schengen

• odie

een oekrainer kan toch met schengen visum naar portugal?

hg odie

• Beja

ja, Portugal is een Shengen staat, niet naar Engeland

gr Beja

• Slawa

Liever niet met vliegtuig. Als douanen zullen vermoeden dat hij gebruikt Portugal niet voor transit naar andere Schengen-land, ze mogen zijn visum intrekken. Wie kan Russisch lezen, kan over reel annulering van Finse Schengenvisum bij poging van vertrek naar Duitsland hier te kijken: Rassvet.

• Beja

Ik ben het voor een deel met Slawa eens, maar indien iemand een Schengen visum heeft en hier in NL is uitgenodigd, mag hij wel met die Nederlander naar Portugal op vacantie.

• Jurryt

Begrijp ik aldus goed dat de eerste bestemming Nederland moet zijn en dat men daarna overal in Schengengebied mag reizen? Of kan reis met Schengenvisum ook elders aangevangen worden???

• sst

uhh, voor iemand van oekraine is het makkelijk om een visum naar praag te krijgen. .. stel een vriend uit oekraine gaat 2 week met mij naar praag op vakantie , boeken daar een hotel voor 2 week, en in die 2 week gaan we 1 week naar nederland met het schengen visum? is dat mogelijk? met wizzair van praag naar eindhoven?

• Gilbert

Ja, dat kan, zolang je de Schengen-grenzen maar niet overschrijdt.

Maar waarom zou je dat doen? Vraag toch gewoon een visum voor Nederland aan als je per se in Nederland wilt verblijven.

Je kunt ook in Nederland een Hotel boeken voor 2 weken…….. Begrijp dat hele via via gedoe niet. Zo moeilijk is het verkrijgen van een visum nou ook weer niet.

Nederland stelt nou eenmaal, al dan niet terecht, een aantal voorwaarden/eisen waaraan voldaan moet worden. Sinds 2002 heb ik al diverse familieleden/vrienden/kennissen en businesspartners naar Nederland zien komen of naar Nederland gehaald. Dit op basis van verschillende soorten visa (privé, toerist, zakelijk, mvv, single, double, multi); nog nooit problemen ondervonden.

Gewoon een Visum voor Nederland aanvragen; aankomen op Schiphol, Duitsland of België; en vervolgens binnen 72 uur even een stickertje halen bij de vreemdelingendienst. That’s all.

• Prawo

Een Schengevisum is geldig voor alle landen die bij Schengen horen.

Dat is bijna de hele EU, met uitzondering van Ierland, GB, Bulgarije en Roemenië, maar ook voor Zwitserland en Noorwegen.

Er zijn regels die bepalen bij welke ambassade de visumaanvraag moet worden ingediend.

Meestal die waar het hoofdverblijf van de reis ligt.

Als je inreist in het land dat het visum heeft afgegeven is er meestal geen probleem (mits je bij aankomst kunt aantonen nog steeds aan de voorwaarden te voldoen: alle documenten dus meenemen!).

Eenmaal binnen kan verder vrij en zonder controles worden gereisd.

Kom je transit via een ander lidstaat, of wil je die eerst kort bezoeken, doe dat dan bij voorkeur samen met de nederlandse referent of laat deze in ieder geval telefonisch bereikbaar zij.

Het risico te worden teruggestuurd is aanwezig.

Kiev-Lissabon-Amsterdam is namelijk geen logische route.

Kiev-(eventueel via Dortmund-)Amsterdam-Lissabon zal geen probleem zijn.

.

• Marcel

Hoi Gilbert,

Ik neem aan dat binnen 72 uur alleen geldt voor werkdagen? Bijvoorbeeld als iemand vrijdags aankomt en op maandag weer vertrekt moet je dan ook een stickertje halen?

Gr Marcel

• Gilbert

Hoi Marcel,

Voor weekendverblijf heb je inderdaad geen sticker nodig. Echter kan het zijn dat op het visum vermeldt staat dat de persoon in kwestie zich binnen een bepaalde tijd bij de vreemdelingendienst moet melden. In dat geval zou ik op maandag wel even bellen en doorgeven dat die persoon op vrijdag is aangekomen en het land reeds weer heeft verlaten. Bij de vreemdelingendienst wordt dan een administratieve aantekening gemaakt.

Gegroet