Toeristische mogelijkheden Krim

• Jan A

Hallo,

In juli reis ik via Chernivtsi naar de Krim, waar ik 1,5 week wil blijven - dit op aanbevelen van mijn Oekraiense vrienden.

Mijn kennis van de Krim is minimaal, kan iemand mij adviseren over bezienswaardigheden? Ik reis met mijn 5-jarige dochter en wil dus rustige plaatsen bezoeken en in kleinere hotels of B&B's verblijven. Heeft iemand ideeen?

Hoe is de infrastructuur daar, heb ik een huurauto nodig of is het OV redelijk?

Bedank voor alle reacties!

Jan A

• Ben Overdevest

Dag Jan,

Ik was vorig jaar mei met mijn Oekraiense vriendin op vakantie daar.

Ook voor het eerst. Je Oekraiense vrienden hebben helemaal gelijk, het is overweldigend mooi daar.

Maar in juli is het ook behoorlijk warm, zeg maar heet, en druk en ik weet niet of je dan overal zomaar terecht kan.

Het lijkt me aan te raden om in ieder geval voor de eerste paar dagen iets te reserveren aangezien

je ook met een klein kind reist en je misschien niet in een hotel voor 150 euro per dag terecht wil komen.

Ik zat in een klein een kamer appartementje en dat koste maar 18 euro per dag, maar dat moet je wel bespreken.

Ik zat in Marat, een gehucht vlak bij Alupka, en een half uurtje rijden van Jalta. Een paradijs !

Het openbaar vervoer is goed, er rijden veel mini busjes die je overal kunnen brengen.

Als je ergens in het midden gaat zitten, helemaal in het zuiden aan de kust, zit je overal dicht bij.

Je moet wel aan de kust zijn want in het midden op de Krim is niet veel te beleven.

Er zijn daar geen zandstranden maar kiezels of grind.

Ik wil je graag helpen voor zover ik dat kan maar ik kan hier nog wel een meter vol schrijven over de Krim.

Misschien kunnen we dat beter anders doen.

Spreek of lees je Russisch ? een beetje is wel handig want ze kennen weinig Engels.

Ik spreek het nauwelijks, maar ik kan het wel lezen en dat is ook wel nodig.

Als je dat wilt kan ik wel het een en ander voor je opzoeken in mijn archief (websites en andere info)

Laat even horen wat je wilt en geef een mail adres, dan neem ik contact met je op.

Die 2 weken op de Krim was de mooiste vakantie die ik ooit beleefd heb !

groeten, Ben

• Jan A

Hoi Ben,

Dank je wel voor de informatie en je bereidheid om me te helpen. Ik heb inmiddels informatie gekregen via mijn Oekraiense vrienden en heb www.thecrimea.org.ua ontdekt. Alle informatie is welkom, je kunt het sturen naar janhml76@gmail.com.

Ja, ik kan zowel Ukraiens als Russisch lezen.

Groeten,

Jan A

• Rina

Hoi Jan,

wij zijn de afgelopen twee jaar naar een klein toeistisch plaatsje in de krimm geweest, het is daar prachtig!! onderstaande link is van het appartement waar wij verbleven. In september betaalde wij 35 euro per nacht. Ik denk dat het met een dochter van 5 jaar prima vertoeven is daar. Ga je in het hoogseizoen dan moet je rekening houden dat het iets duurder zal zijn. Als je wil kunnnen we je in contakt brengen met de eigenaar van het complex.

mvg Rina

• Rina

hierbij nog ff de link!

http://www.utes.com.ua/about/Utes-utrom.html

mvg Rina

• jos

Hallo Jan,

Ik wil ook nog een duit in het zakje doen. het ligt eraan wat je zoekt. Ik ben nu vier keer in Sevastopol geweest enn ik vind het een leuke stad met veel mogelijkheden. Er zijn veel goede restaurants, cultuur en met een dochter van vijf hoef je je niet te vervelen. Ik ben niet in Yalta geweest, als je strandvermaak zoekt is het misschien wel een idee in de buurt van Yalta te gaan zitten. Een kleinere plaats in de buurt van Yalta. Juli is warm en een gekkenhuis in de Krim. Als je nog vragen hebt, ik heb een vriendin en connecties in Sevastopol.

Gr,

Jos

• Jan A

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties en de links naar accommodatie en activiteiten!

Ik heb inmiddels accommodatie gevonden en deze weken gebruikt om me te verdiepen in toeristische mogelijkheden daar; waarbij ik gebruik maakte van jullie informatie!

Groeten,

Jan A.

• Armand Simonis

Ik kom sinds 2001 elk jaar een of twee keer voor twee weken op de Krim. En nog heb ik niet alles gezien. Uiteraard moet je de beroemde zuidkust gezien hebben, en er is daar veel toe doen en te zien, maar ook in het binnenland is verrassend veel bijzonder dingen te vinden, zoals spectaculaire grotten, hoog in rotsen uitgehouwen holensteden en hele oude bouwwerken, bijzondere kloosters, overwachtte bijzonder plekjes natuur en nog veel meer.

Als men het kan organiseren ivm vakanties e.d. zou ik wel adviseren om voor of na de maanden juli en augustus te gaan. Half mei t/m eind juni is prima te doen en ook september tot half oktober is uitstekend. Ik heb er zelfs een keer half maart alleen in een korte broek en t-shirt rondgelopen, maar met de periode maart-april moet je mazzel hebben.

Juli-augustus is wel te doen, maar het is er dan erg heet en een gekkenhuis. Het is het hoogtepunt van het “Russische”-toerismeseizoen en hoewel er wel voldoende accommodaties zijn (al is het dan net aan) is vooral de infrastructuur eigenlijk niet geschikt voor die enorme aanloop dan. Het betert langzaam maar is absoluut nog niet op westers niveau zeg maar. Als je als volwassene niet stoort aan een beetje chaos en gedoe kan het wel natuurlijk, maar zeker met een klein kind erbij moet je goed opletten. En door de schaarste aan goed vervoer in die twee maanden probeert men er daar extra van te profiteren (lees: hogere prijzen).

De prijzen zijn wel steeds meer gestegen, maar het is nog steeds zeer aantrekkelijk als je goed zoekt en de taal enigszins beheerst. Al zal het me wellicht nooit meer lukken om zoals in 2003 anderhalve week een flat in Sudak te huren voor nog geen 6 dollar per dag.. ;-)