Oekrainse taal

• Henk

Wie weet waar of ik een Oekrainse taal cursus kan doen?

• Dorenda

Behalve schriftelijk, zoals bijvoorbeeld via de NHA, ken ik geen cursussen Oekraïens. Een paar jaar geleden is er aan de Universiteit Leiden wel een cursus gegeven (zie http://www.maidan.nl/viewtopic.php?f=11&t=741&sid=c7c1505115d621d788470426c752ca1a voor een aankondiging daarvan), je zou bij die persoon eens kunnen informeren of er plannen zijn om het te herhalen. Anders zou ik het ook niet weten.

• RvH

Je kan ook beter russisch leren ipv oekraiens

mvgr

René

• Dorenda

*zucht…*

Daar vraagt hij toch niet naar.

En het hangt er ook maar vanaf welk doel je ermee hebt. Dat weten we niet, dus we kunnen ook helemaal niets zeggen over wat beter is. Misschien is het wel beter om Chinees of Spaans te leren, er zijn immers veel meer mensen die dat spreken dan Russisch… Maar als je met mensen wilt spreken die normaal Russisch spreken, is Russisch handiger. En als je met mensen wilt spreken die normaal gesproken Oekraïens met elkaar spreken (ook al kennen ze best Russisch) is het handiger om Oekraïens te leren. En als je Oekraïense boeken wilt lezen, heb je niets aan Russisch, om maar wat te noemen. En als je al Russisch kent, heeft het ook weinig zin om Russisch te gaan leren. Als Henk nou een cursus Oekraïens wil volgen, laat hem dat dan lekker doen.

(Sorry, dit is niet bedoeld als een persoonlijke aanval. Ik word er alleen soms een beetje moe van dat zoveel mensen Oekraïens meteen maar afschrijven als niet nuttig of het leren waard omdat Russisch toevallig door meer mensen gesproken wordt.)

• kees

Met russisch kun je veel meer. Als mensen in Polen geen engels kennen, probeer ik het weleens in het russisch, kennen ze vaal wel. Met russisch red ik mij vanaf oost-duitsland to japan en ook in het midden oosten, en Cuba. Kom daar maar eens met oekrains aan. Van Kiev naar Vinnitsa en tot Odessa hoor ik alleen maar russisch, ook op de krim. Het Oekrains is toch meer iets voor de minderheid.

• Henk

Dank je Dorenda! Nou ik wil Oekrains leren omdat ik met hulpgoederen elke keer op problemen stuit. Iedere keer als je met je goedje op de grens komt, verzinnen ze weer een nieuwe regel. Nu ben ik net weer terug uit Oekraine, en je zie het: 2 dagen op de grens. En alles doe uiteindelijk voor de kinderen waar of ik mijn tijd in steekt. Snap je? Groeten Henk

• Mikola

Mijn ervaring is wel dat wanneer je goed Russisch kent, het begrijpen (lezen, verstaan) van Oekraiens erg makkelijk is. Wanneer je zelf moet reageren, kunnen in de meeste gevallen de Oekraieners het Russisch wel verstaan - beter dan Engels of Duits.

Zo vang je dus 2 vliegen in één klap. Je leert een internationale taal en de Oekraieners kan je begrijpen.

• RvH

*zucht….*

Niet zo zuchten is niet goed voor je…..

Je bedoelt het niet zo, maar komt wel irritant over.

Oekraiens is een mooie taal, maar met russisch kun je overal terecht. Iedereen spreekt russisch.

Als je al goed de russiche taal beheerst, zou je eens met Oekraiens kunnen beginnen.

Suc6 met het vinden van de cursus.Dorenda schreef:

>

> *zucht…*

>

> Daar vraagt hij toch niet naar.

> En het hangt er ook maar vanaf welk doel je ermee hebt. Dat

> weten we niet, dus we kunnen ook helemaal niets zeggen over

> wat beter is. Misschien is het wel beter om Chinees of Spaans

> te leren, er zijn immers veel meer mensen die dat spreken dan

> Russisch… Maar als je met mensen wilt spreken die normaal

> Russisch spreken, is Russisch handiger. En als je met mensen

> wilt spreken die normaal gesproken Oekraïens met elkaar

> spreken (ook al kennen ze best Russisch) is het handiger om

> Oekraïens te leren. En als je Oekraïense boeken wilt lezen,

> heb je niets aan Russisch, om maar wat te noemen. En als je

> al Russisch kent, heeft het ook weinig zin om Russisch te

> gaan leren. Als Henk nou een cursus Oekraïens wil volgen,

> laat hem dat dan lekker doen.

>

> (Sorry, dit is niet bedoeld als een persoonlijke aanval. Ik

> word er alleen soms een beetje moe van dat zoveel mensen

> Oekraïens meteen maar afschrijven als niet nuttig of het

> leren waard omdat Russisch toevallig door meer mensen

> gesproken wordt.)

• Beja Kluiters

2 dagen met hulpgoederen aan de grens? Nieuwe regels? Echt niet!

Nu dan doe je zelf iets fout!

Indien je niet een samenwerkingsovereenkomst hebt met de ontvangende partij. die geregistreerd hhoort te zijn bij de commissie humanitaire zaken, ja dan heb je problemen, dan breng je illigaal goederen de grens over!

Wij brengen al 15 jaar humanitaire goederen naar UA en melden vooruit wat we komen brengen. De vrachtwagen mag de wachtende rij ( momenteel 3 dagen!) langs rijden en is in 1 uur aan de grens klaar!

heb je vragen mail dan naar beja@spoetnik.nl en dan kan ik helpen.

met een vriendelijke groet Beja

www.spoetnik.nl

• Henk

Ja, dat klopt ook wel hoor Bea! Als de ontvangen partij niet d`r zaakjes in orde heeft, heb je gegarandeerd problemen. Maar wat de taal betreft, ik heb besloten om gewoon Russisch te leren. Bea bedankt. Ik zal wel kontakt met jullie opnemen. Groetjes en weltrusten Henk.