Roadtrip

• Stefan

Hallo,

Ik ben van plan om samen met 2 vrienden komende zomer een 3 tot 4-weekse roadtrip met de auto te gaan maken door Oost-Europa. We zijn van plan om grotendeels deze route aan te houden:

Amsterdam – Praag – Krakau – Lviv – (Karpaten?) (misschien Kiev en Odessa) – Boekarest – Belgrado – Sarajevo - Rijeka (via Zagreb?) - Amsterdam

Wie heeft er voor ons nog tips aangaande plaatsen/bezienswaardigheden, uitgaanstips e.d. welke we absoluut niet mogen overslaan? (Het liefst welke enigszins op de route liggen). Of wat we wellicht beter wél kunnen overslaan?! Zijn er verder nog zaken waar we aan moeten denken voor bepaalde landen? Alle tips zijn welkom!!!

Alvast bedankt!!

Stefan

• beja

Hallo

Er is pas een dag georganiseerd door het paltform NL-UA, thema Oekraïne vakantieland.

er is toen een boekje gemaakt met veel info dat kan je bij hen aanvragen.

het bevat beknopte info over reizen naar Oekraïne per auto, vele tips zoals hoe het et werk gaat aan de grens, telefoneren, vaccinatie, drank en sigaretten meenemen, tijdzone, electra, adressen ambassades, geld info, feestdagen, taal, tradities, winkeltijden, aanwijzingen, alfabeth, wat steden informatie etc, je kan hen vinden op www.oekraine.org. Hier kan je het boekje aanvragen.

succes en veel plezier in dit mooie, bijzonder land.

met een vriendelijke groet Beja kLuiters

www.spoetnik.nl

• a. verboom

oekraine zou ik overslaan, wat een hoop onvriendelijke mensen zeg!

en gisteren is hier een groep Polen ‘overvallen’ door nepagenten, dwz ze moesten hun paspoort afgeven en pas na het betalen van 600 hryvnia kregen ze hem terug

• gerrit van der zande

Alsof dat alleen in UA gebeurt. Nee, dan Nederland, daar gebeurt zoiets niet! Ook zijn er in Nederland geen corrupte ambtenaren! Nee hoor!

En nepagenten? Alsof we die in NL niet kennen?

Hoe lang kom je al in UA? Hoe vaak kom je er?

• Rina Siedsma

Gewoon gaan!!! Prachtig land, lieve mensen!! Overal is wel wat..

Rina Siedsma

• keessie

Ik vind nederland altijd nog een prachtiger land. Oekraine is voor 80% een grote puinhoop en het gros van het volk heeft het niet goed. En er zijn er maar weinig die willen werken. gr. kees.

• Rina Siedsma

Ik vind dit een discussie van niets!!!!

Stefan ga met je eigen ogen kijken en vorm jezelf een mening!!

alsnog veel plezier!!

Rina Siedsma

• Mark Heemskerk

Zo zo Stephan, dat is nogal wat in 3 tot 4 weken. Zorg wel dat je tijd genoeg heb om te genieten. Hier wat tips:

Praag:

Zelf ben ik twee keer in praag geweest (2004 en 2009) en die stad moet je zeker aandoen. Dit jaar nog verbleven we daar in Old prague hostel, een prima hostel in het prachtige oude centrum (let op: praag heeft 2 centra: nuovo mesto en stari mesto) met goede parkeergarage om de hoek.

Krakau:

In 2007 ben ik naar Krakau geweest. Dit is ook een prachtige stad, niet zo mooi als praag, maar zeker de moeite waard. Als je daar bent, moet je een dag naar Auschwitz gaan, zeer indrukwekkend! Een bezoek mag je echt niet overslaan.

Karpaten:

In 2005 heb ik ontwikkelingswerk in de Karpaten gedaan (kinderhulp). Dit is een heel mooi gebied en het is zeker ook aan te raden om daarheen te gaan. Vergis je niet in de slechte wegen en de enorme afstand vanaf de Karpaten richting Kiev en Odessa. Ik zou, gezien de duur van jouw reis, dit gedeelte overslaan en daar later nog een keer met het vliegtuig heen gaan. De mensen in Oekraine zijn heel aardig, maar vergis je niet in hun levensstandaard. Oekraïne is al erg arm en wordt bovendien nog eens genadeloos getroffen door de crisis. Veel mensen hebben hun baan verloren en dat in een tijd waarin geschat wordt dat de inflatie over 2009 op maar liefst 18% uitkomt en het BNP zal dalen met 12%. Desalniettemin is een bezoek aan de Karpaten zeker de moeite en dan niet zo zeer de steden, maar de natuur. Bovendien is het goed voor het toerisme aldaar.

Boekarest en Belgrado:

Hier ben ik nooit geweest, maar ik wil er zeker nog een keer naar toe. Helaas dus geen tips.

Sarajevo:

Hier ben ik in 2008 geweest net nadat Karadzic opgepakt was. Sarajevo is een leuke stad, vooral 's avonds. Als je hier bent, zou ik zeker ook een bezoekje brengen (wannneer je richting Kroatië rijdt) aan Mostar (bekend van de beroemde brug de stari most). Deze stad is een stuk kleiner en de sfeer hier is nog beter dan in Sarajevo. Het oude centrum is geheel gerenoveerd na de vernietigende oorlog begin jaren 90. Mocht het lukken, probeer dan in de periode van 23-26 juli hier te zijn, dan vindt er een groot feest plaats ter ere van het vijfjarig jubileum inzake de heropening van de Stari Most.

Reijeka:

Reijeka is mooi, maar niet heel bijzonder. Wanneer je Kroatië inderdaad binnengaat vanuit Mostar, dan zou ik als ik jou was zeker nog even doorrijden (langs de Jadranska, de prachtige kustroute in Kroatië) in zuidelijke richting naar de stad Dubrovnik. Dit is de mooiste stad van Kroatië en als je toch in de buurt bent, zou ik zeker even langs gaan.

Mocht je meer indrukken op willen doen, bekijk dan mijn site www.markenelisa.waarbenjij.nu. Door in het menu (links) op het knopje “profiel” te klikken kom je uit bij de reizen en kun je een verslag kiezen van het land waar je meer van wilt weten. Die van Praag van dit jaar staat er nog niet op, maar op www.take-a-trip.eu vindt je sowieso leuke tips voor bijna alle steden in de wereld.

Heel veel plezier tijdens jullie reis! Als er nog vragen zijn, dan zie ik ze wel verschijnen.