Hoi Ronald,
Aanmelden van een gast is altijd verplicht op het moment als diegene langer als 72 uur bij u verblijft. Zelfs een Hotel zal een gast die langer als deze periode verblijft altijd moeten aanmelden/registreren.
Als iemand voor de eerste of tweede keer naar Nederland komt staat deze verplichting zelfs op het Visum vermeld.
Volgens mij is deze registratie voornamelijk bedoeld om “de cirkel” rond te maken. U vraagt immers als garantsteller een visum aan. Deze wordt door de Ambassade afgegeven en ook in Nederland geregistreerd. Als betreffende gast vervolgens naar Nederland komt dient u hem of haar te registreren bij de vreemdelingenpolitie zodat zij deze gegevens weer kunnen matchen met de afgifte van het visum. In principe wordt met de registratie alleen de identiteit van uw gast vastgesteld en geregistreerd.
Zover ik weet is het registratie systeem voornamelijk bedoeld om Illegaal werk tegen te gaan. Als gast mag uw gast immers in Nederland verblijven maar geen werkzaamheden verrichten. Daarnaast dient de identiteit bekend, of snel te achterhalen, te zijn op het moment dat er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt.
Echte grote gevolgen kunnen volgens mij alleen ontstaan indien uw gast niet geregistreerd staat en er vervolgens iets gebeurd is, waardoor uw gast een negatieve registratie krijgt. Bij een volgend visum aanvraag zal dit dan zeker meespelen