nu met een transport de bus op nam van de bestuurder laten zetten, en de verzekering via onze stichting laten gaan in overleg met de verzekering.

    en nog hebben ze vragen gehad en lang aan de grens gestaan.

    dus zeg maar wat is wijsheid.

    viktor

  • Kees

    Dank Lamberink!

    Ik heb een verklaring van mijn lease-maatschappij. Ik denk dat ik die snel in het Oekrains en Russisch laat vertalen en wat officieel uitziende stempels erop.

    Volgens een vriend van me uit Kiev zijn ze daar nogal gevoelig voor :-)

  • kees

    Ik zou 20 dollar tussen de papieren doen, werkt veel beter.

  • Beja Kluiters

    Nu dit laatste kan ook verkeerd werken!!!!

    Als je een dokument hebt dat je van de lease maatschappij ermee naar UA mag, heb je aan alle eisen voldaan.

    Wel vind ik het een beetje ‘dom’ om te denken dat men aan de grens geen Engels'/ Duits spreekt, ze zijn echt niet dom!

    Ook adviseer ik de mensen altijd een internatinaal rijbewijs van de ANWB mee te nemen, heb je hier aan gedacht?

    een goede reis, Beja Kluiters

    www.spoetnik.nlkees schreef:

    >

    > Ik zou 20 dollar tussen de papieren doen, werkt veel beter.

  • Kees zoveel

    Rijbewijs heb ik in dit de pocket!

    Ik dacht de vertaling vooral te kunnen gebruiken als ik ergens in het binnenland wordt aangehouden.