Visum problemen wanneer Oekr. vriendin geen werk heeft?

• Victor

Hallo,

Ik heb sinds 6 maanden een Oekraïense vriendin, ben reeds 5x daar geweest en wil haar nu een keer naar Nederland laten komen voor 1,5 week.

Zij is echter zeer bevreesd om een visum aan te vragen, omdat een visum voor een jonge vrouw (ze is 25) volgens haar gegarandeerd geweigerd wordt omdat ze daar geen officieel werk heeft (ze werkt als boekhoudster voor enkele bedrijfjes maar zonder arbeidscontract). Is deze vrees gegrond en kunnen we er iets aan doen om de kans op een visum te vergroten?

Alle overige eisen kan ik aan voldoen, ik heb een goede baan, zal haar officieel uitnodigen met garantstelling, kan verzekering en ticket regelen en kan ook aantonen dat we al een half jaar met elkaar omgaan, maar is dat voldoende of laat de ambassade het niet hebben van een baan (en in hun ogen dus vestigingsgevaar) zwaarder wegen?

Wat zijn jullie ervaringen?

• Robert

Heel simpel. Je maakt voor 1,5 week het bedrag over wat minimaal vereist is voor een bezoek aan de Shengen zone. Zij gaat naar de bank voor een afschrift en neemt dit mee naar de ambassade. Zo kan zij aantonen dat ze voor dit bezoek voldoende liquide middelen bezit.

Verder sta jij garant voor het geval dat ze “zoek” zou raken in Nederland. Je moet natuurlijk wel zeker zijn van je zaak want anders kan dit je een heleboel geld gaan kosten. Ticket, verzekering, 1,5 week garantie en Eur. 4500 voor repatrieëring.

• Victor

Bedankt voor je reactie Robert.

Dat financiele gedeelte is geen probleem, ze heeft zelf ook wel wat geld en ik kan dat aanvullen.

Maar betekend dat wanneer haar bankrekening voldoende saldo bevat, ze verder niet moeilijk doen over het al dan niet hebben van werk. Dat is toch een criteria aan de hand waarvan ze haar terugkeer naar Oekraine inschatten (los van het feit of ik garant sta of dat ze het zou kunnen betalen)?

Wat ik van haar begrijp is dat op dit punt veel (jonge) vrouwen een visa geweigerd wordt, ook al hebben ze een garantstelling van iemand in Europa.

Ze is gewoon erg bang dat ze een afwijzing in haar paspoort krijgt, dat schijnt toekomstige visumaanvragen ook direct veel moeilijker te maken.

Krijg ook veel tips om eerst naar een visumvrij land (Turkije, Israel, Kroatie) te reizen om zo al wat stempels in haar paspoort te krijgen maar dat zou betekenen dat ik haar volgend jaar pas naar NL kan halen. Lijkt me allemaal vrij omslachtig.

• VISAGOLLANDIA

Als jij garant voor haar staat hoeft zij geen bankverklaring of reischeques mee te nemen. Het kan wel, maar het hoeft niet.

Naar schatting is de helft van de Oekraiense economy ‘zwart’. Ze is niet de enige die geen officiele baan heeft.

Het niet hebben van een baan wil niet zeggen dat ze geen visum zal krijgen.

De kans bestaat altijd dat iemand geen visum kijgt, zelfs als iemand al verschillende keren in Europa is geweest en alle papieren in orde zijn. In 2010 heeft de ambassade ruim 22000 visumaanvragen verwerkt. Ruim 1100 aanvragers hebben geen visum gekregen.

Mocht ze geen visum krijgen, dan is het wel belangrijk om in bezwaar te gaan. Anders kan ze in de toekomst zeker last krijgen van deze afwijzing.

• Robert

Een negatieve beslissing is idd niet goed voor verdere Visum aanvragen. En als je al enkele stempels voor het buitenland hebt is de kans voor een positieve beslissing waarschijnlijk wat groter. Maar als alles in normale proportie's is en er zijn geen bijzonderheden is de kans voor een afwijzing niet erg groot.

