Onlangs deed ik en oproep voor een medereiziger, echter heb inmiddels besloten met het vliegtuig te gaan. Je kan tegenwoordig zeer voordelig vliegen met Wizzair vanaf Dortmund en Keulen. Als je de reis ruim van tevoren boekt, bijv. 2 maanden, dan ben je soms voor minder dan 100 Euro klaar. Zie www.wizzair.com. Daar komen natuurlijk nog kosten bij en afhankelijk van de bestemming in Oekraine kun je landen op Kiev-Borispil of Lviv. Deze manier van reizen is snel, comfortabel, veilig en je hebt geen lange wachttijden aan de grens.
In het verleden ging ik met een minibus welke door mijn vriendin werd geregeld. Voordeel, je wordt bij huis afgehaald en meestal weer afgeleverd. Hiervoor moet je af en toe wel extra moeite doen. Door mijn zeer slechte ervaringen van de afgelopen winter heb ik besloten dit niet meer te doen. Vertrokken vanuit de Oekraine richting Nederland kwamen we enkele uren later bij de grens aan met Polen. Hier hebben we lang moeten wachten en waren weer blij verder te kunnen. Na ca. een uur begon de bus te draaien om zijn as op een besneeuwd wegdek in een bocht. De chauffeur reed veel te hard. Ik zag het aankomen, zat achter in de bus en wilde nog roepen om kalm aan te doen. De meeste mensen sliepen en het ontbrak mij ook aan moedige taal in het Oekraiens. De bus gleed door en de chauffeur raakte de macht over het stuur kwijt. Na 180 graden gedraaid te zijn kantelde bus tegen de stoeprand en bleef na ca. 20 meter liggen. Er waren gelukkig geen ernstig gewonden, slechts wat schrammetjes en materiele schade. Ik was kwaad maar kon verder niets doen. Door elkaar te troosten hebben we elkaar op de been gehouden. De hulpdiensten waren zeer snel ter plekke. De brandweer heeft de bus overeind gehesen maar mocht niet verder rijden. Na thuiskomst heb ik meteen mijn vriendin gebeld en van het voorval op de hoogte gebracht. Zij heeft de eigenaar van het minibusbedrijf gebeld, echter deze gaf aan dat het om een goede chauffeur ging en nog niet van het voorval had gehoord. Trek je conclusie.