visumverlengen

• odie

in sommige gevallen is het mogelijk het visum te verlengen

inwelke gevallen is dit??

weet iemand iets van een multie-visum,voor 5 jaar?

ik denk een utopie voor oekrainers.

hg odie.

• Mikael

Ik heb een stukje gelezen over visumregeling tussen Oekraïne en EU, waar Oekraïense president Juschenko heeft voorgesteld visum voor Oekraïners opheffen voor EU landen, anders zou hij ook de grenzen van zijn land latten timmeren voor EU burgers. Uiteindelijk zijn ze overeengekomen, dat voorlopig Oekraïne blijft voor EU- ers visumvrij land en Oekraïners kunnen tot 2009 voor kort verblijf zonder visum naar EU reizen.

Of dat klopt vraag ik me af, de bron was Russisch nieuwspersbericht.

• Gilbert

Oekraïners reizen voorlopig nog niet visumvrij naar een Schengeland. Men wil dit wel bewerkstelligen en men gaat ervan uit dat dit uiterlijk rond het EK-voetbal van 2012 geregeld is.

Een visum van een Oekraïner die reeds in een schengenland verblijft kan alleen bij hooge uitzondering verlengd worden. Meestal is dit dan ook maar met een aantal dagen. Bijvoorbeeld bij zieke waardoor men niet kan/mag reizen. Of een staking op een luchthaven of een geanuleerde vlucht waardoor het visum verloopt. De douane kan het visum dan verlengen tot aan de eerst volgende vlucht.

Verder zijn er zover ik weet geen verlengingsopties mogelijk.

De maximale verblijfsduur mag maar 90 dagen achterelkaar zijn of 90 dagen gedurende een periode van 180 dagen. Daarna dient deze persoon 90 dagen in Oekraïne te verblijven.

• RvH

Mijn schoonmoeder heeft van de ambassade een multivisum voor een aantal jaar gekregen. Ik denk het voornamelijk aan onze contracten en salarisstrookjes plus het feit dat het niet om een jong verliefd stel ging, dat ze deze visum heeft gekregen.

Kortom het ligt geheel aan de situatie, in ons geval dus om familie etc.

Je kan volgens mij niet zelf om een multivisum verzoeken.

MVGR

René