Groetjes,

Robert

• Martin

Als je een beetje de weg weet kun je wel aan zo'n werkgeversverklaring komen. Haar zorgen zijn overigens wel terecht. Zelfs als alles in orde is qua papierwinkel

kunnen ze je alsnog het visum weigeren. Zelfs het uiterlijk van je vriendin kan hierbij een rol spelen, en dat is geen grap. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Mijn vriendin heeft aangegeven liever een visum voor Tjechië of Hongerije aan te vragen, waarbij de kans groter is dat ze die krijgt. Vanuit daar kan ze naar Nederland

reizen. Vind ik ook al omslachtig, maar ik kijk wel hoe dit gaat lopen….

• VISAGOLLANDIA

Bovenstaande verwijst naar minder flexibele praktijken die regelmatig voorkomen in Oekraiene. Je ‘koopt’ een werkgeversverklaring. Als dit ontdekt wordt, dan heb je zeker een probleem. En het wordt ontdekt, niet altijd, maar wel regelmatig. Een ander voorbeeld, eerder dit jaar. Iemand wil naar NL reizen, maar durft geen visum bij NL ambassade aan te vragen. Deze persoon vraagt een visum aan voor Czechie. Visum wordt uitgereikt. Ze boekt een vlucht via Praag naar Amsterdam. Deze vlucht heeft vertraging, daarom wordt ze door Czech airlines overgeboekt op de rechtstreekse vlucht van de KLM naar Amsterdam. Bij aankomst in Amsterdam wordt ontdekt dat ze een visum uitgereikt door Czechie heeft, terwijl haar hoofddoel een bezoek aan Nederland is. De toegang wordt haar geweigerd, ze wordt op de eerstvolgende vlucht terug naar land van herkomst gezet. Ze kan het reizen naar Europa voorlopig wel even vergeten.

Het aantal afwijzing door de NL ambassade ligt rond de 5 %. Als alles klopt heb je gewoon een hele grote kans dat ze het visum krijgt. Het is een sprookje dat jonge vrouwen zonder baan per definitie geen visum krijgen. In bovengenoemde voorbeelden kun je een geslaagd bezwaar/beroep vergeten. Terwijl bij en normale aanvraag en afwijzing je een goede kans maakt op het winnen van een bezwaar/beroep bij afwijzing van het visum. En bovendien, als je begint met reizen via Czechie, blijf je het probleem houden wanneer je voor de eerste keer een visum aanvraagt voor Nederland.

Overigens heeft Czechie qua percentage in 2010 meer visums voor Oekrainers afgewezen dan Nederland.

• klaas

mijn vriendin wil voor de tweede keer naar nederland komen , is het dan gemakkelijker , ik bedoel wat de papierwinkel betreft of moet ze de hele procedure van de eerste keer weer doorlopen-klaas

• den danny

hallo,

over dit onderwerp is reeds veel geschreven…

ik kan enkel spreken voor belgie:

1.tot 2007 werd bijna alles goedgekeurd, als de papieren in orde waren

2.vanaf 2008 kwam daar blijkbaar zware verandering in.En wordt de 1st x invitatie gewoon geweigerd om welke reden dan ook: kan zijn elkaar niet lang genoeg kennen, geen bewezen relatie, geen gemeenschappelijke taal etc etc .Ging je terug dan was het opeens wel goedgekeurd.

mbt dat zwartwerk, ik acht % zwartwerk hoger maar soit.ik heb die werkgever papier laten opmaken.maar het officieel loon was nog om met te lachen: 30euro als manager

ik ben dan eens naar de ambassade geweest.Men wordt daar geconfronteerd met een hoop madammen die naar italy etc vluchten ipv naar belgie te komen hé

3.hoe het nu zit weet ik niet, zal nog harder zijn, dus 3x gaan zal nu wel vereiste zijn vermoedelijk.

ik heb wel vraagtekens met al dat gereis naar derde landen, men kan dan nog steeds afkeuren.

Hier laat je best afkeuren, bekijk de redenen -want die moeten ze geven- en los het op. In beroep gaan is zinloos.Dat is advocaat en van lange duur.Sneller is de problemen die men aanhaalt op te lossen

dat is belgie

in ua zegt men mij juist dat men met nederlandse ambassade veel minder problemen heeft, ik kan het moeilijk geloven

en mbt die derde landen, lijkt me allemaal duur en tijdsverlies maar misschien kan iemand die dit deed er meer over vertellen???

nu wat er ook van is:

vergeet 1 ding niet: men wenst hier werk op niveau , dus begin maar met zoeken…men denkt dat alles hier simpel gaat…niet dus…

mvg