Autoweg Kiev-Kharkiv M03

• Beppe

De autoweg Kiev-Kharkiv, de M03 denk ik, is die 's avonds (donker) goed te doen?

Bedankt voor advies!

• Marcus

Met een nieuwe auto zal hij bij terugkomt in NL wel niet meer door de APK komen :)

Marcus

• Beppe

Het is een huurauto van het vliegveld.

• Kees Adam

Er is geen snelweg.

De weg is een aaneenschakeling van klote-wegen, rijden door stadjes, en ook nog eens veel omleidingen omdat ze de weg aan het verbeteren zijn.

Vanaf Borispol stelt de weg niet veel voor.

Hij is overigens niet slechter te rijden dan andere wegen.

Dus ik zou het 's avonds wel aandurven.

Gewoon goed uitkijken waar de kuilen en de bulten zitten.

En voor inhalende mafkezen en de politie. 70 bij elk dorp of stad!

Voordeel is dat je route 's avonds veel minder tijd in beslag neemt omdat het niet druk is.

Gedurende de dag staat er veel file op die route (ivm met werkzaamheden)

• Beppe

Oké, bedankt. Dus de terugweg, overdag, is wellicht een groter probleem? Beter treinen of vliegen?

• Marcus

Ik zou de trein nemen…kost je hooguit 12 euro p.p. heenweg, en slapen in Cupe Class, lekker met 4 man in 1 ruimte, met een beetje geluk wordt je ook nog lekker dronken :)……en krijg je heel wat zelfgemaakte worst naar binnen gestouwd :)……mocht je slim zijn…..boek dan 1 cupe class voor 4 personen, en ga er alleen of met je man/vriend zitten.

Dan betaal je natuurlijk wel 4 plaatsen, maar met 50 euro totaal ben je klaar….geen last van dronke-lui en een goede nachtrust :)

Marcus..

• Kees Adam

Ik heb geen ervaring met treinen in Oekraine (ook niet in andere landen (:P))

Maar er wordt altijd een beetje paniekerig gedaan over autorijden in Oekraine.

Natuurlijk, de wegen zijn soms slecht en je nierstenen worden vanzelf vergruisd.

Sommige mensen hebben hun rijbewijs gratis bij 3 pakes Marloboro gekregen, zo lijkt het.

En de politie jaagt op je met hun laserguns.

Maar je stopt waar je wil, je ziet de vreemdste zaken onderweg en je hebt ietsjes meer vrijheid en bent minder afhankelijk van de grillen van Oekrainse organisaties als luchthavens, stations en weet ik veel.

Benzine kost overigens slechts iets van 75 eurocent…

• Beppe

Ik wil inderdaad niet mee doen aan die paniekerigheid, vandaar ook dat ik ‘gewoon’ een auto heb gehuurd, ondanks dat ik weet dat er directe treinen zijn.

Maar om daarin (trein dus) nu dronken te worden, terwijl je de hele dag nog voor je hebt bij aankomst in Kharkiv… Nee, dan sla ik er liever even één over. Ook die oostblokworst trekt mij niet over de streep. ;-)

Aangezien ik in Italië woon, ben ik redelijk gewend aan de rijstijl van mensen die hun rijbewijs bij drie pakjes sigaretten hebben gekregen.

Dus ook daarvoor deinzen we niet terug. Gewoon meegaan in de vaart der volkeren…

Ik wil (over drie weken) om 7 uur 's avonds gaan rijden van Boryspol (vliegveld) naar Kharkiv. In één ruk zal dat wel niet gaan, dus onderweg moeten we (we zijn met twee man) ergens aanleggen. Zijn er hotels, pensions in de dorpen/stadjes op die route?

De terugweg is overdag. Dan wel alles in één ruk. Met hoeveel tijd moet ik (ongeveer) rekening houden (Kharkiv-centrum –> vliegveld KBP)?

Bedankt weer voor jullie adviezen!

• Kees Adam

Ga uit van het gegeven dat je ongeveer zo'n 60 tot 70 km per uur aflegt.

Misschien in de nacht nog wel wat meer.

Maar je bent een tijdje kwijt bij immigration, dan nog je auto huren.

dus voor 20.00 uur zit je zeker niet in je auto.

En ik denk dat het je toch zeker 6 uur kost om er te komen met de auto.

Maar misschien ook wel wat meer of minder.

Anders is Poltava een aardige stad met wat goedkope hotels.

En langs de route zijn ook diverse motels/hotels.

Maar ik zou zeggen: Op je tanden bijten en doorrijden..

Want de ochtendspits van Poltava naar Kharkow is ook een killer.kunt komen.

• Ruud

Helemaal mee eens.

Heb in Italie, Roemenie, Moldavie en Oekraine met de eigen autogereden.

Slechts 1 maal een angstig moment gehad in Roemenie, twee vrachtwagens die naast elkaar een berg af kwamen denderen.

Met m'n Passat de bosjes in gedoken.

Verder nooit geen problemen gehad, snelheid in de dorpen altijd in de gaten houden, er staat altijd wel ergens een politie auto verdekt opgesteld