Declaratie geld douane personeel??

• Wim

Tijdens mijn vorige en eerste trip naar Odessa werd mij bij de douane gevraagd hoeveel geld ik bij me had. Ik had niet al teveel bij me, maar vroeg me later af waar die vraag op slaat. Is er een maximum aantal Euro's dat je mee kan nemen? En mag men zomaar je portemonnaie controleren?

• Henk

Wim,

Voor in-en uitvoer gelden regels, ook voor valuta. Maximaal EUR 10.000 (of tegenwaarde als je US$ etc meeneemt.

Zie onderstaande link waar je ook een foldertje kunt downloaden.

http://www.customs.gov.ua/dmsu/control/en/publish/article?art_id=1093966&cat_id=1093808

henk

• ikke

ter aanvulling:

De Euro 10.000,= mag je meenemen per persoon zonder te declareren. Boven de Euro 10.000,= moet je aangeven.

• Beja Kluiters

er is sinds 24 augustus een nieuwe wet van kracht in Oekraïne, die zegt dat je een minimaal bedrag bij je moet hebben om het land in te kunnen komen. Het preciese bedrag ben ik even kwijt, het was iets van rond de E150,-.

Misschien heeft dit iets te maken met het probleem dat er geweest is, dat men maar E 10,- uit de muur kon trekken!

In Europa is het ook zo, dat men over contanten moet beschikken om Europa binnen te komen.

groetjes Beja Kluiters

www.spoetnik.nl