fietsen over de grens

  • Christelle

    Op 1 aug vliegen we met Wizzair van Charleroi nr Warchau. Vandaar fietsen we nr Oekraine, Moldavië en Roemenië. Onze terugvlucht uit Boekarest is op 30 augustus. Wat betreft Oekraine hebben we helemaal geen ervaring met de grensformaliteiten. Enkele vragen om ons verder op weg te helpen bij onze voorbereiding. Kunnen we In Ustilug met de fiets vlot de grens over of fietsen we beter via de grensovergang in Dorohusk? Waar moeten we op letten als men in onze reispas een stempel zet? Klopt het dat men soms enkel een transitstempel zet waardoor men slechts 3 of 5 dagen de tijd krijgt om het land te doorkruisen? Hoe kunnen we vlot Oekraine verlaten via een ander grensovergang? Wat te doen als de douanebeambte geld vraagt?

    We zullen vooral kamperen, ook hierover zijn alle tips zeer welkom.

    Alvast bedankt,

  • Dorenda

    Met de grensovergangen die je noemt, heb ik geen ervaring, maar ik zou denken dat het niet zo heel veel uitmaakt waar je de grens oversteekt. Eventuele files van auto's en vrachtwagens kun je toch gewoon voorbijfietsen.

    Over het stempel hoef je je geen zorgen te maken. Waar die in het paspoort komt, maakt niets uit, en er staat alleen de datum in, welke grensovergang, en of je het land in of uit ging. Dus geen verschillende soorten stempels voor verschillende soorten verblijven.

    Als je douanebeambte geld vraagt, zou ik gewoon vriendelijk blijven lachen of doen of je hem niet begrijpt, maar in ieder geval geen geld geven. De grens oversteken kost namelijk geen geld, dus als ze daar wel om vragen, is dat onzin. Nou ja, als je dingen mee hebt waarover je invoerrechten moet betalen ofzo, is het misschien een ander verhaal, daar heb ik geen verstand van hoe dat gaat, maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval is.

    Voor je de grens over gaat, krijg je een formuliertje om in te vullen. Daar vragen ze naar dingen als naam, geboortedatum, paspoortnummer, maar ook: doel van de reis en adres van de bestemming. Ik weet niet precies wat ze doen als je bij bestemming niets invult omdat je gaat trekken, dus misschien is het handig om te zorgen dat je een adres achter de hand hebt. Bijvoorbeeld van een hotel. Of je er ook echt heen gaat, controleren ze echt niet. Een deel van het formuliertje moet je inleveren, het andere deel moet je bij je paspoort bewaren en laten zien als je het land weer uitgaat.

    Wat betreft kamperen: campings zijn er nauwelijks. Wildkamperen is dus het devies! Of vragen of je bij iemand op het land / in de tuin mag staan, of bij een hotel/pension/enz. op het grasveld.

    Goede reis!

  • Christelle

    Beste Dorenda,

    van harte bedankt voor de snelle reactie. Allerhande cowboyverhalen rond grensperikelen deden ons eventjes vrezen dat we zowiezo problemen zouden krijgen. Nu zijn we meer gerustgesteld en weten waar we ons moeten aan houden. We zien er enorm naar uit, eerst nog een beetje werken …..

    groetjes

  • Bas

    In 2006 ben ik op de fiets vanuit Polen de Oekraïense grens gepasseerd en omgekeerd. Vanuit Zamosc heb ik grensovergang Rava Ruska genomen: zeer korte wachttijd en geen probleem gehad. Ik moest een formulier invullen met reisdoel en overnachtingsadres. Dat adres wist ik toen nog niet; ik heb maar wat ingevuld. Op de terugweg uit L'viv heb ik grensovergang Krakovets genomen. Op de fiets ben ik de lange rij auto's gepasseerd, maar aan de grens werd mij duidelijk gemaakt dat de grens alleen voor gemotoriseerd verkeer bestemd was en dus niet voor fietsers. Een douanier heeft me toen meegenomen naar een trucker en ik ben met fiets en al in zijn vrachtwagen de grens overgestoken, overigens na een wachttijd van zo'n 4 uur. Later hoorde ik dat er meer grensovergangen zijn die alleen voor auto's gelden. Er schijnt iets zuidelijker nog een andere grensovergang te zijn, die je wel per fiets kunt passeren. Ik weet niet of die Ustilug heet. Even ten noorden van L'viv schijnt een camping te zijn, maar die was destijds gesloten. Ik geloof dat dat nu nog zo is. Ik heb plannen om in juli/augustus ook naar Moldavie te gaan. Volgens Lonely Planet is er een camping in Vadu Lui Voda, 20 km van Chisinau: camping Zimbet. Op internet is er echter weinig over te vinden.

    Bas

  • kees

    Krakovec is altijd klote, harstikke druk en je kunt er niet betalen om vooraan te mogen. Rava ruska staat ook weleens een rij van een kilometer maar daar kun je 15 dollar betalen en vooraan aansluiten, scheelt zo 4 uur, of meer.

  • Dorenda

    Die zuidelijkere grensovergang zal wel Shehyni zijn. Daar ben ik weleens lopend over gegaan, dus met de fiets zal ook vast kunnen. Ustilug is juist noordelijker dan Rava-Ruska.

  • Theijs

    Inderdaad, Przemysl - Shegini heeft een apparte corridor voor voetgangers waar ik vorig jaar iemand met z'n fiets door zag komen (komend uit Polen aan de linkerzijde).

    Succes!

    Dorenda schreef:

    >

    > Die zuidelijkere grensovergang zal wel Shehyni zijn. Daar ben

    > ik weleens lopend over gegaan, dus met de fiets zal ook vast

    > kunnen. Ustilug is juist noordelijker dan Rava-Ruska.

  • Carl

    In 2006 zijn we met z'n tweeen van Nederland (Roermond) naar de Oekraine (Berezhany, in de buurt van Ternopil) gefietst.

    Wij hadden enige moeite om in Rava-Ruska de grens over te komen. We mochten de rij auto's voorbij fietsen, maar toen we bij de daatwerkelijke grenscontrolle kwamen zei de douanier: “only cars, no bicycles”. Ik denk dat dat kwam omdat op het inreisstempel het vervoermiddel afgebeeld is waarmee je de grens passeert (auto, vliegtuig) en ze geen stempel met een fiets hadden. Uiteindelijk is het ons gelukt omdat we een papier bij ons hadden dat we voor een goed doel fietsten.

    Campings zijn er inderdaad weinig in de Oekraine, maar hotels/motels zijn er wel te vinden voor niet veel geld en meestal hebben ze wel ergens een plek waar je je fiets veilig kunt wegzetten. In de vakantie-periode kun je vaak ook slapen in scholen.

    Voor ge-intereseerden, een verslagje van onze reis:

    http://www.oppad.nl/published/opp/content/binaire-bestanden/mijn-verhaal/fietsen-oekraine-373664.pdf

    groetjes,

    Carl