Net terug uit Kharkiv, Oekraine voor Euro 2012.

Afgezien van het resultaat… Wat een feest. Alles Perfect georganiseerd. Ik snap niet waar die verhalen van te voren vandaan komen. We zijn naar NL-Duitsland in Kharkiv geweest en Engeland-Zweden in Kyiv.

De fanzones waren prima. In Kharkiv is een heerlijk park in t midden vd stad. Best een leuke stad trouwens, had ik niet verwacht.

Alle Oekrainers in Kharkiv waren erg enthousiast. ook bij de óranjemars' vanaf het plein naar het stadion

Oekraine had zijn zaakjes prima voor elkaar. Super snelle directe treinen Kyiv-Kharkiv (4 uur en een beetje).

Apartementen / hotels met airco in waren dag van te voren nog voor net prijsje te kijgen (400 UAH). Beter dan die NL commerciele gasten van de Oranjecamping die 150 euro per nacht vragen voor slapen op een matje. Ook fanzones waren voor NL begrippen goed te betalen (15 UAH voor halve liter Lviv bier). Uiteraard betaalde je bij de standjes rondom minder.

Ook waren er vooral in Kyiv heel veel schermen. Oekraine-Frankrijk daar gezien en dat was een feestje.

Al met al wilde ik na wat negatieve publiciteit vooraf graag mijn (echt hele) positieve ervaring delen. Ik heb ook veel mensen gesproken die er net zo over dachten.

Voor wat foto's kun je hier klikken

ps: ik wil hier de mensenrechtensituatie buiten beschouwing laten.