Douane en vooraf reserveren hotel

• Max

Goedendag,

Een paar weken geleden ben ik met de auto naar Oekraine gegaan, een groot avontuur. Bij de grens Polen - Oekraine vroegen ze naar wat ik ging doen, en waar ik naar toe ging, en hoe lang ik zou blijven. Toen ik een uitgeprinte voucher van het gereserveerde hotel liet zien, hadden zij bewijs dat ik daar zou verblijven, en mocht ik (sneller?) door. Het is onduidelijk of ik door had gemogen zonder enige vorm van bewijs dat er een hotel gereserveerd is.

Over enige tijd wil ik met het vliegtuig (Wizz Air) via Kiev naar mijn eindbestemming, enkele honderden km's verder. Ik heb gemerkt dat je veel beter ter plaatse het hotel kan reserveren dan via een reisbureau omdat het zelf reserveren veel goedkoper is.

Mijn vraag is nu: Is het verplicht, slechts aan te bevelen, of juist totaal niet nodig om een printje van een hotelreservering mee te nemen als je in Kiev door de douane heen wilt?

Ik ga er verder van uit dat ondanks mededelingen van Wizz Air op hun website over de noodzaak een visum te hebben, dat dat voor Nederlanders niet nodig is (bij mijn autorit was het niet nodig).

Bedankt voor jullie reactie!

• Gilbert

Naar Oekraïne heb je als Nederlander geen visum nodig. Ook het vooraf reserveren van een hotel of appartement is in principe niet nodig.

In het vliegtuig of in de aankomsthal vóór de douane dien je een formuliertje in te vullen waarop ook het bestemmingsadres en het doel ingevuld moet worden. Als je er niet voor je werk bent kun je als doel het beste “Privat” of “Tourist” invullen. Bij bestemming vul je gewoon de plaats in waar je verblijft.

Groetjes

• Max

Bedankt voor je reactie Gilbert :)