Donetsk?

• Do

Waarschijnlijk ga ik voor een paar maanden naar de Oekraine om daar vrijwilligerswerk te doen.

Bij toeval kwam ik bij de Oekraine, en weet dus eigenlijk weinig van het land.

Wie kan mij meer vertellen over dit land en de plaats Donetsk?

Ik ben erg benieuwd of je je goed kunt redden met de Engelse taal.

Hoe staat het met de ‘veiligheid’? Ik ben 25 jaar, ga alleen heen en ben een vrouw. Kan ik ('s avonds) gewoon gaan en staan waar ik wil? (Ik hoor namelijk verhalen dat de Oekrainse mannen nog wel eens vervelend gedrag kunnen vertonen).

Hoe is het in Donetsk? Zijn er leuke plekken/uitgaansgelegenheden voor jongeren?

Zijn er ook Nederlanders te vinden? Lees namelijk vooral op bijvoorbeeld reissites dat men meer de Krim, Kiev of het westen bezoeken.

Hoe staat het met de prijzen in de Oekraine? Kleding, eten, openbaar vervoer?

Kan je vanuit Donetsk gemakkelijk andere mooie plekken van het land bezoeken?

Hoelang is het bijvoorbeeld rijzen naar Kiev of bijvoorbeeld Sevastopal?

Hoe is het weer in vanaf mei tot de zomermaanden?

Hoe ziet de omgeving van Donetsk eruit? Bergachtig of juist plat, groen of veel industrie, mooie oude stad of juist veel hoge flats etc.

Nou een hoop vragen dus :)

Ik weet dat het natuurlijk goed is om het land zelf te ervaren en niet te veel uit te gaan van meningen van anderen, maar ik ben erg benieuwd wat jullie over het land kunnen vertellen.

Groetjes van Do.

• devolder roland

geachte.

graag had ik geweten wat voor vrijwilligerswerk, en voor welke nederlandse…..organisatie u dit werk gaat vervullen.

daar in donetks heb ik vrienden wonen, die de engelse taal machtig zijn.

mocht het u intreseren om met hen contact op te nemen, gelieve mij dan een mailtje te sturen.

roland.devolder@pandora.be

www.sos-oekraine.be.

groeten

devolder roland

belgie.

• Hans

Oekraine is een zeer wisselend land wat betreft omstandigheden waar mensen in leven en ook zeer wisselend in landschappen. Platteland is vaak arm terwijl in de steden door sommige erg veel verdiend wordt (maffia) en door het meerendeel genoeg om van te leven. Ouderen vooral zonder kinderen of directe familie hebben het erg zwaar doordat ze vaak alleen maar aangewezen zijn op pensioen. Momenteel slaat de kredietcrises erg hard toe door hoge inflatie en bevroren banktegoeden.

Mensen zijn over het algemeen erg gastvrij en vriendelijk.

Donesk is een industriestad. Veel zware industrie (metaal, kolen). Is een ietwat grauwe stad met een oud centrum. Mensen zijn veelal Russisch georienteerd en spreken ook Russisch inplaats van Oekraiens. Zijn stugger als mensen in noorden van de Oekraine (mijn ervaring).

Met Engels kun je niets!

Zoals overal heb je wijken waar je beter niet in kunt lopen in grotere steden. Ook in Donesk. In centrum veiligheid niet erg groot probleem maar daarbuiten altijd beetje opletten. Veel alcoholisten en drugverslaafden.

Persoonlijk ken ik geen Nederlanders in Donesk maar ik weet dat er een paar Nederlanders een bedrijf hebben. Uitgaan kun je in iedere grotere stad in de Oekraine. Krim en Kiev zijn inderdaad meer bekent en meer toeristisch.

Kleding is goedkoop in vergelijking met Nederland. Openbaar vervoer en taxi's kosten maar schijntje. Etenswaar in supermarkten is vaak duurder als in Nederland zeker als het gaat om geimporteerde goederen. Hiervoor kun je beter naar de kleinere winkels en markten. Drink vooral geen water uit de kraan of eet geen salades gewassen met kraanwater.

Andere plekken in het land zijn goed te bezoeken met trein of vliegtuig. Met de auto zijn de ritten nogal lang.

Weer is over het algemeen goed in deze periode. Soms zelfs erg warm.

