Visa voor Polen nodig?

  • Edward

    Forum leden,

    Heeft mijn Oekrainse vrouw een visa voor Polen nodig als we er op doorreis door heen komen?

    Dit omdat regels veranderen per 1-7-2003.

    Ze heeft nu haar eigen Oekrainse pas + de Nederlandse VTV pas.

    Bedankt.

    Ed

  • Ilya

    Vast niet.

  • Prawo

    Als Polen een visumplicht voor Oekraïnders invoert: Ja.

    Nu is Oekraïne nog vrijgesteld. Voor een actuele lijst van visumvrije landen voor Polen: www.polamb.nl/docs/list_of_countries.doc

    Na toetreding van Polen tot de EU op 1 mei 2004: als die visumplicht er is, heeft ze nog steeds een visum nodig maar moet het gratis worden afgegeven.

  • edward

    Dank voor je informatie.

    Waarom moet de Poolse Ambassade die gratis afgeven?

    Zitten die gasten ook in Den haag?

    Alle info is welkom.

    Bij voorbaat dank

  • Prawo

    Voor adres ambassade kijk je op www.polamb.nl

    Gratis afgifte is vereist op grond van EU-richtlijnen, die gelden voor gezinsleden van EU-onderdanen, zelf afkomstig uit een derde land. Gezinsleden zijn: echtgenote, (afhankelijke) kinderen en (schoon)ouders. Vereist is samen reizen met de EU-onderdaan en gezinsband aantonen (huwelijksakte of geboorteakte).

  • Edward

    Maar ik hoorde dat al deze ellende al per 1 Juli 2003 door de Poolse grens wordt

    gehanteerd.

    Samenvattend: Ik kan met mijn vrouw (nu) of per 1-5-2004 naar de Poolse Ambassade gaan, met onze huwelijksakte en daar een “Transit” visum aanvragen om met haar door Polen te reizen, op weg naar onze familie in de Oekraine.

    Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Oekrains met eigen nationaliteit nog, maar in bezit van een VTV-Pas.

    Weet jij meer, wanneer deze procedure echt ingaat, we hebben een vriendin gesproken die zegt dat Poolse grenswachten nu al mensen op reizen door Polen waarschuwen om een visum aan te vragen. In dit geval van Oekraine -> Nederland dus transit land Polen.

    Ben bang dat ik anders problemen aan de grens moet verwachten.

    Hoop dat je me nog verder kunt helpen!

    Bedankt voor je moeite!

  • Prawo

    Bel de Poolse Ambassade voor recente info over de invoering van de visumplicht.

    Als inderdaad per 1 juli 2003 een visumplicht wordt ingevoerd (dat weet ik niet) heeft je vrouw een visum nodig.

    Als Polen bij de EU komt heeft ze nog steeds een visum nodig, maar vanaf dat moment zou ze het gratis moeten krijgen.

  • Edward

    Visum voor Polen is inderdaad per 1-7-2003 nodig voor ALLE Oekrainers met een eigen paspoort.

    Kosten voor een Transit Visum is als het dezelfde dag klaar is e. 70.-

    En dat alleen om er doorheen te mogen reizen………

  • Mikola

    Er is een overeenkomst tussen Oekraine en Polen gesloten in februari dit jaar. Hierin staat dat Polen het meest maximale liberale visumregiem zal hanteren voor de burgers van Oekraine. Dit houdt ondermeer in dat de visa gratis verstrekt zullen worden.

    Lees verder in het Russisch: http://www.obozrevatel.com.ua/?r=archiv&id=74697

    Nico

  • Edward

    Contact gehad met Poolse Ambassade d.d. 18-6-2003

    Een transit visum is tot 1-10-2003 NIET nodig voor Oekrainers om een doorreis door Polen te maken. Daarna dus wel.

    Heb je die tekst :“het meest maximale liberale visumregiem zal hanteren voor de burgers van Oekraine. Dit houdt ondermeer in dat de visa gratis verstrekt zullen worden”.

    Ook ergens staan, op een officieele site staan??

    Misschien makkelijk voor de reis!