Vriendin komt naar Nederland via Duitsland mag dit?

• Kees

Dit onderwerp zal best weleens behandeld zijn op deze forum, toch vraag ik het nog eens.

Mijn vriendin wilt in de zomer op vakantie komen naar Nederland met als logeeradres bij mij.

Ze blijft ongeveer drie weken, nu wil ik ze ophalen in Dortmund of Keulen omdat dit veel goedkoper is dan een vlucht naar Amsterdam.

Scheelt enkele honderden euro's en rijden vanuit Rotterdam naar Dortmun of Keulenf is beslist de moeite waard.

Maar hoe zit het dan met haar visum, moet ik een visum aanvragen om haar aankomst in Duitsland of maakt het niet uit omdat Duitsland bij de EU behoort net als Nederland. Is een visum voor Nederland voldoende om ook in Duitsland aan te komen?

Weet iemand wat de kosten ongeveer zijn voor haar: Visum (ik dacht rond de 35 euro) en internationaal paspoort die zij in Oekraine moet aanschaffen?

• torro9

Mijn vriendin was in november bij mij en wij zijn ook via Dortmund gekomen.

Geen probleem.

Visum moet ze aanvragen voor NL en zij zien ook wel aan het ticket dat ze via Duitsland gaat.

Zie hier nog info over een visa: http://www.netherlandsvac-ua.com/dutch/index.aspx

Als je meer info wil dan hoor ik het wel.

Groeten,

Arthur

• Gilbert

Hoi Kees,

Visum aanvragen bij de Nederlandse Ambassade. Ze krijgt dan een Schengenvisum. In principe mag zij ieder Schengenland aanreizen (binnenkomen), echter dien je haar wel binnen 72 uur aan te melden bij de vreemdelingendienst in Nederland en haar telefonisch weer af te melden zodra de vakantie voorbij is.

Het internationale paspoort krijg je tot je 23e in je geboorteplaats. Daarna kan men deze in de plaats waar men ingeschreven staat verkrijgen. De kosten verschillen per plaats/gemeente. Ik heb in de afgelopen jaren verschillende bedragen gehoord. Ergens tussen de 60 en de 100 dollar ben je kwijt.

Groetjes

• torro9

Afmelden is denk ik per gemeente anders.

Bij aanmelden krijg je papiertje mee die de duane bij uitreizen moet aftekenen en opsturen naar NL.

Mijn vriendin moest zich ook nog melden in Kiev na terugkomst.

Misschen omdat het haar eerste keer was………….

• Slawa

die de duane bij uitreizen moet aftekenen en opsturen naar NL

Al lang niet meer… Alleen bij de komst moet je je melden daarna hoef je niets te doen.

• torro9

In november 2009 in ons geal dus gewoon wel.

Sterker nog, ik moest een kopie van haar uitreisstempel in haar paspoort inleveren……….

Nogmaals, misschien omdat het haar eerste keer naar het buitenland was.

Dat zou kunnen. Of omdat de politie dame er niet zo veel van af wist omdat al haar collega's

die het normaal doen op cursus waren.

Bij inleveren van de kopie nog nagevraagd hoe het precies zit en die gaf aan dat het kaartje dus de normale werkwijze is.

Of het moet alleen in Noord Holland de werkwijze zijn.

• Kees

Bedankt voor de reacties, ik weet al meer.

Ben op internet aan het zoeken naar goedkope vliegtickets, via Dortmund of Keulen is sportgoedkoop vanaf Kiev.

Zoek wel nog een goedkope vlucht van Dnipropetrovsk naar Kiev, deze vlucht van ongeveer 1 uur vliegen is duurder dan de vlucht Kiev - Dortmund / Keulen.

Tenminste die ik heb kunnen vinden, misschien dat iemand een goedkope vliegmaatschappij weet.die van Dnipropetrovsk naar Kiev vliegt.

Met de trein is ook een optie ze moet van Kryvyi Rih of Krivoy Rog komen en dan naar Kiev. Vliegen is ze minder aantal uren onder weg en naar Dnipropetrovsk kan ze weggebracht worden.

Het is een heel gedoe om ze voor een paar weken over te laten komen…. maar het is meer dan de moeie waard!

• Slawa

In november 2009 in ons geal dus gewoon wel.

In de zomer 2009 was ik bezig met uitnodiging voor vriend uit Oekraïne en ik heb veel forums voor Russen/Oekraïners in Nederland bezocht waar iedereen zegt dat bij de vertrek hoef je helemaal niets te doen. (Vroeger wel!) Binnen drie werkdagen na de komst van vriend (5 oktober 2009) wij kwamen bij Vreemdelingendienst in Den Haag om sticker te krijgen. Toen heb ik de officier van Vreemdelingenpolitie, bij die hebben wij aangemeld, gevraagd wat moet mijn gast bij zijn vertrek doen? Officier heeft bevestigd dat mijn vriend moet gewoon tijdig weggaan en verder niets. Op vraag, of moet ie bij grensoverschrijding een verklaring vragen of iemand aan te geven dat hij weg is, officier zei dat dat hoef niet meer.

Hier iemand heeft ook dit gezegd.

• torro9

Beste Slawa,

Het is niet dat ik je niet geloof ofzo of dat je denk dat ik hier sta te liegen………

Ik leg alleen maar uit wat er bij ons aan de hand was…………

• Slawa

Het is niet dat ik je niet geloof

Dat snap ik :) En ik vertel alleen hoe is het met ons drie manden geleden gegaan.