1e keer Oekraine in april en nu waar naar toe?

• K.M.

Slawa bedankt voor de reactie. Ik zal ernaar kijken. Er zijn natuurlijk veel sanatoriums de laatste jaren bij zijn gekomen, maar de oude traditie en karakter hebben ze niet, daarom denk ik dat als je naar sanatorium gaat en niet gewone hotel, het is belangrijk om zon plek te gaan waar nog van oude goede te beleven is. Misschien is ook de nostalgie die daarbij een rol spelt en bepaalde gevoelens die je wil herleven. Nogmaals dank voor replay en ik hoop dat deze zomer zou mij lukken om dat te realiseren.

• TheoNL

Hoi,

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de reacties.

De foto's zien er schitterend uit.

Zondag 17 april vertrek ik naar Kiev Zhulany en dan met de trein naar Lviv.

Hoop dat het me lukt om van het vliegveld naar het treinstation te komen en vervolgens ook nog eens een kaartje te kopen die me naar Lviv toe brengt.

Maar dat soort zaken maken het allemaal juist spannend en interessant om te gaan.

In Lviv heb ik een hostel geboekt voor 4 dagen waar het personeel ook nog eens engels spreekt.

Wat ik na die 4 dagen ga doen weet ik nog steeds niet, maar dat zie ik daar wel.

Misschien blijf ik wat langer hangen in Lviv of ga ik naar een paar van die andere locaties die jullie me gegeven hebben.

Het vliegtuig terug vertrekt pas op 3 mei, dus genoeg tijd om het land te verkennen.

• Bruce

Theo,

lees dat je met de trein naar Lviv gaat. Iets waar ik de eerste keer ook tegenaan liep was dat op Kiev Passasjierski mensen rond lopen die jou graag willen ‘helpen’ om een kaartje te kopen.

Mijn advies; niet doen, kost je tien keer zoveel.

Wat ik nu tegenwoordig doe, op poezda.com zoek ik de trein op die ik wil hebben en print daarna op een papiertje wat ik wil hebben:

1) aantal kaartjes

2) van naar

3) slaapwagon of coupe

4) datum treinnummer en tijd

5) hoeveel?

werkt altijd perfect.

Ik heb dit ook ergens van internet afgehaald en met wat zoeken vind jij dit ook wel.

Of hieronder een voorbeeldje (van Lutsk naar Kiev Pas.), maar weet niet of de letters goed overkomen, dus hoop dat het leesbaar is?

Succes!

1 билет

Луцк -> Kiev (Киев-Пассажирский)

31 октября 2010

Спальный вагон или (Купе)

Поезд 078 11:23

Сколько?

• TheoNL

Hoi Bruce, bedankt voor de tips en de tekst.

De website poezda.com staat te koop en bied alleen nog maar advertenties, maar via db.de heb ik als nog de treinnummers weten te krijgen.

Bij db.de kun je ook zien of er slaap wagons zijn.

De tekst is prima over gekomen en volgens mylanguages.org klopt het helemaal.

Vertalen van teksten doe ik zelf via mylanguages.org, daar hebben ze een pagina voor de Oekraïne. (ze hebben daar ook veel woorden die handig kunnen zijn tijdens een vakantie en op reis).

Ondertussen ook het boek gekocht van lonelyplanet.com over de Oekraïne en die verteld je ook nog hoe je iets uit spreekt (hoop dat ze me begrijpen als ik dat ga proberen).

Weet nu dat ik bus 9 moet hebben vanaf het vliegveld om naar het treinstation te komen en dat die rit ongeveer 40 minuten duurt.

Het gaat allemaal vast lukken. Het vooruitzicht voor het weer is in ieder geval niet beroerd.

• stema

Deze zomer zijn we op werk-vakantie in Roemenie, op de terug weg willen we een dagje naar de Oekraine.

Gewoon om ook eens in de Oekraine geweest te zijn.

Is dat te doen om in het Noord-Westen van Roemenie naar de Oekraine te reizen en daar wat rond te rijden.

Of is het beter om via een grens overgang in het Noord-Oosten van Hongarije een dagje naar de Oekraine te gaan.

Wat moeten we weten om dit te doen, b.v. is er iets nodig van een visum, of wegen-vignet?

We reizen per auto.

• Slawa

Oekraïne is grootste land die helemaal in Europa ligt. De oppervlakte is bijna 15 keer zo groot als de oppervlakte van Nederland Er zijn geen (goede) snelwegen en gemiddelde snelheid is 60-90 km/uur. De Roemeense wegen zijn niet beter. Als binnen een dag wilt U terug, dan U kunt maximaal 3-3,5 uur daar na toe te gaan en zo lang terug. Ik weet niet, hoe dichtbij U de Oekraïense grens zal zich bevinden, maar (met wachten bij douanecontrole) U kunt slechts 100-150 km ver van de grens rijden. Natuurlijk, dat is niets!

Als gaat U met auto terug naar Nederland, dan kunt U een rit via Lviv en daarna via Polen te maken om een dagje in Lviv te blijven maar dat is 265 km van Hongaarse grens. De eerste grote stad die dichtbij Hongaarse en Roemeense grens ligt is Mukachevo (Moekatsjewe). Ca. 35-50 km afstand van de grens.

Om Oekraïne met Nederlandse paspoort te bezoeken U hoeft geen visum te hebben.

• Ruud13

Ben twee jaar geleden met de auto naar Bucharest gereden.

De eerste dag om 4 in de ochtend vertrokken en vroeg in de avond overnacht voor de Hongaars-Roemeense grens (flink doorgereden).

Vervolgens de gehele volgende dag nodig gehad om in Bucharest te komen.

Op de kaart staat de weg in Roemenie als een snelweg afgebeeld, maar in veel gevallen is het slechts een 2-baans weg door vele dorpen.

Redelijk wat verdekt opgestelde politie auto's in de dorpen met lasergun.

In Oekraine is de situatie vergelijkbaar.

• Edith

Hallo Slawa,

Mooie foto's! Uit de website kom ik niet helemaal uit, moet nog wat oefenen met het Cyrillisch schrift. Ik vroeg me af waar jullie gedoken hebben? We gaan in juni naar de Oekraïne en het lijkt me wel leuk om dan ook te duiken.

Alvast bedankt, Edith

• TheoNL

Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor hun reacties.

Mijn reis schema was als volgt:

- 18-04 t/m 21-04 Lviv;

- 22-04 t/m 29-04 Odessa;

- 30-04 t/m 02-05 Nikolaev;

- 03-05 t/m 04-05 Odessa.

Het is allemaal prima bevallen (weer was ook goed) en ik zal zeer waarschijnlijk regelmatig terug keren naar de Oekraïne.

• Marcus

Theo,

Odessa en Nikolaev moet je eigenlijk van de zomer zijn.

Nu is er niet veel te doen, Arcadia is dicht, en aan het strand ligt niemand :)

Niet in Kiev geweest ?, deze stad doen eigenlijk alle toeristen even aan, maar ook niet te lang want het is er SUPER duur tegenwoordig, alleen die “Pusata Hata” restaurants zijn goedkoop, de rest….pfffff, vind het erg voor de mensen die er wonen, prijzen liggen boven Amsterdams nivo. Even uitgaan op Krechatic 50 Euro ben je zo kwijt in een paar uurtjes.

Arena Disco vraagt gewoon tussen de 10 en 15 euro entree, drankjes beginnen bij 3 Euro……pffffff.

Hoop dat je toch een leuke vakantie hebt gehad.

Marcus