Twee weken extra verzekering?

• Douwe

Mijn meisje belt vandaag en zegt dat ze op de site van de visumdienst gelezen heeft dat ze nu een verzekering moet afsluiten die twee weken langer geldig is dan de duur van het bezoek dat ze naar Nederland wil komen.

Ik heb gekeken en het staat er echt. Heeft iemand van jullie er al mee te maken gehad? Het is toch stom om extra te verzekeren terwijl je dat helemaal niet nodig hebt?

http://www.netherlandsvac-ua.com/

• Gilbert

Dat is normaal.

Er kan altijd iets gebeuren waardoor je langer in Nederland moet verblijven. Daarnaast kan er ook altijd iets gebeuren waardoor je bepaalde nazorg nodig hebt. Vandaar die 2 weken.

• Douwe

hmm.

Normaal is iets wat altijd gebeurt. Voorheen was deze eis er niet. Dus dit is nieuw en derhalve niet normaal.

Nu is de eis alleen bij NL genoemd en niet bij andere Europesche ambassades.

Er kan altijd iets gebeuren… ja… daarom heb je de verzekering. Tijdens het verblijf gebeurt er wat. Wat start in de verblijfsperiode wordt vergoedt voor de duur van de ziekte / het ongeval.

De visumcode is ook duidelijk: verzekering voor de duur van het verblijf.

• Corine

Deze regel klopt inderdaad en heeft te maken met datgene wat Gilbert aangeeft. En probleem is het echter niet, omdat die verzekeringen in Oekraine gekocht kunnen worden en er aan nauwelijks prijsverschil is tussen een verzekering voor een maand, of voor drie maanden.

• Douwe

Misschien kunnen Douwe en Corine mij een verwijzing naar een richtlijn of wetsartikel geven waar deze informatie staat?

Of het een probleem is of niet, dat hangt er vanaf waar je een verzekering aanschaft. Een in Nederland aangeschafte verzekering kost op deze manier ongeveer 30 euro extra. 30 euro die je niet hoeft uit te geven.

Een verzekering denken veel mensen veel te licht over. Op het moment dat een instelling in Nederland er niet in slaagt de kosten in het buitenland te verhalen, kan de Nederlandse garantsteller aangesproken worden om op te draaien voor de kosten. Een in Oekraine afgesloten verzekering valt niet onder Nederlands of zelf Europees recht.

De tekst van de visumcode : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:243:0001:0058:NL:PDF

Artikel 15

Medische reisverzekering

1. Aanvragers van een eenvormig visum voor één of twee

binnenkomsten dienen aan te tonen dat zij in het bezit zijn van

een toereikende en geldige medische reisverzekering ter dekking

van eventuele uitgaven voor repatriëring om medische redenen,

dringende medische zorg en/of spoedbehandeling in een ziekenhuis

of wegens overlijden tijdens hun verblijf op het grondgebied

van de lidstaten.

3. De verzekering dient geldig te zijn op het gehele grondgebied

van de lidstaten en bestrijkt de gehele duur van het

voorgenomen verblijf of de doorreis van de betrokkene. De

minimumdekking bedraagt 30 000 EUR.

4. Aanvragers dienen in beginsel een verzekering in hun land

van verblijf af te sluiten. Indien dit niet mogelijk is, dan sluiten

zij een verzekering in een ander land af.

• Corine

Om een visum te kunnen aanvragen MOET je een verzekering kunnen overleggen tot 30000 EUR verzekerd bedrag. Dit is bij elke ambassade van Schengen. Zelf woon ik in Oekraine naast de Hongaarse Ambassade waar dit ook een regel is. De termijn verlenging wordt hier nu ook gehandhaaft, om de reden die Douwe al aangaf.

Inderdaad is het de vraag of je werkelijk alle kosten terug krijg van een Oekraiense verzekering. Ik heb daar nog nooit iets over gehoord. Niet positief en niet negatief. Hebben andere hier ervaring mee? Verder is 30000 EUR niet al teveel voor een ziektekosten verzekering. Iemand die in NL een ongeluk zou krijgen, daardoor lang in het ziekenhuis komt met een operatie, dat zit je al snel aan dat bedrag en dan komen de kosten voor de garansteller. Aan jou de keus om in NL bij te verzekeren en zeker te weten dat je nooit met die kosten geconfronteerd gaat worden. En als het dan gaat om 30 EUR, dan zal bij mij die afweging snel gemaakt zijn.

• Douwe

Bijzonder dat je dit zo gemakkelijk accepteert. Er is helemaal geen wettelijke basis voor een termijn verlenging.

Nederland lijkt dit nu te doen en mogelijk ook Hongarije? Ander ambassades niet. En er is gewoon 1 Europese visumcode.

Er is geen onderzoek op basis waarvan blijkt dat er een omslagpunt ligt bij 15 dagen. Sterker nog, er is onderzoek geweest dat meer dan de helft van de visums door hotels en individuen niet goed geregisteerd worden.

Regel is wat vast ligt in de wet of in een ander officieel document. Die zijn er niet. Dus is het gewoon de wereld op zijn kop en in mijn ogen niet meer dan het zoveelste pesterijtje van Europa richting inwoners van de Oekraiene.