economische crisis

• marcel2

Economie Oekraïne in zware dip

23 november, 2009 | door Tom Lassing |

In het derde kwartaal van 2009 is de economie van de Oekraïne met 15,9% gekrompen. Daarmee blijft de economie aldaar krimpen in een ongekend snelle manier. De export daalde in de eerste negen maanden met maar liefst 45%, de import met 51%.

Het kan haast niet anders of dit gaat een economische ramp worden met wederom ruzie met buurland Rusland. Het land kan immers zeer waarschijnlijk haar rekeningen binnenkort weer niet voldoen.

Het IMF steunt Oekraïne vanaf eind 2008 met in totaal 16,4 miljard dollar. Daarvan is nu drie kwart uitbetaald, maar het IMF houdt de laatste betaling achter omdat de regering niet aan de leningsvoorwaarden voldoet. Zo vindt het IMF dat de gasprijs omhoog moet. Ook hangt het land een boete van Gazprom boven het hoofd van 8 miljard dollar. Ze hebben namelijk veel minder gas afgenomen dan met Rusland was overeengekomen.

Het land zich financieel aan de grond en helemaal klem. Zowel IMF als Rusland zullen nu proberen hun invloed (weer) te vergroten.

Het lijkt op dit moment onmogelijk voor de Oekraïne om uit deze neergaande spiraal te geraken. De munt wordt nu heel snel minder waard. Ze verloor al bijna 50% aan waarde ten opzichte van de euro.

Stem of voeg toe aan: 2 Reacties op “Economie Oekraïne in zware dip”

Door Luc lcdnlf op 23 november, 2009 | Reageer

Het lijkt er op dat het land ten dode was opgeschreven toen het koos voor het verre westen ipv voor het dichte Rusland. Het zou mij niet verbazen dat het land als zelfstandige staat ophoudt te bestaan en terug deel zal uitmaken van de Russische federatie.

De Oekraïners die nu nog moeten beginnen zich te beschermen tegen de aanstormende verarming zijn rijkelijk te laat. Je mag aannemen dat er al veel individuele menselijke rampen zijn gebeurd en dat er nog vele zullen volgen.

Dit verhaal toont ook aan dat de politieke leiding cruciaal is voor een bevolking. Zich afzijdig houden van politiek is geen interesse hebben voor het eigen welzijn.

Tot slot, maar dan niet echt meer ter zake zijnde, hoop ik dat de politiek wereldwijd snel de economische voordelen van het bestrijden van een klimaatsverwarming in ziet.

Door Jeroen op 23 november, 2009 | Reageer

Er was afgelopen vrijdag al veel te doen over Oekraïne. Behalve de dramatische economie is het land lam gelegd door een zwaardere variant van de Mexicaanse griep. De credit default swap rate voor Oekraïne is inmiddels dramatisch gestegen: om een lening van 10 miljoen aan het land te verzekeren, moet 3,5 miljoen worden neergelegd.

• kees

Wat is de grivna nu waard?

• Marcus

1 op 12 ongeveer

• kees

dat was een half jaar terug ook al zo, dus nog geen daling.

• keesh

Eind augustus was het nog 12,80 voor een euro

• keesh

Een half jaar geleden(22 juni) was de koers 10.6 voor een euro.

• keeshh

Kan iemand mij vertellen hoe het dagelijks leven nu is in Oekraine. Kunnen mensen nog wel rondkomen? Of valt het allemaal nog mee.

groet

• Rina Siedsma

Hallo Kees,

een vriendin van mij is notaris is lviv, ze verdient krap aan 200 dollar per maand, een pakje crackers kost ongeveer 2 euro om maar een voorbeeld te noemen…. tel dus maar uit! Gemiddelde salaris in bijvoorbeeld een winkel is 80 dollar, 6 dagen werken.. kunnen de crackers dus wel laten staan..

groet,rina

• marcus

Klopt helemaal, en salaris gaat steeds verder na onderen, er komen iedere dag meer en meer mensen bij.

Uitkering hebben ze daar niet, ik spreek wel eens met dames over de chat hoe ze dan rondkomen, maar daar laten zij zich niet over uit, maar ik weet genoeg dan ;-)

Ze moeten wel een sponsor uit het buitenland hebben, nu is huur en gas + electra wel niet duur daar, maar toch wel minimaal 50 euro in Lvov.

Als je dan maar 100 euro hebt……..ga er zelf maar eens aan staan ;-)

Marcus..

• Rina Siedsma

Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel… er wonen nl genoeg ´mannen met geld`in de oekraine die ook niet vies zijn van dit soort `sponsering` en een tweede vrouw. Daarbij komt ook nog dat veel families wel iemand in het buitenland heeft wonen die er voor zorgt dat er brood op de plank komt…En dan zijn er ook genoeg vrouwen die prima voor zichzelf kunnen zorgen en een eigen bedrijfje hebben of waarvan de man een prima baan heeft of eigen bedrijf.