Toekomstige verhuisplannen

• Marco

Hoi allemaal!

Ik ben van plan om in de toekomst te verhuizen naar Kiev.

Voordat ik dat wil doen ga ik daar natuurlijk eerst op zoek naar werk, maar ik wil mij wel alvast gaan oriënteren op huisvesting.

Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat ik nu op zoek ben naar een appartement daar.

Heeft iemand goede tips waar dit te kopen of heb je er misschien zelf wel iets te koop? Ik hoor het graag.

Ik ben bekend met de grote firma's zoals Blagovist en Park Lane. In mijn ogen worden er vaak uitgezogen prijzen gevraagd voor relatief kleine appartementen.

Heb ook al eens in de Aviso gekeken, maar dat is voornamelijk zonder foto's.

Nogmaals, ik heb geen haast; maar als er iemand wat leuks tegenkomt houd ik me aanbevolen. ( mag ook net buiten de stad zijn, Brovary bijv. )

Alvast bedankt!

Groeten!

Ps. Weet misschien ook iemand hoe het zit met een auto meenemen als verhuisgoed? Moet daar dan ook een ‘BPM’ en BTW betaald worden?

• Slawa

Af en toe koop ik de appartementen in Kiev en omgeving maar na de hypotheekcrisis in 2008 dat is heel moeilijk geworden om echte prijs te bepalen. Welk appartement heeft U nodig? In welk buurt?

• Marco

Ik zit zelf te denken aan Darnytsa / Dneprovski rayon. In de centrumring lijkt het me onmogelijk voor ‘normale’ prijzen een leuk appartement te kopen. Tenzij dat je in een gebouw van 80 jaar oud wilt zitten, en dat was dan eigenlijk ook niet echt de bedoeling.

Zou fijn zijn als het binnen 15 min van een metrostation zou liggen.

Komt er meteen eigenlijk nog een vraagje op. Weet iemand of het binnen Nederland mogelijk is een hypotheek te financieren voor onroerend goed in Oekraïne? Ik ben hier een tijdje geleden zelf al eens achteraan gegaan, maar niemand wil dat ‘risico’ lopen. Ik zal dus afhankelijk zijn van een persoonlijke lening, die meestal max. 50.000 euro is. (70.000 dollar)

Misschien zijn er nog andere financieringsmogelijkheden, waarvan ik nog niets weet? Misschien vanuit daar?

Ik wil een investering doen zodat ik daar straks ‘mijn eigen’ woning heb. Nu heb ik de mogelijkheid om daar geld voor te lenen en daar later van te profiteren.

• Marcus

Succes met het vinden.

Persoonlijk zou ik NOOIT iets kopen in een land als Ukraiene.

Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Kom net terug uit Kiev, en moet zeggen de prijzen van levensonderhoud, uitgaan, etc. zijn ontzettend duur daar.

Snap niet hoe de mensen rondkomen daar.

Kiev heeft momenteel de prijzen van een stad als Parijs in Frankrijk…..is ook duurder dan Amsterdam.

Schrok gewoon..1 ananas + 7 bananen op de markt in Kiev betaal je ongerekend 10 Euro !!!! (114 Hrivna).

Ook groenten en fruit zijn er duur dus.

Uitgaan is al helemaal geen lolletje in Kiev…..entree tussen de 10 en 15 Euro, pot bier 5 euro, cola baccardi 8 euro…en kan zo nog wel even doorgaan……waar stopt het..gelukkig krijgen we nu 11 Hrivna per euro maar ze verhogen gewoon de prijzen heb ik het idee.

Kiev is leuk, maar de prijzen EXTREEM hoog…zelfs Canadezen en Amerikanen vonden het EXTREEM duur die ik sprak.

Volgende keer maar weer eens Lviv of de Krim :)

Marcus