vrijwilligerswerk

• joost

Gisteren las ik dat er iemand op dit forum regelmatig naar Oekraine gaat om de plaatselijke bevolking te helpen en dat vind ik een mooi initiatief! Hij schijnt dit vanuit een stichting te doen en ik zou hieraan graag mijn bijdrage leveren. Ik zie echter de topic van deze persoon niet meer op dit forum staan en wil hem daarom vragen om met mij contact op te nemen. Als het mogelijk is dan wil ik graag een handje helpen als want ik begrijp dat de bevolking hard is getroffen door de economische crisis terwijl het toch al niet zo goed ging. Ik weet niet of er al directe georganiseerde hulp vanuit Nederland naar Oekraine bestaat en als dat niet zo is dan wil ik mij daar graag voor inzetten.Zoals een forumbezoeker terecht opmerkte is er wel aandacht voor armen in landen ver van ons bed maar te weinig voor de armen in Europa.Ik werk als vrijwilliger voor een stichting voor verstandelijk gehandicapten en weet dat vrijwilligers van onze stichting elk jaar enkele weken naar Roemenië gaan om daar de situatie van verstandelijk gehandicapte kinderen in inrichtingen te verbeteren omdat deze erbarmelijk is. Misschien zijn er mensen in Nederland en Oekraine die willen helpen een initiatief te ontwikkelen om hulpbehoevende mensen in Oekraine te helpen. Zelf denk ik dan aan een daklozenopvang of aan opvang van weeskinderen.Ik zal me tijdens mijn verblijf in Kiev oriënteren hoe het met de lokale voorzieningen is gesteld en of er wellicht een samenwerkingsverband mogelijk is.Tegenwoordig zijn er veel mensen die tijdens hun vakanties ook hun steentje willen bijdragen om de plaatselijke bevolking te helpen. Aangezien het Oekraiense toerisme een aanzienlijk groeipotentieel heeft liggen hier waarschijnlijk ook mogelijkheden! Alle ideeën en suggesties zijn zeer welkom!Joost

• Frank

Beste Joost,

Er zit een club in Leusden bij Amersfoort die deze zomer naar de Ukraine vertekken om daar werk te verrichten. Er zijn overigens diverse van dit soort (kerkelijke) organizaties. Je kan deze ook vinden op www.ukraine.pagina.nl. Er zijn twee dingen gaande in de Ukraine op het moment. Waardoor de bevolking het niet makelijk heeft. Joost oordeel niet te snel en bekijk de situatie eerst zelf eens en oordeel dan. Ik hoop dat je kan terug kijken op een leerzaam en plezierig verblijf. Veel plezier het is een erg mooi land.

• Gilbert

Hoi Joost,

Welkom! Ik zag dat jij je al aardig uitgeleefd hebt hier op het forum ;-))) Alles en iedereen over één kam scheren is inderdaad niet zo netjes en handig……maar goed “Schwamm drüber” zullen we maar zeggen.

Op www.oekraïne.org vind je nogal wat informatie. Dit is de website van Stichting Platform Samenwerking Nederland Oekraïne (SPSNO). Op Yahoogroups kun je ook een aardig forum, onder andere hierover, vinden. Vanuit Nederland zijn een aantal hulporganisatie actief in Oekraïne. Hulpgoederen gaan regelmatig die kant op.

Op het gebied van weeskinderen weet ik dat er in Zhytomir een Nederlands stel zeer actief is. Op het gebied van hulporganisaties ben ik vanuit Duitsland actief in Oekraïne. Zo moet je denken aan het beheer en inrichten van een ziekenhuis, lesmateriaal en inrichting voor weeshuizen en overige hulpgoederen.

Om je een verkeerd beeld van mij te geven kan ik je mededelen dat ik een Oekraïense vriendin heb, zij inmiddels in Nederland woont, ik sinds 2002 in Oekraïne actief ben voor mijn werk maar ook voor mijn vrienden. Ik ben nu bijna 150 keer in Oekraïne geweest, weet wat er speelt en wat er de afgelopen jaren is veranderd. Daarnaast ben ik ook altijd op zoek naar het goedkoopste ticket omdat ik van mening ben dat ik mijn geld ook wel op een andere manier kan besteden.

Ik vind overigens wel, dat ik je bij de inhoud van een aantal posts gelijk moet geven.

Groetjes

Gilbert

• joost

Hallo Frank, Gilbert en anderen,

Eerst bedankt voor jullie info! Ik heb inderdaad wat nuttige informatie op de startpagina gevonden en het is mooi te zien dat er al heel wat initiatieven zijn genomen v.w.b. humanitaire hulp aan Oekraine, maar het kan voorlopig niet genoeg zijn. Ik zag dat de stichting Spoetnik in Vlaardingen zeer actief is op dit gebied en zal morgen contact met hun opnemen of ik misschien voor hun nog wat kan betekenen tijdens mijn verblijf in Oekraine. Ik zal in elk geval wat elementaire hulpgoederen meenemen voor zover mijn koffer dat toelaat.

Er vind ook subsidiëring plaats door Wilde Ganzen en NCDO voor kleinschalige kortlopende projecten in Oekraine en misschien dat het met deze steun mogelijk is om een projectje in Kiev van de grond te krijgen. Maar daar komt nogal wat bij kijken en het lijkt me inderdaad verstandiger om eerst de situatie ter plaatse te bekijken en van daaruit verder te denken.

Gilbert ik denk dat jij heel goed weet waar je mee bezig bent en dat je heel goed weet wie je thuis hebt zitten; ik kan je alleen maar benijden!

