Kat meenemen vanuit Oekraine naar Nederland

• Mapa

Mijn vriendin en ik willen graag haar kat (3 mnd oud) meenemen vanuit Oekraine naar Nederland. Nu kunnen we haar vervoeren via German Wings of KLM, maar weet iemand hoe het mogelijk is, en wat het kost, om in Oekraine voor de benodigde inenting, chip en paspoort te zorgen?

Is er iemand die de kat eventueel met de auto zou willen meenemen, en zo ja, zouden ze dan aan de grens soepeler zijn?

• Gilbert

Toevallig een tijdje geleden een programma op de Duitse tv gezien over een vrouw die vanuit Moskou haar kat wilde meenemen met het vliegtuig naar ik meen Düsseldorf or Frankfurt. Schijnt in ieder geval een heel gedoe te zijn (papieren inentingen, paspoort) daarnaast moet hij waarschijnlijk ook nog in quarantaine voor een bepaald aantal uren of misschien wel dagen. Maar dan heb je hem wel legaal hier.

Makkelijker, maar dan begeef je je wel op het verkeerde pad, is het als je de kat gewoon in een auto meeneemt, bijvoorbeeld in een reistas.

Via google kun je behoorlijk wat informatie vinden over reizen met huisdieren vanuit Rusland of Oekraïne. Bijvoorbeeld op www.dekattensite.nl staat een topic hierover.

Succes

• Gilbert

Kwam onder andere de volgende paar zinnetjes tegen:

"

Uit interesse eventjes gegoogled: (of het helemaal klopt weet ik niet)

Officieël is dit niet mogelijk. Hiervoor zou je in het land van herkomst minimaal 3 maanden voor vertrek een bloedproef op Rabiës moeten doen. Uiteraard moet de kat voldoen aan de Nederlandse vaccinatie eisen (en gevaccineerd zijn met in Nederland erkende vaccins), gechipt zijn en een europees paspoort hebben. Als de kat jonger dan 3 maanden is wordt deze niet toegelaten, of je moet kunnen aantonen dat de kat al die tijd in Rusland is opgegroeid (stamboom).

Deze regels gelden voor alle landen binnen de EU behalve Engeland, Zweden en Ierland. Daar zijn de regels nog iets sterker. (Rusland valt hier ook onder).

"