Visum binnen!

• Menno

Goed Nieuws!

Mijn vriendin is gister langs de Nederlandse Ambassade in Kiev geweest voor een intervieuw en het inleveren van de benodigde documenten.

Ze vertelde me dat het makkelijke vragen waren en dat ze zo weer buitenstond, over 9 dagen ontvangt ze haar paspoort terug met haar visum erin!

Het was nog gratis ook, omdat ze studente is. Zo snel en makelijk heb ik het eerder hier nog niet gelezen.

Vragen o.a. :

- Is dit je vriend? (foto)

- Waar verblijf je?

- Waar en waneer heb je je vriend ontmoet?

- Hoe communiceren jullie met elkaar?

en meer.

Maar ze kreeg meteen groen licht!

Normaal las ik altijd dat er week overheen ging voordat je meer wist?

Groet

Menno

• Ruud

Ik heb dezelfde ervaringen.

Als je de papierhandel op orde hebt, liefst nog met een aantal foto's erbij waar beiden op staan, is er geen enkel probleem.

• Menno

Dat blijkt maar weer!

Dan is het voor mij raar dat er zoveel mensen zijn die wel geen visum krijgen.

Ik ben blij dat mijn vriendin probleemloos 30 december mijn kant op komt, toch nog warme dagen in koudere tijden haha.

Menno

• VISAGOLLANDIA

Menno Schreef:

——————————————————-

> Normaal las ik altijd dat er week overheen ging

> voordat je meer wist?

Dat klopt. Bij het loket zitten lokale medewerkers, die kunnen hun indruk en opmerkingen schrijven bij de aanvraag.

Dit naar aanleiding van het interview. Verder doen ze een eerste beoordeling of de documenten kloppen. Deze medewerkers hebben niet de bevoegdheid een aanvraag goed te keuren of af te keuren.

Het definitieve besluit wordt genomen door Nederlandse medewerkers van de ambassade. Een visumaanvraag wordt altijd beoordeeld door verschillende personen voordat een definitief besluit genomen wordt. Dit om fraude te voorkomen.

• Menno

VISAGOLLANDIA

Dat klopt. Bij het loket zitten lokale medewerkers, die kunnen hun indruk en opmerkingen schrijven bij de aanvraag.

Dit naar aanleiding van het interview. Verder doen ze een eerste beoordeling of de documenten kloppen. Deze medewerkers hebben niet de bevoegdheid een aanvraag goed te keuren of af te keuren.

Het definitieve besluit wordt genomen door Nederlandse medewerkers van de ambassade. Een visumaanvraag wordt altijd beoordeeld door verschillende personen voordat een definitief besluit genomen wordt. Dit om fraude te voorkomen.

Hoe komt het dan dat me vriendin meteen wist dat ze haar visum had? tenminste dat vertelde ze mij! met de bijbehorende woorden dat ze haar paspoort binnen 10 dagen terug gestuurd zal krijgen.

Weet je pas wanneer je je paspoort heb ontvangen, of je visum heb gekregen heb ja of nee?

Menno

• VISAGOLLANDIA

De situatie met je vriendin kan ik niets over zeggen, ik was er niet bij.

Zelf ben ik bij interviews aanwezig geweest en ken ik verschillende mensen die interviews hebben gehad. Bij geen van deze personen werd gelijk verteld of een visum wel of niet verstrekt zou worden.

Een visumaanvraag kent “statussen”. Dit zijn stappen in de procedure. Zo heb je ondermeer: Ingenomen, Ter beoordeling, Beslist, Ter autorisatie, Geautoriseerd en Uitgereikt. Zo'n proces neemt een paar dagen in beslag omdat er meerdere medewerkers bij betrokken zijn.

Je schreef ook dat je vriendin niet hoefde te betalen omdat ze student is. De gratis aanvragen zijn op basis van de visumfacilitatieovereenkomst die Europa met een aantal landen gesloten heeft. Waaronder Rusland en Oekraine.

Een visum wordt alleen gratis verstrekt als de reis wordt gemaakt in het kader van studiedoeleinden. Vrijstelling

Dus een student die op vakantie gaat of op familie bezoek dient ook gewoon voor de aanvraag te betalen.

Het lijkt er daarmee een beetje op dat je vriendin een medewerker gesproken heeft die (nog) niet goed op de hoogte is van de juiste voorschriften en procedures.

• Prawo

En?

We zijn nu meer dan negen dagen verder.

Kreeg ze haar paspoort terug met een visum er in>

.

• Menno

Het is allemaal rond!.

Paspoort met Schengenland visum erin, toegang tot Nederland (tu)

Het is allemaal in orde, en met 27 dagen zie ik mijn vriendin om Schiphol aankomen gelukkig.

Voor mij was het een kwestie van alle verplichte documenten in orde te stellen en op te sturen.

Mijn vriendin heeft een bureau ingeschakeld die haar hielp met het verkrijgen van een visum d.m.v. het zorgen van verzekering en in orde hebben van de juiste papieren.

Nu heeft ze groen licht gekregen!

Een hele opluchting !

Menno

• VISAGOLLANDIA

Top Menno !

Alles goed voorbereid en straks genieten van jullie vakantie !

• bert

Hoi menno, leuk dat het bij jou allemaal zo vlot ging. steekt bij mij toch een hart onder de riem. Ik date nu namelijk al bijna een jaar met een meisje uit Odessa, heb dr ook compleet toevallig tegen het lijf gelopen by the way en had haar graag eens deze kant opgekregen. Kwestie dat zij ook eens een indruk kan scheppen over de europese mentaliteit en ons, voor hen, “gemakkelijke” leventje met veel wetten en regels. Vind het gewoon erg belangrijk dat ze dan ook eens ziet dat het leven hier ook best hard kan zijn (lees: hier staat alles gewoon twee versnellingen hoger ;) ). Lijkt me toch wel enigszins noodzakelijk om een relatie al dan niet te zien slagen weet je.

Ik heb hier nu wel al verschillende keren op het forum gezien wat je allemaal moet hebben om iemand naar hier te krijgen,

maar zou het best wel leuk vinden om te weten wat jullie zoal gedaan hebben en welk bureau dat was die je vriendin gebruikte om te boel zo een beetje te smeren ukranian style :p.

klein detail is wel dat ik belg ben (voor wat dat nog waard is tegenwoordig hehe) maar dat maakt zoveel niet uit denk ik.

alvast bedankt en wie weet komen we later nog es bij mekaar barbequen

grtz