Zaken doen in de Oekraine

• Marco

Bedankt voor je reactie Topper, ah, voorzichtig genoeg zijn we wel denk ik. We beginnen gewoon klein met kleine projectjes.

Met Polen heb ik wel ervaring en daar is het helaas ook niet zoals het zou moeten. Je wordt daar vaak als de rijke buitenlander gezien die wel wat extras kan betalen. Vaak werk ik dan met een Pool die ook contact met ze opneemt en dan weet ik vaak genoeg helaas. Ik heb idd helemaal geen ervaring met UA. Wel lijkt het ons een mooi avontuur om te zien of we daar goede ICT bedrijven kunnen vinden waar we een goede band mee kunnen krijgen. Taalproblemen zullen er zeker zijn en zal denk ik ook moeilijker zijn om duidelijk te maken wat we nu eigenlijk bedoelen, maar daarintegen heb ik wel het gevoel dat de programmeurs daar van zeer hoog niveau zijn.

Je hebt helemaal gelijk dat je nooit weet of iemand te vertrouwen is, maar het zou kunnen zijn dat de ervaringen zijn dat het daar misschien vaker verkeerd gaat of juist niet?

Juridisch bijstand nemen we denk ik niet meteen, omdat we in eerste instantie met kleine projectjes willen beginnen en dan zien we wel waar het schip strand:-)

Bedankt voor je reactie nogmaals,

Marco

Hmmm,

k las bij toeval van je plannen, en wou je een beetje temperen…

t was niet echt mn bedoeling om een grote discussie op gang te brengen.

Toch, zijn Oekrainse zakenlui te vertrouwen?

(btw, zijn Nederlandse, Duitse, Amerikaanse etc. dat?)

Ik proef een beetje dat je geen “oost-Europa-ervaring” hebt,

het vergt nl nogal wat inlevingsvermogen ivm met mentaliteitsverschillen om daar

succesvol te kunnen opereren. En niet alleen dat.

Korte lijnen, duidelijke taakomschrijving, verantwoording, afspraken nakomen en zelfs logica zijn voor Nederlanders volkomen normale begrippen. In UA echter zul je merken dat dat daar niet als vanzelfsprekend geldt.

Gewoon gaan, altijd proberen. T'is een prachtig land met prachtige mensen.

Tref je de juiste, heb je vrienden voor altijd.

Ga je met de eerste de verkeerde in zee, word je geplukt.

Klinkt erg logisch, maar toch is dat daar weer “anders”.

Komt het daadwerkelijk tot zakendoen wel goed juridisch bij laten staan.

• Marco

Hoi Gino,

Bedankt voor je reactie. Graag ontvang ik je mail met die contacten. Het is altijd erg handig om van te voren te weten of een partij betrouwbaar is:-) Is het reisen buiten Kiev voor een buitenlander te doen?

Gegroet,

Marco

• Marco

Weet je misschien waar ik deze kan vinden of hebben ze een website? Bedankt, Marco

• Ilya

Marco,

Wij verzorgen advies en begeleiding aan Nederlandse ondernemingen in Oekraine en hebben ervaring met uitbesteding van IT projecten naar Oekraine. Als je interesse hebt en nog niet naar Oekraine vertrokken bent kunnen wij kennis maken, je kunt mij bereiken op het nummer 06 49 931913.

Ilya Starikov

www.oekraine.nu

• Morten Kriek

Beste Marco,

Ik werk momenteel als Sales Director voor ViewPoint Technology Group BV, leverancier van Security Software. Binnen deze organisatie ben ik onder andere verantwoordelijk voor het opbouwen van Europees partnerkanaal. Sinds april van dit jaar ben ik iedere maand 1 of 2 weken in Oekraïne geweest. Ik heb daar met iedere ICT organisatie van enige betekenis om de tafel gezeten en hem momenteel een behoorlijk aantal solide partnships lopen.

Mijn ervaring heb ik opgedaan als Partner Sales Manager van IBM en ik heb tevens partnerkanalen opgebouwd voor Compuware BV en Dell Computer BV.

Wanneer jullie informatie van mij willen, neem gerust contact met me op. Via email of per telefoon 06-30357974.

Groeten,

Morten