vriendin naar nederland

• marcel

Goedenmorgen allemaal

Wie kan mij vertellen wat nu de stappen zijn om mijn vriendin uit lugansk deze zomer 6 weken naar Nederland te laten komen.

Zal wat over de situatie vertellen ,Zij heeft geen vaste baan zelf heb ik sinds 1 maand weer werk als chauffeur verdien plus minus 2400 netto met mijn overuren per maand , Hiervoor heb ik jammer genoeg in de WW gelopen en had 1260 per 4 weken.

Wie kan mij de mogelijkheden vertellen en even stap voor stap uitleggen of het mogelijk is en wat ik moet doen.

Zal best wel ergens op het prikbord staan maar heb geen zin om dat helemaal door te spitten.En mag zij op Dortmund landen of geeft dat problemen.

Graag reactie van iemand die hier ervaring mee heeft.

• oschikhof

Hi Marcel,

Het is tegenwoordig niet meer zo dat je alleen maar loonstroken van de afgelopen maanden moet inleveren, maar juist ook een contract.

Je “loonstroken” (bewijzen inkomen, van de WW in jouw geval) zullen niet voldoende zijn, wat je bestaande salaris betreft weet ik niet wat je zonder overuren verdiend..

Je moet bij de IND op de website kijken wat het inkomen minimaal moet zijn en dat naast je salaris houden.

Reken niet op overuren want dat is niet constant….zal dus ook niet worden meegenomen in de berekening van de IND…

Dat is stap 1…

Stap 2….document bij de gemeente regelen….uitnodiging/garantverklaring (zij heeft immers geen inkomen).

Stap 3….regelen van een verzekering, kan bijv via Oom of je moet haar iets in UA laten regelen.

Stap 4….alle papieren bij haar krijgen..

Stap 5….afspraak maken bij VAC waarbij ze alle info bij zich heeft..(laat haar ook gewoon vertellen hoe jullie elkaar kennen etc….geen onzin vertellen, dat gaan negatief werken.

Als het wordt afgewezen, mag je uiteraard bezwaar aantekenen…

Groetjes Owen

www.ua-couples.org

• torro9

Vergeet het document Aanvraag Schengen visum niet.

Ook moet ze (volgens mij) 2 pasfotos meenemen.

Als het de eerste keer is dan krijgt ze uitnodiging om bij de Ambassade alles mondeling toe te lichten.

Ze moet natuurlijk ook wel een Internationaal paspoort hebben.

Wat extra info:

Garantverklaring moet je tegenwoordig op het gemeentehuis kompleet invullen.

Dus naam en adres en dergelijke van je vriendin.

Succes!

groeten,

Arthur

• marcel

bedankt voor de informatie.

Nog een paar vragen ik werk dit moment op nul.. uren contract,Zij is 2 jaar geleden al een keer in Nederland geweest en Zij heeft werk in de Ukraine.

Wat denken jullie maak ik een kans om haar voor 4 weken hier naar toe te halen of heeft het geen zin om het te proberen

Plannen zijn ietwat veranderd zij 4 weken hier ik 4 weken daar.

Alvast bedankt.

• torro9

Ik wil niet heel negatief zijn maar ik denk dat het makkelijker is als zij alles zelf regelt.

Volgens mij gaat het jou niet lukken om garant te staan.

Misschien beter als zij toch eigen inkomsten heeft en misschien wel eigen geld op de bank

om te bewijzen dat zij in haar eigen onderhoud kan voorzien.

Is dat geen optie?

• kees

Ik denk dat het beter is dat Marcel op termijn naar Ukrain verhuist.