Verder wil ik nog vermelden dat ik denk dat elke euro die via het toerisme het land binnenkomt mooi is meegenomen en ik alleen maar hoop dat er enige overweging wordt betracht over de wijze waaraan en de manier waarop deze wordt besteedt.

Het zou jammer zijn als er veel toeristen weg zouden blijven omdat ze er moeite mee hebben dat sommige dingen te openlijk geschieden. Amsterdam heeft het goed voor elkaar met hun wallen en daar komen zelfs veel toeristen op af, maar het moet niet zo zijn dat een hele stad in een bordeel verandert want dat zou zonde zijn. Maar dit heb ik ook alleen maar gelezen en misschien valt het wel mee.

Ik zal in elk geval mijn ogen goed de kost geven en niet sluiten voor dat wat de meeste mensen niet willen zien, daarvoor is de situatie te schrijnend en ik vind dat als je ergens te gast bent je best een handje mag helpen; rijkdom schept verantwoordelijkheid, al is de mijne maar relatief.

Gilbert als jij nog ideeën hebt dan zou ik dat graag van je horen want jij weet waar de schoen het hardst knelt en ik zal in Kiev op de ambassade ook nog verdere informatie inwinnen.

Verder zal ik hier elke dag berichten over mijn bevindingen en hoop ik dat ik nog anderen kan enthousiasmeren om met me mee te denken!

• Gilbert

Wanneer en voor hoe lang ga je?

• joost

Donderdag, voor een weekje.

• joost

Ik heb inmiddels een doel waar ik me voor in wil zetten gevonden: in Kiev is een weeshuis voor kinderen met een leerachterstand, “Orphanage #12”, waar 120 weeskinderen verblijven en waar het aan van alles en nogwat ontbreekt. Aangezien ik hier ook als vrijwilliger met kinderen werk en op een andere plaats met verstandelijk gehandicapten denk ik me daar misschien wel nuttig te kunnen maken. Hun site is in het Engels en ik geloof dat er nog andere vrijwilligers actief zijn van de Amerikaanse stichting “Life 2 Orphans”, dus de taal zal dan geen probleem zijn. Ze kunnen in ieder geval heel wat gebruiken en ik weet dus wat ik mee kan nemen. Misschien dat ik samen met hen een projectje kan starten (op hun site werden al enkele suggesties genoemd) en zo sponsorgelden via Wilde Ganzen of NCDO hiervoor vrij kan krijgen, maar dan zal ik in de toekomst op vrij regelmatige basis naar Kiev moeten en hiervoor een commitment moeten maken. Dit zou een doel in mijn leven kunnen zijn omdat ik in Nederland professioneel niet meer actief ben en ik daarom hiervoor de tijd zou kunnen nemen. Ook zoeken ze daar nog een vrijwillige coördinator maar die zal wel in Kiev moeten wonen.

Ik ben blij dat ik een doel heb gevonden en vind het jammer dat de tijd te kort is om wat spulletjes in te kunnen zamelen. Ik ben echter redelijk bevriend met de lokale apotheker in mijn wijk en zal morgen kijken of hij ook nog een duit in het zakje wil doen. I'll keep you posted!

• Gilbert

Niet al te veel tijd dus…… hmmmm ff denken.

Omdat je voor het eerst naar Oekraïne reist, en maar een week, neem ik aan dat je ook een aantal dagen voor jezelf wilt hebben om het land te leren kennen en in ieder geval Kiev te bezichtigen. Kiev is absoluut niet te vergelijken met de andere steden in Oekraïne, maar heeft ook ontzettend veel bezienswaardigheden. Ik kan je wel wat tips laten toekomen.

Humanitair gezien kan ik je het advies geven om, zoals eerder aangegeven, naar Zhytomir te reizen. Is vanaf Kiev makkelijk en binnen anderhalf uur bereikbaar. Ga naar het metrostation Akademgorodok. Vanuit hier kun je de minibus naar Zhytomir nemen. Daar wonen Jan en Margreet van Beest. Zij hebben de afgelopen jaren hard aan hun eigen project gewerkt. Contactgegevens kun je vinden op www.hetanker.org . Stuur ze even een mailtje of bel ze op. Je bent zeker welkom. Neem een pak hagelslag mee! ;-)

Nadat je bij hun bent geweest en Kiev hebt ontdekt, de contrastverschillen hebt gezien, zul je zeker besluiten om Oekraïne nogmaals te bezoeken. Probeer er dan minimaal 2 weken voor uit te trekken zodat je de kans krijgt om meerdere delen van Oekraïne te zien en het leven buiten de grote steden te aanschouwen.

• Gilbert

Net hierboven ook een post geplaatst. Kijk maar even. …..

Let op met het meenemen van medicijnen! Je kunt niet alles meenemen en je hebt waarschijnlijk documenten nodig,anders kun je de medicijnen op Borispol al afgeven.

• joost

Hoi Gilbert, bedankt voor de tips! Als het me bevalt in Kiev (moet ontzettend veel te zien zijn) en Oekraine, dan was ik toch al van plan om daar ook mijn zomervakantie door te brengen want ik realiseer me dat een weekje eigenlijk veel te kort is. Het lijkt me zeker de moeite waard om Jan en Margreet te bezoeken en ik zal een pak hagelslag meenemen (moet dat van Venz zijn of mag dat ook lokale hagelslag zijn?). Mijn weekje Kiev wordt steeds meer een uitdaging en ik heb er echt zin in! Ik moet nu slapen want ik moet morgenvroeg nog werken, we hebben het er nog over!

(ps. waar vind ik een lijst van wat ik wel en niet mag meenemen)