Trouwen in Oekraine, Wat moet ik doen ?

  • Menno

    Goedemiddag,

    Na deze zomer weer bij de vriendin zijn te geweest, heb ik haar om haar hand gevraagd en het ja-woord ontvangen. Na een 2.5 jaar relatie te hebben gehad, ben ik vrijwel zeker dat ik gelukkig met haar ben en meer kan worden.

    Nu willen we zomer volgend jaar (2013) trouwen in Oekraine, ( Donetsk Region ). Alleen ben ik zelf ongelovelijk unknown met het onderwerp trouwen, en dan ook nog eens in het buitenland.

    Op het internet staat er niet echt duidelijk wat ik als eerst moet doen, en wat ik nodig heb.

    Gelegaliseerde geboortesakte (vertaald naar oekrainse)

    Huwelijkheidsstatus (vertaald naar oekrainse)

    Gewaarmerkte copie van mijn paspoort (vertaald naar oekrainse)

    Klopt dit? en wat mis ik nog? en waar kan ik dit allemaal verkrijgen, vertaald en met stempels?

    Ik zoek hier echt hulp naar! want ik ben hier nog een groentje in haha, dit doe ik immers maar 1x in mijn leven!

    Mijn mobiel : +31655773503

    Mijn email : mennoklarenbeek2@hotmail.com

    Wat moet ik aan papieren regelen voordat we de trouwerij kunnen voortzetten?

    Bedankt zover!

    Menno

  • Michael

    Hoi Menno,

    Omdat het nogal verschild per regio welke papieren je nodig hebt kun je het beste aan je vriendin navraag te doen bij zachs (huwelijkskantoor). Zij kunnen je vertellen welke papieren je precies nodig hebt en moeten deze uiteindelijk goedkeuren.

    Je hebt zowiezo de papieren nodig die je al eerder hebt opgenoemd (alles moet vertaald worden en gelegaliseerd), verder heb je ook een verklaring van gezondheid nodig van je huisarts in Nederland, deze moet ook vertaald worden geloof ik. (Vraag aan je huisarts of ze er een stempel op kunnen zetten, klinkt raar maar er werden vragen over gesteld). Dit wordt ook wel omschreven als medische verklaring. In mijn geval stond erop: Voor zover bekend geen medische problemen, met een handtekening. Dus het stelt eigenlijk niet zoveel voor, maar het is wel belangrijk dat het van je eigen huisarts is.

    Je geboorteakte moet voorzien zijn van een apostil stempel, dit kan de rechtbank in je woonplaats voor je regelen.

    Het kan zijn dat je sommige papieren wel of niet nodig hebt, dus doe daarom voor de zekerheid navraag bij zachs.

    Success met de voorbereidingen!