visum voor Oekraine

• Ger

We hebben op een Oekraïense site gelezen dat men weer overweegt (politieke discussie) de visumplicht in te voeren voor Europeanen. Men voelt zich gediscrimineerd omdat andersom nog steeds een visum nodig is en men vindt dat er teveel criminelen vanuit Europa naar Oekraïne komen. Bij instemming wil men snel overgaan tot visumplicht…men spreekt zelfs over 7 mei.

http://korrespondent.net/ukraine/politics/794533

• Marcus

Ik hoop dat ze toch nog even wachten want die week na 7 mei zit ik in Lviv, heb mijn papiertje al ingevuld (had er laatst in KIev een paar meegenomen).

Ga dadelijk even chatten dan weet ik meer hoe de vork aan de steel zit ;)

Marcus..

• Mikola

Inderdaad, ik heb dit al meerdere malen gelezen. Eerst kwam Baloga en jl. Popov met deze uitspraak.

Popov was concreter. Die sprak over de eurotop in Praag van 7 mei a.s.. Hij gaf als reden dat het lastig voor overheidsinstanties(c.q. grensbewaking) is om criminelen (letterlijk pedofielen en maniakken) te controleren omdat hun computersystemen te traag werken.

Ik schat in dat hiermee de Oekraïense regering druk wil uitoefenen om een visumvrij regiem te bewerkstelligen.

• Mikola

Inmiddels heeft Popov verklaard dat het radiostation Svoboda, waarin hij die uitspraken heeft gedaan, zijn woorden heeft verdraaid. Hij heeft gezegd dat ze in process zijn.

Ukrainska Pravda publiceerde vandaag ook dat Yushenko in een gezamenlijke persconferentie met Gert-Hans Pottering heeft gemeld dat er vergaande besprekingen zijn voor een routeplan om de visumplicht voor Oekraïeners af te schaffen.

• kees

Het is de grens van de EU, dus dat zullen ze waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen. Het zal wel veeeeel handiger zijn, hoeven wij ons op de nederlandse ambassade niet meer te laten vernederen. gr. kees.

• Frank

Het betoog dat is afgegeven door de president van de EU is online terug te vinden. Hierin staat inderdaad letterlijk dat er verregaande gesprekken zijn de visum perikelen te veranderen en de samen werking met de EU te versterken in alle opzichten. Hopelijk zal dit inderdaad zo uitpakken.

En Kees, ik ben een aantal keer meegeweest naar de ambasade en het valt allemaal wel erg mee.

Papieren op orde niets aan de hand. binnen een week alles geregeld.

• Mark

Twee Engelstalige bronnen met aardige commentaren:

http://www.kyivpost.com/nation/38385

http://news.xinhuanet.com/english/2009-03/27/content_11079427.htmFrank schreef:

• Frank

Let op dit zijn berichten van 2 weken geleden. De president van de EU en de president van de UA hebben gisteren een persconferentie gehouden waarin het bevestigd wordt dat er over de visum afschaffing gesproken word en dat men op de top van 7 mei een advies besluit wordt genomen. mede om de handel en de econmische groei van de UA te bevordereren. zie text hieronder van gisteren!! bron de website van de EU.

It is therefore no coincidence that Ukraine is the first country in the region, with which the European Union is currently negotiating an Association Agreement. And it promises to be an ambitious one. The Agreement should not only deepen economic integration, envision the creation of a Free Trade Area and open perspectives of a visa-free regime, which would provide very tangible and long-awaited benefits for the Ukrainian citizens, but also considerably strengthen political association between Ukraine and the EU.

The Eastern Partnership, to be officially launched on 7 May in Prague, will bring our relations even a step further and strengthen not only our bilateral ties, but also considerably boost multilateral cooperation in the region.

• joost

Ik vind het niet zo gek dat men overweegt om het visum weer in te voeren. Als iemand uit Oekraine naar ons land wil komen moet hij ook een visum hebben en aan nogal wat regeltjes voldoen, heb ik begrepen. Ook zijn er andere goede argumenten te noemen om het visum weer in te voeren. Daarbij komt de opbrengst van het visum het land ten goede en zeker nu ze het goed kunnen gebruiken denk ik niet dat we reden tot klagen hebben.