Dat wordt wel heel erg saai dan. Dan mogen we nergens meer heen of aan mee doen.
Dan hadden ‘we’ ook de vorige Olympische Spelen in China moeten boycotten, en de volgende winterspelen in Rusland. Owja en natuurlijk het volgende WK.
Maar dan natuurlijk ook alle sportevenementen in barbaarse landen waar nog de doodstraf uitgevoerd wordt zoals USA….. En landen zonder persvrijheid…zoals bij voorbeeld Hongarije?
Of landen waar zigeuners als tweederangs burgers gezien worden zoals Slowakije (daar spelen we wel een oefeninterland tegen) of Roemenie.
Of een land waar echt alles mis is zoals Zuid Afrika. Of Quatar?
Laten we nu niet ineens hypocriet het braafste jongetje van de klas gaan spelen.
Wanneer je niet wil dat landen waar íets' mis is een evenement mag organiseren, laat dat dan helder zijn bij de inschrijving of kies deze landen niet.
En ga niet een paar weken voor een evenement als dit ineens dingen lopen roepen,
En val daar zeker sporters, supporters en inwoners van deze landen die allen hun beste beentje voorzetten in de allerlaatste voorbereidingen niet op aan zo vlak voor een evenement.
Laat mij even helder zijn: Een politieke gevangene die, zoals het naar uitziet, geen eerlijk proces kan krijgen zoals Tymoshenko is niet goed te praten. Om maar te zwijgen van vermeende marteling. Hoewel ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat zij tijdens haar premierschap wel deals gesloten zou kunnen hebben waar je je twijfels over zou kunnen hebben. En ja, de EU had al veel eerder druk kunnen (en moeten) uitoefenen op Oekraine in de zaak Tymoshenko. Ook zonder het EK en op een door de EU uitgekozen moment en niet meegaan in een mediaoffensief van Tymoshenko zelf.