Met vrienden ga ik de komende zomer heel Slowakije door. Leuk, want ik was er alleen op doorreis naar Bulgarije geweest. Nu heb ik mijn oog op de stad Uzjgorod laten vallen, net over de Slowaakse grens in Oekraïne. Als iedereen er bang van is, vind ik het juist extra interessant! ;-)
Het cyrillische alfabet kan ik al lezen, omdat ik Bulgaars heb geleerd en Oekraïens en Russisch lijken wel een beetje op Bulgaars. Ik begrijp het in ieder geval beter dan Hongaars, want daar is echt geen touw aan vast te knopen. :-(
Nu weet ik uit ervaring dat het soms uren kan duren om een grens te passeren :-( en dat zou wel erg sneu zijn, vooral voor mijn vrienden, omdat ze maar 2 weken vakantie hebben en eerder slechte ervaringen met corrupte douaniers hebben opgedaan aan de Slowaakse grens met Oostenrijk, vlak na de val van het IJzeren Gordijn. Het moet wel leuk blijven: Ik wil een stempel in mijn maagdelijk nieuwe paspoort, ik wil geld wisselen, goedkope benzine tanken, een kerkje bekijken, ergens wat eten en terug naar Slowakije, waar we dezelfde avond Košice nog willen bereiken.
Is iemand van jullie al ooit in Uzjgorod (Ужгород) geweest? Wie heeft er hier ervaring met autoreizen naar Oekraïne? Zijn jullie toen vanuit Polen of vanuit Slowakije gekomen?
Is het een haalbaar idee van mij, om een (half) dagje de grens over te willen? Weet iemand een alarmtelefoonnummer wat ik zou kunnen bellen wanneer de Oekaïense douane mij een poot zou proberen uit te draaien?
Wat kost een liter loodvrije benzine (Euro 95) nu in Oekraïne? Weet iemand ook een prijs voor autogas (LPG) te noemen?
Hoeveel hryvna krijg ik momenteel voor 1 Euro? Waar kan ik afbeeldingen van Oekraïens geld vinden? Kan ik de wisselkiosken vertrouwen, of moet ik naar de bank om niet opgelicht te worden? Is het gebruikelijk om commissie te betalen? Hoeveel?
Heeft iemand misschien een spiekbriefje Oekraïens voor mij, wat ik die dag zou kunnen gebruiken?
Спасиба/dank,
Eric