Wonen en werken in duitsland ipv Nederland

  • Martin

    Ik en mijn aanstaande Oekraïnse vrouw zijn van plan om in de (nabije) toekomst een huisje te kopen in de Oekraïne. Zij heeft een eigen bedrijf in Kiev en verdient hier aardig mee, echter wanneer ik een baan zou kunnen vinden in Oekraïne, dan ligt mijn loon dermate laag, dat zij 15 tot 20 keer zoveel verdient als ik. Dit is een situatie waar ik niet mee kan leven en waar zij zich vermoedelijk ook niet prettig bij voelt. Er is me aangeboden om bij haar in te trekken, maar dat zou mij een enorme klaploper maken en zou het een vrij bizarre en in mijn ogen omgekeerde situatie scheppen. In die zin, dat ik de ‘rijke’ westerling, kom teren op de zak van mijn Oekrainse vrouw, zonder tegenprestatie. Er liggen allerlei plannen op tafel om dit probleem te omzeilen, maar helaas is het de bureaucratische regelgeving omtrent immigratie naar de EU die roet in het eten kan gooien. Het is in geen geval haar bedoeling om een EU ‘staatsburgerschap’ te verkrijgen. Ze wil geen Nederlands of ander EU paspoort. Het schijnt volgens haar zelfs zo te zijn dat een EU paspoort haar problemen kan bezorgen in eigen land, en dit wil ze natuurlijk voorkomen. Wel hebben we enkele plannen op tafel liggen m.b.t. werk in Duitsland. Ze heeft enkele expertises die haar een goed betaalde functie kunnen opleveren in de EU, waarmee ze aanzienlijk meer kan verdienen dan in eigen land, terwijl haar bedrijf in Kiev ondertussen gerund wordt door haar personeel. Daarnaast is het voor mij vanzelfsprekend makkelijker om (beter) betaald werk te vinden in Duitsland, dan in de Oekraïne. Nogmaals, het is niet de bedoeling om ons permanent te vestigen in de EU. Het is de bedoeling om genoeg geld te sparen voor het kopen van een mooi huis buiten Kiev. (op mijn naam) We hebben enkele dingen op het oog, maar daar zijn momenteel nog niet de benodigde middelen voor. Als we deze eenmaal wel hebben, en dan spreken we over een periode van pakweg 2 jaar, dan gaan we terug naar Oekraïne en zou ik alsnog een baan kunnen aanvaarden met een salaris naar Oekraïnse maatstaven. Na 2 jaar sparen en ploeteren in Duitsland en het kopen van een huis, durf ik het eerder aan om me te vestigen in de Oekraine.

    Het is een heel groot en complex plan met vele mogelijkheden en uitkomsten, maar bovenstaande is in mijn ogen één van de meest voor de hand liggende. Ik heb nog meer ideeën, hoewel deze m.i. minder kans van slagen hebben, dan wel meer kosten met zich meebrengen, dan waar ik het hier boven over heb. Uiteraard geef ik hier een zeer beknopte versie van mijn plan weer, waardoor het wellicht ietwat onrealistisch overkomt.

    Kortom: is het mogelijk dat een Nederlander, met een Oekraïnse vrouw, zich voor een periode van zo'n 2 jaar vestigt in Duitsland? Vergeet ik trouwens nog bijna te vermelden dat ze een dochter van 13 jaar heeft, die natuurlijk ook in Duitsland zou moeten wonen gedurende 2 jaar. We hebben enkele Russische scholen op het oog, maar dit is wel een belangrijk aspect dat de situatie misschien nog gecompliceerder maakt. Ik heb geen zin in de hele MVV aanvraag procedure van Nederland, is dit op deze manier te omzeilen? Ze hoeft geen permanente verblijfsvergunning, slechts een tijdelijke verblijfs/werkvergunning voor Duitsland. Ik hoop dat iemand mij hier een klein beetje inzicht kan scheppen in de te volgen procedures, voor mij als Nederlander, maar ook voor haar als Oekraïnse. Eventueel met wat linkjes en bedragen. Na lang zoeken ben ik niet veel wijzer geworden. Mocht blijken dat het toch eenvoudiger is om ons zolang in Nederland te vestigen, dan hoor ik dat graag. Zij heeft dit liever niet, omdat we geen informatie kunnen vinden over Russische scholen in Nederland en dat dit vanwege haar dochter zeer belangrijk is. Het belang van haar dochter staat vooraan, als dit alles niet mogelijk of geschikt blijkt voor haar dochter, dan gaat dit hele plan in de ijskast.

    Bij voorbaat dank,

    Martin

  • Jaap

    Het is de bedoeling om genoeg geld te sparen voor het kopen van een mooi huis buiten Kiev. (op mijn naam

    Dit is volgens mij niet mogelijk volgens de Oekraïne wet.

    Groet Jaap

    Lviv.nl