Pinnen voordeliger dan geld wisselen?

• Peterl

Ben momenteel in Odessa.

Ik vroeg me af of het voordeliger is om Grivna te pinnen uit de automaat dan euro's te wisselen bij wisselkantoor? Wordt er een goede koers gehanteerd bij pinautomaat? En wie weet welke bank het meest betrouwbaar is?

• Gilbert

Ja, pinnen is in de meeste gevallen voordeliger. De wisselkoers wordt door jouw eigen bank in Nederland berekend. Alle pinners in Oekraïne zijn dus gelijkwaardig.

Groeten

• Marcus

Maakt niet veel uit heb ik het idee, want als je cash euro's geeft krijg je vaak een hogere koers bij die wisselkantoortjes dan wat de bank aanhoudt.

Zag vaker dat de bank je maar 10,5 per euro geeft terwijl hij bij het wisselkantoor op 11 of meer staat.

Marcus

• Gilbert

Hoi Marcus,

Dat is correct. het wisselverschil steekt de betreffende bank in eigen zak. Echter als je pint wordt bij het omrekenen de daadwerkelijke koers gehanteerd zoals die op dat moment in Nederland staat.

• Peterl

Bedankt iedereen! Pinnen lijkt inderdaad voordeliger te zijn. 11.30 is de koers met pinnen, terwijl de meeste wisselkoersen een ongunstigere koers hanteren. In Arkadia zelfs 10.70 zag ik.

• Ruud

Je kan overla pinnen en de afrekening is betrouwbaar, dit geldt voor alle banken.

Ikzelf wissel altijd bij de wisselkantoortjes als ik moet wisselen.

Je kan dan de koers beter met elkaar vergelijken.