In augustus 2011 de grens over gegaan tussen Oekraïne-Roemenië na verblijf bij de Donaudelta, dus ik voeg mijn ervaring als extra info bij dit topic voor wie er nu naar zoekt.
Van Vylkovo (Oekraïne) het plan om de grens over te gaan naar Roemenië. Meerdere personen gevraagd in verschillende stadjes en dorpen, maar het kwam uiteindelijk toch neer op de overgang bij Reni. Dat wil zeggen, we zijn van het oosten de hele grens langs gereisd; in een busje schudden van Vylkovo naar Izmail, tweede bus van Izmail naar Reni. Op het busstation van Reni (wat weinig voorstelt) zijn er taxi's te regelen die je naar de grens brengen. Hier komt wat onderhandelen bij kijken om de prijs. Wij troffen twee ‘taxi-aanbieders’ die de overgang oekraïne - moldavië met ons maakten en daarna de overgang moldavië - roemenië.
Deel 1, Rit vanuit Reni naar en over de grens Oekraïne-Moldavië tot aan de grens Moldavië-Roemenië: Klein kwartiertje rijden tot de eerste grens. Hebben 20 minuten gewacht, kregen een vertrek stempel van Oekraïne en een inreisstempel van Moldavië. We werden zoals afgesproken door onze taxi-chauffeur uit Reni afgeleverd bij de grens Moldavië-Roemenië. Totale kosten rit + grensovergang voor 6 personen: 90 uah, grofweg 9 euro.
Deel 2, overgang Moldavië-Roemenië en rit naar begin van de eerste stad in Roemenië (Galati): Beetje dringen en onderhandelen, maar deze ‘taxi’s' zijn gewend voor te dringen en kennen iedereen die bij de grens werkt. Je mag de grens officieel niet lopend over, dus staan er deze aanbieders klaar om je er overheen te rijden. Voordeel dus dat je relatief snel (45 minuten) klaar bent. Kregen een stempel voor het verlaten van Moldavië, Roemenië heeft geen interesse in EU-paspoort. Totale kosten grensovergang + rit tot begin Galati: 20 uah, 2 euro per persoon (of een equivalent hiervan in een andere valuta).
Nu de maar's, haken en ogen:
- Je kan bij bovengenoemde grensovergang als backpacker ook proberen mee te liften met automobilisten. Bedenk goed bij wie je in de auto stapt en hou er rekening mee dat de Roemeense douane in de autopapieren kijkt voor het max aantal personen. Van onze groep heeft een gedeelte het geluk gehad om zo met een busje over te steken.
- Er zijn andere grensovergangen in het gebied, maar die zijn niet voor toeristen. Ja, het kan natuurlijk als je betaalt. Ik hoorde een openingvraag van 300 dollar om met een boot te gaan. Ben er niet op door gegaan om te kijken hoe dit zou eindigen, want het leek me een semi-illegale en dure manier.
- Spraken aan de grens een stel Duitsers (waar we later mee zouden liften) die zelf tegen de 2 uur over beiden grenzen hebben gedaan. Met een eigen auto wordt je sowieso meer gecontroleerd en is de kans groter dat je meer moet betalen. Je moet elk gaatje dichtrijden (vooral mijn ervaring van eerdere grensovergangen Polen-Roemenië toen we zelf met een busje reden) wil je zonder bij te betalen in recordtijd over zijn. Reken anders gewoon ruim de tijd en plan de overgang niet op het heetst van de dag (…)
- Bijbetalen ligt grotendeels aan hoe rijk je er uitziet/hoe lang je bereidt bent te wachten. Vanzelfsprekend haal je grote biljetten uit je portemonnee, veins je dat je de kleinste briefjes bij elkaar moet sprokkelen etc .
- De wegen aan de Oekraïense zijde (Reni, Izmail, Vylkovo) zijn pittig. Niet geschikt voor type anwb of reistablet-gebruikers.
Reis ze!