bezoek odessa

• Geert

Hallo,

Ik overweeg om in augustus een bezoek te brengen aan Odessa. Aleen ik heb een probeelm. Ik ken Oekraine totaal niet, en zou graag meer willen weten (Odessa) in het bijzonder.

Wat kan ik verwachten? Is een visum nodig? Wat moet ik juist wel of niet doen? Waar moet ik vor op mijn hoede zijn? etc

Dank

Geert

• Hans

Geert, wat je normaal doet op vakantie kun je hier ook doen en wat je laat moet je hier ook laten. Odessa is een redelijk mooie stad gelegen aan de zee. Je hebt er veel redelijk geprijsde hotels en je kan via internet ook appartementen huren. In de omgeving zijn best wel wat bezienswaardigheden die met openbaar vervoer zijn te bereiken. Taxi's kosten in de Oekraine ook niets maar spreek dan wel vantevoren een prijs af. Pak ook geen taxi met een meter want deze kunnen ze op verschillende snelheden laten lopen en dan telt het al aardig gauw op. Taal zal waarschijnlijk je grootste probleem zijn want men spreekt zelden Engels of Duits.

Ook is er in Odessa een aardig nachtleven.

Veel plezier.

• Beja Kluiters

Wat je kan verwachten is mooi weer

visum; nee dat heb je niet nodig, wat je wel moet weten als je het land inkomt dat je een adres weet waar je verblijft, daar je dit op een formuliertje in moet vullen.

de helft hoervan krijg je terug en moet je bij het verlaten van het land weer bij de douane afgeven.

Op je hoede zijn; het zelfde als in Amsterdam…..

Advies; leer het alfabeth dan kan je lezen in welke stad, straat je zit en lkeer wat standaard zinnetjes;

hoeveel kost….

een biertje/koffie met melk en suiker aub

waar vind ik kerk/ hotel/ ziekenhuis/ dokter

en fijne vacantie

Beja Kluiters

www.spoetnik.nl

een kofiie aub

• Marcus

In Augustus 2006 7 dagen in Lviv geweest (vanuit Krakow).

Kan me niks herinneren dat ik een briefje in moest vullen met mijn verblijfplaats erop !!. Wel namen ze mijn paspoort mee en na ongeveer 1 uurtje kreeg ik het weer netjes terug in de trein. Ook zo'n verblijfplaats opgeven is “NATTE VINGER WERK” !!! wie controleerd jou nou waar je zit daar ??????.

Nee, zo'n corupt land als Ukraine moet maar eerst in hun eigen land alles op orde hebben !!, want wat ik daar meemaakte in die stoptrein van Krakow naar Lviv daar lusten de honden geen brood van….

Marcus..

• kees

Vertel verder Markus…..

• Marcus

Was een smokkeltrein, echt alles zat verstopt in de plafonds, zittingen, asbakken, leuningen, enz…. alles was gewoon 1 komplot, de douane en het personeel deed net zo makkelijk mee, wat ze er niet op tijd uitkregen was voor de douane/personeel ;)

Marcus..

• Gerard

Marcus,

Als je met eigen vervoer gaat moet je toch echt zo'n briefje invullen. Ik heb ‘m zondag namelijk nog ingevuld. En inderdaad zoals Bea beschrijft moet je een plaats invullen, maar of je daar nou L’vov, Kiev of Odessa invult dat maakt volgens mij niet uit.

• Brat

Klopt,

Briefje moet nog steeds worden ingevuld. Andere helft wordt in principe ingenomen als je UA weer gaat verlaten, dus wel eventjes bewaren.

• Tobias

Wat betreft de smokkeltrein van Krakow naar L'viv: dat is nog niet veranderd. (Ik nam de route afgelopen herfst). Toch wel een belevenis moet ik zeggen. Dit najaar ga ik mijn geluk ook maar eens beproeven in Odessa.

• Jim

Beste mensen,

Ik ben van plan om naar Oedessa te vliegen, daarna wil ik graag naar Nikolaev. Ik weet niet hoe het werkt met de trein daar. Op het internet kan ik een taxi boeken 70 us$. Wat is verstandig. De afstand is 150 kms. Ik ben nooit in Oekraine geweest. Alvast bedankt voor de reactie