interrail Oekraine

• Peter

Hallo,

Ik zie hier veel ‘Oekraïne deskundigen’ dus dit leek me een mooie plek om een bericht te plaatsen.

Ik wil deze zomer door Europa reizen met een interrail ticket.

Echter is dit ticket niet geldig in Oekraine, toch wil ik de stad Charkov bezoeken.

Ik wil halverwege/eind Juli gaan (het EK is dan al afgelopen)

Hoe kom ik aan goede treintickets, want op bahn.de geeft het geen prijzen?

Ik wil graag vanuit Polen richting Charkov, mijn interrail is dus tot aan de grens geldig.

Ik heb van iemand gehoord dat er verschillende soorten treinen waren met verschillende prijzen?

Diegene vertelde me dat ik voor 350 grivna (35 euro) een goed treinticket kon kopen.

Verder heb ik ook op verschillende forums gelezen dat het treinpersoneel aan sigarettensmokkel doet, omdat je het legaal is om 1 slof p.p de over grens mee te nemen.

Graag advies en do's en don'ts.

Peter

• oekraïne fan

Hallo Peter,

Leuk dat je Oekraïne wilt bezoeken! Is er een bepaalde reden om Kharkiv te bezoeken? Het is een interessante stad, maar staat zeker niet in de top 5 van leukste Oekraine steden.

Daarnaast vraag ik me af of je het in één treinreis wil doen. Het is mogelijk maar kost je bijna 20 uur. Je van Polen met de bus of trein naar Lviv reizen, een erg mooie stad in het westen van Oekraine, ten grote van Amsterdam. Vanaf daar zijn er twee nachttreinen naar Kharkiv. Als je in een platzkart wagon ( http://finaltransit.com/blog/wp-content/gallery/cache/2060__510x600_6256.jpg ) wilt slapen betaal je daar denk ik ongeveer 17-20 euro voor (ben niet zeker van prijzen omdat de Oekrainse Spoorwegen hebben aangekondigd de prijzen te gaan vermogen). Voor een “kup” betaal je meer, en slaap je met ‘slechts’ 3 anderen in een compartement.

Als je in Kharkiv bent, vergeet niet naar het shevchenko park te gaan en naar het lokaal historisch museum.

Veel plezier!

• Rudi

Beste Peter,

Je moet al echt wel graag met de trein reizen om met InterRail richting Oekraïne te trekken.

Het is een dure en vooral heel tijdrovende tocht.

Weet niet vanwaar je vertrekt maar vanuit Antwerpen ben ja al snel 24 uur onderweg (Aankomst Rzeszow - Polen). Dan ben je ongeveer 100km van de Oekraïense grens en moet je dus lokaal je plan gaan trekken om naar Lviv te raken ongeveer 70km van de grens.

Om van Lviv naar Kharkiv te raken ben je nog eens minstens 20uur onderweg en kost rond de 45€ platskart.(beestenwagen), kupe mag je rond de 70€ rekenen.

Ikzelf ga vrijwel altijd met vliegtuig (4uur)

Alternatief is dus om via FlyUIA te gaan of lowcost tot Kiev en vandaar de trein te nemen

Kiev -> Kharkiv tussen 5 en 8 uur, prijs ongeveer 18€ platskart (30€ kupe).

Heb zelf nog niet in Kharkiv geweest maar staat nog op men lijstje. Lviv is zeker een aanrader, net zoals zovele andere steden in Oekraine.

Als je wat geluk hebt kan je best een leuke trip hebben. Velen hebben eten bij en drinken een stevig glas. En zijn niet te beroerd dat met je te delen. Dus zelf wat eten en drinken bij hebben is handig.

Het is leuk te verbroederen, moet wel wat russisch machtig zijn want veel engels spreken ze niet.

Roken doe je niet, er is controle op de trein.

Aan vele stations lopen er wel wat mensen rond die wat te verkopen hebben van eten en drinken, meestal goedkoop kan je hier aan fruit raken.

Opgepast voor mensen die je willen helpen bij aankoop van treinticket (in Kiev Passajirski al meegemaakt) !!

Ze vragen waar je heen wil en stelen (redelijk opdringerig) voor je te helpen, maar dan kost je ticket van 200 Hryvna al snel 500 Hryvna, afwimpelen dus.

Beter is je goed voor te bereiden, papiertje te maken met welke trein naar waar je wil nemen in het Russisch zodat je zelf je plan kan trekken.

Good luck en mss tot in Kharkiv

• Peter

Hallo,

Ik zat te denken om via Krakau te gaan. ik wil eerst het indrukwekkende Auschwitz bezoeken en dan via Krakau richting Oekraine gaan.

Dan moet ik dus via Lviv en/of Kiev( Als ik Kiev aandoe dan wilde ik eventueel ook nog Chernobyl bezoeken maar dat kost 170 Dollar p.p en dat is voor een low-budget reis te duur.)

Vanuit Kiev gaat er zelfs een bus naar Kharkiv (http://www.kharkovguide.net/kiev-bus-train-to-kharkov.html ) en die kost me 15 euro voor een enkeltje en is een uurtje of 7 onderweg.

Mijn reden om naar Charkov te gaan is om te zien of er nog Nederlandse restanten zijn na het EK ( Wij Nederlanders blijven nog wel eens ‘hangen’ na een EK, verder wil ik het vrijheidsplein zien want dat is één van de grootste van Europa en verder heb ik nog een contactpersoon in Charkov).

Een vliegticket zit er voor mij helaas niet in want dat past niet in mijn budget.

Mijn interrail is dus geldig tot aan de grens, is het dan mogelijk om in Polen een ticket te kopen van de laatse poolse grensplaats tot aan lviv/kiev? Want het zou zonde zijn als ik het gedeelte dat ik normaal met de interrail kan afleggen dan moet betalen.

Bedankt voor jullie tips, ze zijn erg nuttig! Als je er nog meer heb zijn die welkom.

Ik ben iig enthousiast.

Peter

• Peter

Hallo Rudi,

Zie mijn bericht boven jouw bericht.

Ik heb mijn 2e bericht namelijk daar neergezet ipv onder die van jou.

Peter