Naar Oekraine

  • Erwin

    Beste allemaal,

    Ik heb het gekke idee om in een aantal dagen naar Jalta (zwarte zee) te rijden. Ik ken de weg door Polen vrij goed (mijn vriendin is Pools) dus daar maak ik mij geen zorgen over. Waar ik me wel zorgen over maak is om met een gloednieuwe (lease) auto volgende zomer door Oekraine te rijden. Overvallen, zodra ik uitstap wordt ie wellicht direct gejat en dat soort zaken . Mijn vraag is, Is mijn zorg terecht ? of is het niet anders dan ik m'n auto in Krakau of Praag zou rijden/parkeren?

    Graag jullie reactie

    Groeten

    Erwin

  • Robert

    In Praag kan je auto ook gestolen worden als je hem toevallig ergens “verkeerd” neerzet. Op zich geen probleem om naar de Krim te rijden, of waar dan ook aan de zwarte zee (Odessa). Neem wel uitsluitend de hoofdroutes want al het andere is matig tot zeer slecht.

    Vanaf (iets voorbij) Krakau schiet het al niet op naar Liviv. Dan het beste naar Kiev (gaat vrij goed) en daarna (de enige echte) autoroute naar Odessa. Mykolaev enz. het schiet dan ook niet echt meer op maar ja, echt haast kun je beter maar niet hebben als je zo ver naar het Oosten rijdt. Neem een Credit kaart mee, Visa of Maestro en wat Grivna's. Koop een goede kaart en zorg voor een kompas/GPS in de auto. Ik zou zeker niet 's-nachts gaan rijden. Hotels/Motels is geen enkel probleem. Goed en niet duur. Stop op “normale” plaatsen en niet ergens achteraf. Op zich erg handig als je wat Russisch beheerst want andere talen is eigenlijk overal een probleem.

    Bij de grens wordt je auto overigens tijdelijk ingevoerd met een formulier. Je hebt o.a. het chassis nr. nodig en je moet aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent van de auto. Als je een lease auto hebt zou ik zeker zorgen voor een verklaring van de maatschappij dat jij gemachtigt bent erin te rijden enz. Zorg dat je papieren, groene kaart enz. in orde zijn.

    Voor de rest eigenlijk geen probleem. Op zich een fijn land om vakantie te vieren, zeker als je wat connectie's hebt.

    Groetjes,

    Robert

  • klaas

    kun je betalen met rabobank pas , op grote tank stations , zoniet kun je betalen met euro,s , hebben ze overal diesel