Nieuwe president

• Henk72

Hallo allemaal! Ik zie hier niets van onze nieuwe president in Oekraine. terwijl het juist belangrijk is van de achterliggende gedachte hoe deze man denkt over het huidige en toekomstige van de Oekrainse mensen. Er zullen ook consequentie`s voor ons als Nederlanders zijn, denk ik. Ik heb er mijn bedenkingen over hoe of het zal gaan. We gaan het allemaal meemaken. Groeten Henk

• Ben Overdevest

Beste Henk,

Inderdaad een heel belangrijke nieuwe stap in de geschiedenis van dit land.

Waarschijnlijk zijn de meeste bezoekers van dit forum er niet zo mee bezig, ik wel, vandaar mijn reactie.

Ik was een paar maanden na de Oranje revolutie in Kiev en iedereen was blij en verheugd en vol verwachtingen.

Helaas hebben nog Yuchenko, noch Timochenko er veel van gebakken en met mij is het hele Oekraiense volk

diep teleurgesteld in deze 2 mensen.

Logisch dat ze op de voormalige tegenstander hebben gestemd.

Tigipko, die ook mee deed is een goeie, maar was te laat begonnen, te onbekend en kon geen overwinning behalen.

Aldus zitten we nu met Viktor Yanukovich, enigzins Russisch georienteerd, want afkomstig uit oost Oekraiene.

Ook niet direct mijn favoriet.

Maar, om de eerste kou uit de lucht te nemen, hij was afgelopen maandag in Brussel bij de EU voor een kennismaking.

Het feit dat zijn aller eerste presidentiele bezoek in Europa was en niet in Moskou zegt wel iets denk ik.

Ze hebben daar gesproken over o.a. het EU visa regime voor Oekraieners en het belang van Oekraine als grensland van de EU.

Ook het belang van de gas doorvoer uit Rusland was een belangrijk item.

Zelf vind ik dat dat gezeik (excuse le mot) nu maar afgelopen moet zijn, alsof het allemaal boeven zijn die naar Europa willen.

Het grootste geschenk voor ons van de voormalige president Yuchenko is dat hij die Visa shit voor ons Europeanen

heeft afgeschaft. In ruil daarvoor verwachtte men een beetje meer soepelheid voor Oekraieners die de EU willen bezoeken.

Dat is helaas niet gebeurd, en Nederland zal het laatste land zijn dat daar in mee zal gaan.

Zie het gezeur over Polen hier die notabene lid zijn van de EU.

Mijn vriendin vertelde mij een paar weken geleden al dat Oekraine plannen heeft om dan die Visa voor Europeanen

gewoon weer in te voeren. Maar hopelijk komt het niet zover.

Verder is het afwachten wat deze meneer Yanukovich verder gaat doen, maar hij wil absoluut geen ruzie met Europa,

dat staat vast. Europa is te belangrijk voor Oekraine.

De toekomst zal het ons leren. Oekraine word nooit meer een Russische provincie dat staat wel vast, Don't worry.

Als je echt alles wil weten moet je deze 2 blogs maar lezen.

De eerste is van een amerikaan die al jaren in Odessa woont, de 2e van een Oekraiener uit Kiev, beide zeer goed geinformeerd

en gedocumenteerd.

http://blog.kievukraine.info/

http://www.tap-the-talent.blogspot.com/

do svidanya, Ben