Reizen via Oekraine

• Sofia

Hallo,

wij ( mijn ouders en ik) willen in juni met de auto naar rusland( Rostov). En moeten dan via Oekraine reizen.

Ik heb een aantal verhalen gehoord, dat het erg gevaarlijk is om me de auto langs Oekraine te gaan, dat je steeds wordt aangehouden etc..

Mijn vraag is dus.. is er iemand die ook via Oekraine is gereden en hoe ging het… raad je het ons aan??

M.V.G

Sofia

• Gilbert

Hoi Sofia,

Houd je gewoon overal aan de snelheid. Een personenauto met Nederlands kenteken trekt altijd meer aandacht. Als men je eenmaal heeft aangehouden is een telefoontje naar de volgende controlepost immers gauw gemaakt.

Als er een Russisch sprekend persoon meereist hoeft het zeker geen problemen op te leveren.

Gevaarlijk is het niet. Overnacht echter ook niet in de auto.

Groetjes

• Rina Siedsma

Hallo,

Als je inderdaad je papieren op orde hebt is er niet zoveel aan de hand. En of het helpt dat je een russich sprekende persoon bij je hebt weet ik niet. Wij zijn net terug, mijn man komt uit de oekraine en spreekt dus de taal, het heef alleen qua benadering niet zo heel veel geholpen. Men is over het algemeen niet aardig bij de grens. Het is bijna een komische vertoning hoe men je aanspreekt. Verdere problemen hebben wij echter niet ondervonden. Je moet er wel rekening mee houden dat als je in de rij moet wachten en je wilt gebruik maken van het toilet dat je je paspoort af moet geven aan 1 van de militairen, dit heeft te maken met het feit dat men bang is dat je via het toiletgebouw de grens overgaat. Daar staat tegenover dat als je op de terugreis de grens van polen over gaat dat daar de controlle veel strenger is, met name de grens bij krakovetch is een puinhoop aan de poolse kant, wij hebben er de laatste keer zes uur gewacht. Men controleert daar streng op smokkel, wat opzich logisch is het is alleen zeer slecht georganiseerd. Het maakt dan ook niet uit of je uit de EU komt of niet. Gevaarlijk is het allemaal zeker niet en net wat Gilbert zegt, niet in de auto overnachten.

Veel reisplezier!

Rina

• leo buunk

Beste mensen…

De afgelopen twee jaar ben ik op vacantie met de auto in Oekraine geweest.

Ik ben een man van 57 en reis alleen. De eerste keer dat ik op de grens aanreed had ik wel een beetje het knagende idee of ik dit nu wel moest doen, zo van “jongen waar begin je aan”.

Een beetje bezorgd ook want wij lazen vroeger toch boeken en krantenberichten over lompe winkel- en terrasbedienden, corrupte overheden en schuwe mensen.

Mij is dit allemaal honderd procent meegevallen. De mensen zijn vriendelijk, geïnteresseerd en behulpzaam. Ze lopen bijvoorbeeld zo een half uur om om je de weg te wijzen.

Met politie heb ik weinig van doen gehad. Twee agenten gaven lachend toestemming hun prachtige dienstmotoren te fotograveren. Een agent sputterde tegen toen ik in Odessa het wegtakelen van een foutparkeerder wilde schieten maar toen ik had uitgelegd over onze wielklemmen en dat ik thuis wilde laten zien hoe ze dat hier oplossen vond hij het wel best.

Ze komen wat bars over soms maar dat is voornamelijk pose. In Lviv sprak ik een Libanees die er al jaren woont en een kebapzaak runt, hij vertelde dat het land op het gebied van misdaad en corruptie de afgelopen zes jaar erg is vooruitgegaan.

Wel heb ik ervaren dat hotelbazen pas rustig slapen als je auto veilig achter hun hek staat 's nachts.

Van een jonge knaap waar ik bevriend mee ben geraakt hoorde ik ook wel dat het oosten van het land, waar wat meer etnische Russen wonen, wat minder gemoedelijk is. Maar daar ben ik niet zelf geweest, dus daar kan ik niets over vertellen.

De grote doorgaande wegen zijn Oekraïens redelijk tot goed te berijden. Wegen in sommige steden en lokale weggetjes zijn soms een ramp, vol met gaten en kuilen in het asfalt. Als het regent zie je de diepte van de kuilen niet.

Stap in de stad nooit op een putdeksel, ze kunnen omflappen.

Voor mij voldoende mensen spreken een woordje engels of duits.

Goede reis.

Leo Buunk

• Henk72

Hallo allemaal, Ja, de wegen he, Gaat steeds beter! Ze willen natuurlijk dat voetbal samen met Polen regelen. Moet het infrastructuur toch in orde komen. Ze waren laatst druk in de weer bij L`vov. Maar ondanks de crisis, vind ik het wegendek er niet verkeerd bij liggen, hoor!

• jisk

Hallo,

Ik reis zelf al 10 jaar enkele malen per jaar met de auto naar Ukraine. Ben bijna door het hele land geweest met de Auto .Ben in al die jaren 2 keer aangehouden en 1 keer een boete gehad voor te snel rijden. Ik reed 30 km te hard op een autoweg en heb het ter plekke afgehandeld met het betalen van +/- 5 euro.

Sinds Polen bij de Eu gekomen is, is de grens echt een drama geworden. Ua inkomen valt nog wel mee, maar er weer uit zijn wachttijden van 12 uur heel normaal.

Over het algemaan zijn de mensen heel gastvrij en vriendelijk.

Als je je papieren in orde hebt en je gedraagd je zoals je je hoort te gedragen kun je daar heel best vertoeven.

Veel reisplezier,

Jisk

• Folkert

Hoi Jisk,

Ik ben ook al een keer door Oekraine gereden. Maar heb nu een vraag aan jouw sinds jij dat veel vaker hebt gedaan. Weet jij of het door de week rustiger is dan bijvoorbeeld op zaterdag en zondag?

En welke grens overgan heb he dan gekozen? Wij gingen de grens over in het uiterste Zuiden van Polen.

Hopelijk weet je wat meer. Ik wil volgend jaar augustus rond de 15e de grens over.

Vriendelijke groeten,

Folkert

• john

Ik zit met dezelfde “prangende” vraag.

Welke grensovergang tussen Polen en UA (om in UA te geraken) is nu de “beste”. Een ommetje rijden om toch 2 - 3 - 4 - 5 uur uit te sparen, lijkt me wel de moeite.

Dezelfde vraag blijkt dus ook geldig te zijn in de omgekeerde richting (naar Polen vanuit UA) …. :(