Van Budapest naar de grens Beregsurany/Beregowo

• Mark & Elisa

Hallo,

Met de kerst gaan wij vrienden opzoeken in Beregowo (vlakbij Mukachevo). Deze vrienden kunnen ons ophalen bij de grens beregsurany/Beregowo. Heeft er iemand ervaring met het traject Budapest - Beregsurany/Beregowo? Het liefst gaan we per trein, is dit mogelijk en zo ja: waar kan ik vertrektijden (en duur) vinden? Of is er wellicht iemand die een beter alternatief weet? We hebben een beetje gegoogled voor vliegtickets naar steden in de buurt en volgens ons is budapest (120 euro voor een retourtje) het goedkoopste alternatief…

Groeten,

Mark en Elisa

• Corine

Hoi Mark en Elisa!!

Haha, kom ik jullie hier tegen.

Er zijn hier mensen in Beregowo die hun brood verdienen met naar Hongarije heen en weer rijden. Voor 30 EUR pp wordt je op het vliegveld opgehaald en bij het huis waar je wezen moet afgezet. Dit is snel en veilig. Met de trein is niet handig. Er rijden treinen tot aan Nyiregyhaza, dan zou je iets kunnen nemen tot Vasarosnameny. Daarna zou je een bus kunnen nemen tot Beregsurany-dorp. Dit is erg omslagtig en qua geld scheelt het (bijna) niets.

Mocht je van die ‘taxi’ gebruik willen maken hoor ik het wel.

Groetjes, Corine

• Mark & Elisa

Ha die Corine,

leuk man! ik had het inderdaad ook gewoon aan jou kunnen vragen. Had het reeds met Frank en Joost besproken (die hadden zelf in 2006 de trein gepakt). Van zo'n ‘taxi’ willen we graag gebruik maken! Voor ons erg handig en bovendien verdienen de mensen aldaar er nog hun brood mee ook (30 euro pp is trouwens nog goedkoper dan de internationale trein naar Chop (met eindbestemming Kiev)!

Zodra we onze tickets hebben geboekt, mail ik je even!

Super!

Groeten,

Mark en Elisa

• Roel Nijenhuis

Afgelopen oktober zijn we naar Budapest gevlogen, hebben daar overnacht en zijn de volgende dag vanaf station Kobanya Kipest met de Intercity naar Nyireghaza gereisd. Vandaar kun je met een lokaalspoor naar Vasarosnameny (plm 30 km voor de grens). De reistijd Budapest/Nyireghaza is 3 uur en de treinen rijden ieder uur. De laatste rit naar Vasarosnameny duurt plm 1,5 uur (ongeveer 50 km). Dit is niet aan te raden tenzij je van trienen houdt.

Terug zijn we van Nyireghaza (plm 80 km van de grens) vertrokken.

Een kaartje voor de IC koop je op het station (incl een reservering van de plaats). Kosten reservering HUF 540 en kaart (afhankelijk van leeftijd) HUF 4080/5080. Vrouwen vanaf 55 jaar krijgen namelijk korting.

Informatie is ook te vinden op de site van de Hongaarse Spoorwegen.