Zaken doen in de Oekraine

• Marco

Hoi iedereen,

Ik en een vriend van me hebben een ICT bedrijfje en nu willen we wat ICT opdrachten gaan uitbesteden in de Oekraine. We hebben al contact gelegd met een ICT bedrijf daar en willen in november naar de Oekraine om kennis met ze te gaan maken/om projecten te bespreken en een diepere zakelijke band met ze aan te gaan. Hebben jullie hints voor ons waar we aan zouden moeten denken als we zaken gaan doen met bedrijven uit de Oekraine? Voor ons is het ook de eerste keer dat we naar de Oekraine gaan.

Groetjes,

Marco

• henny

waar moet je precies naar toe

• Marco

Hoi, we gaan naar sowieso naar Kiev en misschien naar Odessa en Servastopol, maar dat ligt aan het feit of ze naar Kiev willen komen en/of ze mensen in Kiev hebben waar we ook mee kunnen spreken.

Ook willen we eventueel andere ICT bedrijven uit Kiev benaderen voor het uitbesteden van onze projecten.

Groeten,

Marco

• Topper

Zaken doen in UA en geen ervaring?

-alles komt goed; gouden bergen

-veel (zaken)vrienden erbij

….en na een jaar;

geld weg en vrienden ook !

• KeesH

Spreek je uit ervaring of denk je dit?

• Topper

Uit ervaring….

• Marco

Om dat te voorkomen, waar zouden wij dan aan moeten denken? We gaan het sowieso proberen. Gouden bergen zien wij niet, maar kostenbesparing zien we wel…

Zijn oekrainse zakenmensen te vertrouwen in het algemeen?

Gegroet,

Marco

• henny

Topper heeft gelijk ga eerst praten met juridische zaken Kievhenny schreef:

>

> waar moet je precies naar toe

• Topper

Hmmm,

k las bij toeval van je plannen, en wou je een beetje temperen…

t was niet echt mn bedoeling om een grote discussie op gang te brengen.

Toch, zijn Oekrainse zakenlui te vertrouwen?

(btw, zijn Nederlandse, Duitse, Amerikaanse etc. dat?)

Ik proef een beetje dat je geen “oost-Europa-ervaring” hebt,

het vergt nl nogal wat inlevingsvermogen ivm met mentaliteitsverschillen om daar

succesvol te kunnen opereren. En niet alleen dat.

Korte lijnen, duidelijke taakomschrijving, verantwoording, afspraken nakomen en zelfs logica zijn voor Nederlanders volkomen normale begrippen. In UA echter zul je merken dat dat daar niet als vanzelfsprekend geldt.

Gewoon gaan, altijd proberen. T'is een prachtig land met prachtige mensen.

Tref je de juiste, heb je vrienden voor altijd.

Ga je met de eerste de verkeerde in zee, word je geplukt.

Klinkt erg logisch, maar toch is dat daar weer “anders”.

Komt het daadwerkelijk tot zakendoen wel goed juridisch bij laten staan.

• Gino

Hallo, ik kom al een aantal jaren in de Oekraine en daarbij werk ik zelf ook bij een groot ICT bedrijf. Ik zie in de Oekraine zeker mogelijkheden, maar het blijft inderdaad oppassen. Heb zelf ook eens daar iets willen beginnen, maar dat is wegens omstandigheden niet door gegaan. Het blijft inderdaad wel oppassen, maar alles is mogelijk. Ik kan je mischien wel wat contacten doorsturen mocht je intresse hebben. Dit zijn in iedergeval betrouwbare mensen. Ze komen niet uit Kiev maar zo'n 150km voor Kiev, uit Zhitomir.

Ik hoor het wel.

Groeten,

Gino.