Meubels importeren in Oekraïne

• Peter

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag. Voor mijn appartement in Kiev zoek ik een leuke inrichting.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar wat IKEA meubelen, aangezien die tenminste nog betaalbaar zijn.

Maar afgezien van een stuk land in Odessa wat IKEA dit jaar heeft aangekocht staat er nog nergens een winkel.

Ik ben dus afhankelijk van wat ikzelf meeneem. Ik zat zelf te denken aan de spullen te kopen in Polen (een van de laagste IKEA prijzen van Europa) en ze vanuit daar met een klein vrachtwagentje de grens over te (laten) brengen naar Kiev. Soort van verhuizing, maar toch niet echt. Ik woon gewoon in NL en ik heb in Kiev een appartement. Ik ben dus verplicht aangifte te doen van de goederen die ik daar ga importeren.

Het gaat dus om meubels voor privegebruik. Wie weet hoe dit qua regelgeving en invoerrechten en belastingen zit? Waar moet ik naartoe om dit te regelen?

(Ik heb gezien dat er een winkel in Kiev zit die IKEA spullen verkoopt, maar alleen al op een simpele bank zit er al 250 euro verschil in, vandaar dat ik het zelf wil gaan doen. Zeker ook omdat ik wel wat meer nodig heb)

Wie kan mij helpen?

Groeten,

Peter

• Ruud

Het makkelijkse en ook het duurste is om een Oekrainse transporteur opdracht te geven om de meubels op te halen.

Deze verzorgt dan de invoerrechten en al het papier werk.

Bij Ikea in Polen de boel bestellen met export documenten en kort daarna op laten halen door de transporteur.