grensovergang in de Donaudelta

• andré

Hallo Christelle

Bijna twee jaar later. Ik kwam uw mail tegen op internet tijdens mijn zoektocht naar informatie over de donaudelta.

Deze zomer wil ik erheen en was op zoek naar overnachtingsadressen in Sulina.

Maar ook ben ik op zoek naar een topografische kaart van het gebied van de delta. Nog niet kunnen vinden.

Zou u mij misschien kunnen helpen aan een adres of een site waar een kaart verkrijgbaar is.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet, André van't Hof

• Kees Adam

Ik heb de grensovergang ook bezocht. Naar mijn weten moet je altijd via Moldavie.

Er is geen directe verbinding met Roemenie. Wellicht met de fiets wel, dat weet ik niet, Maar niet per auto.

Nadeel is tijdverlies en de extra kosten die je weer moet betalen (soort eco-taks) aan die Moldaven.

En als je met een lease-auto rijdt, zit er daar weer een slimmerik die het niet snapt zodat je aan die Moldaaf een uur staat uit te leggen dat het allemaal wel klopt.

• Fat Danny

Hallo,

Ik heb me laten wijsmaken dat Moldavie 1 van de gevaarlijkste landen van europa is.Tevens het armste.

Als je er binnen rijdt met Mercedes best van alles goed in de agten te houden.

Volledig corrupt en te mijden land

Of het zou moeten zijn dat je naakt ernaar toe gaat dan kunnen ze uw rolex niet stelen…

Wie heeft ervaringen met dit land?

Grtz,

Danny, the fat one aus belgien

• Kees Adam

Ik ben er geweest.

De geruchten zijn - zoals zo vaak over centraal- en oost-europese landen - zwaar overtrokken.

Niets gemerkt van kleine of grote cirminaliteit.

En met een Mercedes val je daar echt niet op.

Vooral in de hoofdstad staan de grootste 4x4's.

Er is wel misdaad: de politie. Die staan op plekjes jou en locals te bekeuren.

Dus ja, dat soort corruptie bestaat. Want met een paar euro ben je klaar.

• Wim Wagenaar

Beste lezers,

Er wordt een hoop onzin geschreven t.a.v. de grensovergang(en) bij de Donaudelta. Er is maar 1 grensovergang van Roemenië naar de Ukraine en die gaat over een stukje Moldavië. Dat kost wel wat tijd, maar wat iedereen ook beweert; er is geen andere overgang dan bij Reni(UA). De Moldaven kunnen wat geld vragen, mij vroegen ze een kleine bijdrage(€.5-) als roadtax. Als je geen gedonder aan grenzen wilt ga dan niet via dat Trans-Nistri. Er in komen gaat nog wel ze vragen ook wat geld, weer ong.€.5-, ik was per scooter, maar als je eruit wilt gaan ze je strippen. Zorg dat je geen euro's in de knip hebt en beweer dat je alles per visa ed betaalt, dan laten ze je na een poos wachten wel gaan. Maar ben je met auto of camper, ik denk dat je dan aan de beurt bent. Bovendien staat alles in Trans-Nistri vaak fout aangegeven.Dit om de toekomstige vijand te misleiden.

• Ruud

Diverse keren in Moldavie geweest, Kishinev en Tiraspol.

Geen problemen gehad, maar altijd je gezond verstand gebruiken.

• Ruud

Ik was per auto met een Oekrainse zaken partner op weg van Odessa naar Tiraspol.

Bij de grens opgehouden totdat ik $5 betaalde.

Tevens vroegen de grenswachten om een uitnodiging van de Vodka & Brandy fabriek in Tiraspol , de directeur van de fabriek de grenspost laten bellen.

Klappende hakken en we konden door.

• Sarah Pehhox

In augustus 2011 de grens over gegaan tussen Oekraïne-Roemenië na verblijf bij de Donaudelta, dus ik voeg mijn ervaring als extra info bij dit topic voor wie er nu naar zoekt.

Van Vylkovo (Oekraïne) het plan om de grens over te gaan naar Roemenië. Meerdere personen gevraagd in verschillende stadjes en dorpen, maar het kwam uiteindelijk toch neer op de overgang bij Reni. Dat wil zeggen, we zijn van het oosten de hele grens langs gereisd; in een busje schudden van Vylkovo naar Izmail, tweede bus van Izmail naar Reni. Op het busstation van Reni (wat weinig voorstelt) zijn er taxi's te regelen die je naar de grens brengen. Hier komt wat onderhandelen bij kijken om de prijs. Wij troffen twee ‘taxi-aanbieders’ die de overgang oekraïne - moldavië met ons maakten en daarna de overgang moldavië - roemenië.

Deel 1, Rit vanuit Reni naar en over de grens Oekraïne-Moldavië tot aan de grens Moldavië-Roemenië: Klein kwartiertje rijden tot de eerste grens. Hebben 20 minuten gewacht, kregen een vertrek stempel van Oekraïne en een inreisstempel van Moldavië. We werden zoals afgesproken door onze taxi-chauffeur uit Reni afgeleverd bij de grens Moldavië-Roemenië. Totale kosten rit + grensovergang voor 6 personen: 90 uah, grofweg 9 euro.

Deel 2, overgang Moldavië-Roemenië en rit naar begin van de eerste stad in Roemenië (Galati): Beetje dringen en onderhandelen, maar deze ‘taxi’s' zijn gewend voor te dringen en kennen iedereen die bij de grens werkt. Je mag de grens officieel niet lopend over, dus staan er deze aanbieders klaar om je er overheen te rijden. Voordeel dus dat je relatief snel (45 minuten) klaar bent. Kregen een stempel voor het verlaten van Moldavië, Roemenië heeft geen interesse in EU-paspoort. Totale kosten grensovergang + rit tot begin Galati: 20 uah, 2 euro per persoon (of een equivalent hiervan in een andere valuta).

Nu de maar's, haken en ogen:

- Je kan bij bovengenoemde grensovergang als backpacker ook proberen mee te liften met automobilisten. Bedenk goed bij wie je in de auto stapt en hou er rekening mee dat de Roemeense douane in de autopapieren kijkt voor het max aantal personen. Van onze groep heeft een gedeelte het geluk gehad om zo met een busje over te steken.

- Er zijn andere grensovergangen in het gebied, maar die zijn niet voor toeristen. Ja, het kan natuurlijk als je betaalt. Ik hoorde een openingvraag van 300 dollar om met een boot te gaan. Ben er niet op door gegaan om te kijken hoe dit zou eindigen, want het leek me een semi-illegale en dure manier.

- Spraken aan de grens een stel Duitsers (waar we later mee zouden liften) die zelf tegen de 2 uur over beiden grenzen hebben gedaan. Met een eigen auto wordt je sowieso meer gecontroleerd en is de kans groter dat je meer moet betalen. Je moet elk gaatje dichtrijden (vooral mijn ervaring van eerdere grensovergangen Polen-Roemenië toen we zelf met een busje reden) wil je zonder bij te betalen in recordtijd over zijn. Reken anders gewoon ruim de tijd en plan de overgang niet op het heetst van de dag (…)

- Bijbetalen ligt grotendeels aan hoe rijk je er uitziet/hoe lang je bereidt bent te wachten. Vanzelfsprekend haal je grote biljetten uit je portemonnee, veins je dat je de kleinste briefjes bij elkaar moet sprokkelen etc .

- De wegen aan de Oekraïense zijde (Reni, Izmail, Vylkovo) zijn pittig. Niet geschikt voor type anwb of reistablet-gebruikers.

Reis ze!