Nederlands leren in Odessa?

• Leon

Hallo allemaal!

Is het mogelijk om in Odessa Nederlands te leren, d.m.v. een cursus of iets dergelijk, of privéles misschien?

Ik heb al op internet gezocht, maar weinig kunnen vinden.

Leon

• Ruud

Leon,

Ik veronderstel dat je iemand in Odessa hebt leren kennen.

Hoe oud ben je?

Kom je vaak in Odessa?

Ik ben daar regelmatig en heb daar ook een dame leren kennen.

Groeten,

Ruud

• Leon

Ruud,

Ik ben 28 en dit jaar 2 keer in Odessa geweest, in totaal zo'n 3 weken. En ja het gaat om iemand die ik heb leren kennen. Ik

ben redelijk op de hoogte van de regels omtrent een eventuele immigratieprocedure. Waaronder een toets, waarvoor kennis

van Nederland en het Nederlands vereist is. Ze heeft zelf al aangegeven dat een cursus Nederlands niet bestaat in Odessa en

op internet kon ik ook niets vinden. Vandaar mijn vraag.

Leon

• Ruud

Erg leuk voor je, Odessa is een fantastische stad om te verblijven, waarschijnlijk wel de beste.

Een recente survey in de KyivPost heeft uitgewezen dat Odessa de beste stad in Oekraine is om te verblijven.

Ik heb ook een aantal bijdragen geleverd in het topic “vrouwen in oekraine”

Veel geluk en succes.

• Robert

Je kunt het standaard pakket (inburgerings cursus) met CD's aanvragen (b.v. via http://www.bol.com) en een leerboek NL NT1-NT2. Samen met een Russisch-NL NL- Russisch woordenboek is dit voldoende om Nederlands te leren voor het passeren van het inburgerings examen. De rest kun je via MSN/Skype doen en oefenen. Je hebt ook een aantal TIN codes om te oefenen aan de telefoon.

Op Weg is een uitstekend cursus boek welke goed aansluit. Na 2-3 maanden oefenen en wat extra studie voldoende om te slagen.

http://www.nt2.nl/zoek.php?zoekvorm=trefwoord&zoekarg=op+weg

Succes,

Robert

• ariana

Hoi,

Mail me op svetlana.nl@hotmail.com, ik kan je waarschijnlijk wel helpen (indien er nog een behoefte aan is).

• Robert

Mooie stad overigens Odessa:

• Oekrainefan

Odessa is zeker een leuke stad, maar Odessa de beste stad van Oekraine? Daar denken ik én Focus Magazine (http://focus.ua/charts/130864) anders over. Focus maakt elk jaar de gerenommeerde lijst van beste steden. In die lijst heeft Odessa -als ik me niet vergis- nooit op één gestaan. Kharkiv is de nummer één op de meest actuele lijst. Vooral vanwege de goede universiteiten en werkgelegenheid. Kiev op nummer twee en Ivano-Frankivs'k nummer drie. De lijst wisselt elk jaar een beetje. In 2009 was Lviv eerste en in 2008 Chernivtsi.

• Ruud

Ben vanaf 2004 regelmatig in Kharkov en Kiev geweest.

Kiev kan ik mij nog iets bij voorstellen dat je dat een leuke stad vindt, maar Kharkov?

Alles is een kwestie van smaak natuurlijk, maar geef mij Odessa maar

• Marcus

Inderdaad Odessa is leuk in de zomer, in de winter lijkt me er niet veel aan.

Ga er zeker nog eens terug voor een strandvakantie, lekker in “Arkadia” zonnen, en de dames bekijken de er “oben ohne” liggen:)

Ook is daar altijd wel een aardige kermis aan het strand, en veel van die barretjes waar je makkelijk contact hebt met de locale schonen ;)

Veel dames komen in Odessa om te relaxen in hun zomervakantie, uit alle windstreken van de Oekraiene komen ze dan naar Odessa, trouwens ook best wel veel Moldaviese dames, want Moldova is vlakbij Odessa, schat zo 2 uurtjes met de bus :)

Groetjes, Marcus