Oekraine is over het algemeen een mooi land met leuke mensen en mij bevalt het daar uitstekend. Blijf wel altijd op de hoede voor mensen die snel aan je willen verdienen.

• Julia

De Oekraine is erg mooi land.

Oekrainers zijn aardig. Je moet wel 's avonds beetje opletten.Dat is waar.

Dat is niet waar dat in de Oekraine veel alcoholisten en drugverslaafden zijn.

Er zijn nog meer grotere en mooie steden in de Oekraine: Vinnitsya, Odessa, Ternopil,Lvov…, toch kennen de mensen die steden nog niet.

Dat ligt eraan welke kleiding wil je kopen.In algemen dure moderne kleiding kan wel duurder zijn dan in het Nederland.

Maar kleiding voor 1-3 maanden is wel goedkoop.

De Oekrainers zijn open, aardig en ze zouden graag met je praten, wandelen en je amuseren. De beste vrienden kun je op je werk ontmoeten.

• Julia

De Oekraine is erg mooi land.

Oekrainers zijn aardig. Je moet wel 's avonds beetje opletten.Dat is waar.

Dat is niet waar dat in de Oekraine veel alcoholisten en drugverslaafden zijn.

Er zijn nog meer grotere en mooie steden in de Oekraine: Vinnitsya, Odessa, Ternopil,Lvov…, toch kennen de mensen die steden nog niet.

Dat ligt eraan welke kleiding wil je kopen.In algemen dure moderne kleiding kan wel duurder zijn dan in het Nederland.

Maar kleiding voor 1-3 maanden is wel goedkoop.

De Oekrainers zijn open, aardig en ze zouden graag met je praten, wandelen en je amuseren. De beste vrienden kun je op je werk ontmoeten.

• Fred L.

Hallo,

Misschien is mijn reactie wat laat, maar ik ben een tijdje niet op deze site geweest.

Mijn vrouw komt uit de Oekraine en ik ben er al vele malen geweest. Zware industrie, kolenmijnen en hoogovens in de stad.Dus vies, maar dat stond al in een ander bericht. De opp. van de totale stad is erg groot zo'n 50 km in doorsnee, maar… niet alles is bebouwd er liggen ook parken of braakliggende terreinen tussen. Donetsk heeft geen metro (vanwege de mijnen) maar prima openbaar vervoer voor weinig (wel erg oud het meeste) trolley, tram , bus en marschroetka (kleine busjes die af en aanrijden, maar je moet wel verstand van de lijnen hebben, want alleen maar kleine bordjes met russische tekst) Ik snap er na 8 keer Donetsk en redelijke kennis van Russisch nog weining van. Vermaak genoeg,: doorlopend circus (in de winter, theater, ballet (erg mooi en je hoeft de taal niet te kennen), bowlen, tennis, overdekte ijsbaan, zwembaden enz enz. Maar het is dan ook een grote stad ong 2 miljoen inwoners. De omgeving is vlak tot zacht golvend er zijn dus geen bergen in de buurt. Het land is vooral in gebruik als landbouw gebied, maar er zijn ook wel bossen in de buurt o.a. zo'n 40 km ten zuiden van D. Forest Park. Verder is de zee (zee van Azov, Mariupol) neit zo ver 0ng 80 km, Eten in een Restaurant is in Donetsk erg goedkoop en wil je helemaal spotgoedkoop eten ga dan naar Poezata Gata (ook vestigingen in Kiev) op Blv Artema (de hoofdstraat in het centrum)

Veel succes en plezier daar.

Fred

• martje

beste,

zeer late reactie, bent u al in Donetsk? Ik woon met mijn Nederlandse gezin, sinds Januari in Donetsk mijn man is uitgezonden voor het bedrijf.

Ik zou het leuk vinden u te ontmoeten, mocht u inmiddels hier wonen.

groeten

Martje van de Meerendonk

• Wouter

Hallo mensen,

Wij willen graag voor de kwartfinale van de champions leugue naar Donetsk. Hebben jullie misschien nog tips hoe wij aan kaarten kunnen komen en waar we evt. het beste kunnen verblijven? Het liefst verblijven we in het centrum, waar we 's avonds ook nog de gelegenheid hebben om een drankje te nuttigen.

Graag hoor ik van jullie.

Mvg,

Wouter de Wit