erik schreef:
>
>.Is het land de moeite waard om te
> bezichtigen
Ja.
> en in welke regio(stad)kan men het beste
> verblijven,
Kiev, Karpaten, Krim, Odes(s)a, etc.
> is er trouwens enige vorm van georganiseerd
> toerisme in bv odessa aan de zwarte zee?
Ja, diversen. Informeer bijvoorbeeld eens bij www.eurocult.nl
> Is het een veilig
> land of kan men maar beter opletten?
Als je er niet de rijke-patser-uit-het-westen uit gaat hangen is het redelijk veilig. Ik kom er nu al een paar jaar gemiddeld twee keer per jaar en voel me er veiliger dan menig EU-land, laat staan Azie of Noord-Afrika. (ik heb zo goed als alle landen van Europa gezien). In Oekraine heeft me nog nooit iemand me proberen te bestelen, terwijl ik bijvoorbeeld tijdens een weekje Parijs een jaartje terug een drietal (mislukte) pogingen kon tellen.. (en ik liep ik daar met dezelfde spullen en kleren rond..)
Wel opletten als je er met eigen auto heen mocht gaan, die wel op bewaakte parkeerplaatsen parkeren.
> Is men als west-europeaan
> welkom in dit land
Over het algemeen zeer welkom. Negatieve uitzonderingen zullen er ongetwijfeld ook zijn, maar ik heb ze zelf nog niet meegemaakt. Zelf een hele hoop leuke en interessante ontmoeting meegemaakt.
> en maakt men makkelijk contact met de
> plaatselijke bevolking of niet?
Als je Russisch of Oekraiens mocht spreken dan makkelijk. Indien niet, dan lastig, want Engelse of Duits wordt mondjesmaat gesproken. Bij hoog opgeleide jongeren in de grote steden maak je nog de meeste kans. Ga je er op bezoek in gezelschap van Oekrainers of Russen (bijvoorbeeld omdat je die mocht kennen van hier) dan gaat het een stuk eenvoudiger.
> Hoe liggen de kosten voor het
> dag dagelijkse levensonderhoud
Voor de dagelijkse boodschappen circa 33% van hier. Als je handig bent zelfs nog minder. Echte westerse artikelen zijn duurder, maar meestal wel goedkoper dan hier, op uitzonderingen als witgoed e.d. na, maar dat ga je er neem ik aan toch niet kopen.
> en wat moet ik me voorstellen
> bij een doorsnee wedde in Oekraine?
Pak 'm beet 100 Euro in de maand voor de onderste helft van de middenklasse.
> Ik weet dat het zeker geen
> rijk land is maar wordt men ook geconfronteerd met zichtbare
> schrijnende armoede of valt dat allemaal nogal mee?
Derde wereldtaferelen zie je er niet, maar serieuze armoede is er wel. Het minst is dat te zien in Kiev en aan de rijke badplaatsen aan de Krim kust (Jalta). Hoe verder van de grote economosche centra hoe meer de armoede opvalt. Bij normaal bezoek zal het zelden of nooit confronterend zijn , pas als je weeshuizen, kleine lokale ziekenhuizen e.d. gaat bezoeken of echt op zoek gaat dan dringt de echte armoede door.
> Waar kan men maar beter op letten bij een eerste bezoek aan
> dit land,ik denk bv aan bijzondere gebruiken en gewoontes.Is
> er veel corruptie,prostitutie en andere criminaliteit zoals
> in vele andere oost-europese landen?
Net als in andere Oost-Europese landen. Corruptie is er erg hoog, ondanks de pogingen van ‘Oranje’ tot nu toe. Iedereen daar wil er vanaf, maar wel de ander eerst…
> Kortom,vele vragen en ik
> hoop op dit forum is meer te weten te komen.
Hier een start. Browse ook maar eens rond op www.oekraine.org, daar vind je ook nog meer (achtergrond)info over het land en de cultuur.
Samengevat: als je op zoek ben naar een vakantie die eens wat anders als het standaard vakantie in het in verhouding strak georganiseerde West-Europa, maar de cultuurkloof toch beperkt wil houden dan kan ik het je zeer aanraden. Succes.
Armand