Auto trip naar odessa

• kees

Ik ben al vele malen met de auto naar Ukraina gereden. In Polen zijn de wegen tegenwoordig goed. Ik neem altijd de grensovergang RavaRuska, duurt heengaans tegenwoordig nog maar anderhalf uur. Terug duurt het langer, zo'n 6 uur, mits je betaald om vooraan te staan. De wegen zijn goed klote in Ukraine, ook rondom Lviv, maar het is om te doen. Niet te hard door de dorpen rijden, er staat om de 50 km militsia met de radargun. Maar met 5 a 10 euro ben je weer van hun af. Ik rijd met de ukrainski wegenkaart, ik moet weleens naar de weg vragen en dat lukt nu omdat ik na al die jaren redelijk russisch spreek, en dat is eigenlijk wel nodig als je daar vaak komt. poka,uspegi, kees.

• Fred

Hallo Kees,

Allereerst bedankt voor je informatie.

In juli vertrekken we met onze camper voor 2 maanden naar Ukraine.

We hebben familie in oost en west Ukraine.

In 1996 bij Dorohustk hebben we voor het laatst…. gebruik moeten maken van de grensovergang. (Later hebben we steeds gevlogen.)

Ook toen al was er sprake van situaties die zelfs nu nog aan de orde van de dag zijn.

Vandaar uit zijn we dwars door het land naar oost-Ukraine gereden.

Ik schrijf je deze mail omdat we het niet op prijs stellen al te veel weerstand te gaan ondervinden bij de grens

Op dit moment bekijk ik ook de mogelijkheden vanuit Hongarije.

Hopelijk wil je ons vertellen wat de grensovergang RavaRuska voor ons kan betekenen ?

Misschien kun je ook vertellen welke je juist niet moet nemen.

Met een camper is het mogelijk anders dan met de auto ?

Je hebt het over betalen…….

Hoe gaat dat in zijn werk en met welke bedragen moet je rekening houden ?

Je komt bij de grens en sluit aan in de rij….Wat dan ?

Wordt je benaderd of wordt het eigen initiatief ?.

Hopelijk heb je antwoord op deze vragen.

Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

met vriendelijke groet

Fred

• Ruud

In juli ga ik met de auto naar Odessa en vandaar verder naar de Krim.

Mocht iemend ervaring hebben met Oekraiense grensovergangen dan hoor ik dat graag.

M.n. wachttijden en kosten :-)

• Gymbo

De wegen zijn er nog steeds pokkeslecht.

Ik zou er mijn eigen wagen alvast niet op stukrijden.

Vliegen is trouwens een stuk goedkoper.

Ik vlieg op Borispil en neem soms rental car, maar laatste tijd gewoon de trein.

Garmin werkt redelijk vlot in Ukraine.

Zonder extra uploads ben ik redelijk vlot terplaatse geraakt. Hoewel de GPS soms de mist in ging maar dankzij de snelle berekeningen kwam ik altijd wel terug op de juiste weg terecht.

Ik heb wel vooraf coordinaten opgeslagen van de plekken waar ik moest zijn.

Rudi

• Ruud

Bedankt voor de info.

Welke Garmin heb jij gebruikt?

Welke kaarten van Garmin (versie)

• kees

Heengaans duurt tegenwoordig niet zolang, zoals ik al aangaf 1,5 uur. Terug is een ander verhaal, kan 24 uur duren. Er komen mannen naar je toe als ze een westers kenteken zien en bieden aan om te betalen, 50 euro en je zult waarschijnlijk vooraan kunnen sluiten en dan is het maar 6 uur wachten. De betreffende persoon komt naast je zitten, en vult een papier voor je in wat hij krijgt van een militair, meestal gaat het in het russisch, dus leer alvast wat woorden. Als je professor bent of je doet aan humanitaire hulp, wat aantoonbaar is met documenten mag je ook doorrijden. Ik heb ook weleens Krakovets geprobeert maar daar staat het 3 rijen dik en kun je er niet langs om te betalen en vooraan te sluiten, is niks voor mij om net als de anderen uren te wachten. vr.gr. kees.

• Fred

Hoi,

Wij zijn begin juli dit jaar voor een reis van 2 maanden met de camper via Hongarije naar Ukraine gereden.

Probleemloos zijn we vanuit Venlo, naar Hongarije en via Berehove Zakarpatska, Oekraïne (zie google maps) de grens over gegaan.

En dat na 45 minuten, op een doordeweekse dag, om 0745uur.

Je moet het treffen

Wel vanuit Hongarije rijdend naar de grens expliciet Berehove aanhouden ! Anders wordt je geleid naar de grote noordelijk gelegen grensovergang.

Kennissen vanuit Ukraine hadden ons getipt. Dus bewust hebben we gekozen voor deze (kleine) overgang.

Bij het verlaten van Ukraine hebben we wederom gebruik gemaakt van deze grensovergang.

In de avond rond 18.00uur.

4 !! auto`s voor ons……

Dit keer met uitchecken Ukr en inchecken Hong. alles bij elkaar 95minuten.

Onze camper moest bij de Hongaarse grens op de brug.

De grensbeambten van Berehove Ukraine waren in alle gevallen zeer correct en vriendelijk.

Terwijl we ook ervaring hebben met eerdergenoemde verhalen.

Op Hongaarse bodem zijn we meteen noordelijk gaan rijden om in Zuid-Oost-Slowakije uit te komen ivm onze bestemming aldaar.

En zo kan het ook….via een omweg. We hadden het er voor over.

Totaal geen stress gehad of gezien.

Fred

• Robert

Op zich geen enkel probleem om vanuit NL naar Odessa te rijden. Heen dit jaar gegaan via Tsjechië , Slowakije, Uzgorod de grens over en via L'viv en Polen terug.

Ja, de wegen zijn niet altijd even goed en je moet niet echt haast hebben. Aan de grens met de Oekraïne geen enkel probleem, duurde ca. 45 minuten. Hetzelfde ritueel terug en aan de Poolse grens ook ongeveer 45 minuten oponthoud. Maar dit kan waarschijnlijk sterk variëren.

Een GPS en kompas is in mijn auto ingebouwd, dus met een kaart van de Oekraïne kun je redelijk goed navigeren.

Kaart Oekraïne

Deze is wel aan te bevelen. Daarnaast erg handig als er iemand Russisch spreekt mocht je een keer verkeerd gaan. De (auto snel-) weg van Kiev-Odessa is verder prima.

Groetjes,

Robert

• Ingrid

Hallo!

Ik wil deze zomer met de auto naar Moldavie rijden (in de buurt van Chisinau).

Ik zoek de makkelijkste weg, niet perse de snelste. Ik moet het alleen rijden en neem mijn zoon (14) en hond mee.

Wie kan mij helpen?

Alle tips zijn welkom; wegen, motel, rustplaatsen, gransovergangen etc etc.

P.S. ben niet echt een autocoureur.

Bedankt alvast!

Ingrid