Met de grensovergangen die je noemt, heb ik geen ervaring, maar ik zou denken dat het niet zo heel veel uitmaakt waar je de grens oversteekt. Eventuele files van auto's en vrachtwagens kun je toch gewoon voorbijfietsen.
Over het stempel hoef je je geen zorgen te maken. Waar die in het paspoort komt, maakt niets uit, en er staat alleen de datum in, welke grensovergang, en of je het land in of uit ging. Dus geen verschillende soorten stempels voor verschillende soorten verblijven.
Als je douanebeambte geld vraagt, zou ik gewoon vriendelijk blijven lachen of doen of je hem niet begrijpt, maar in ieder geval geen geld geven. De grens oversteken kost namelijk geen geld, dus als ze daar wel om vragen, is dat onzin. Nou ja, als je dingen mee hebt waarover je invoerrechten moet betalen ofzo, is het misschien een ander verhaal, daar heb ik geen verstand van hoe dat gaat, maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval is.
Voor je de grens over gaat, krijg je een formuliertje om in te vullen. Daar vragen ze naar dingen als naam, geboortedatum, paspoortnummer, maar ook: doel van de reis en adres van de bestemming. Ik weet niet precies wat ze doen als je bij bestemming niets invult omdat je gaat trekken, dus misschien is het handig om te zorgen dat je een adres achter de hand hebt. Bijvoorbeeld van een hotel. Of je er ook echt heen gaat, controleren ze echt niet. Een deel van het formuliertje moet je inleveren, het andere deel moet je bij je paspoort bewaren en laten zien als je het land weer uitgaat.
Wat betreft kamperen: campings zijn er nauwelijks. Wildkamperen is dus het devies! Of vragen of je bij iemand op het land / in de tuin mag staan, of bij een hotel/pension/enz. op het grasveld.
Goede reis!